hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > (عکس) قوی‌ترین جاندار در روی زمین کدام است؟

(عکس) قوی‌ترین جاندار در روی زمین کدام است؟

از شیرها گرفته تا خرس‌های قطبی، حیوانات زیادی وجود دارند که به تنومندی و قدرت شهرت دارند، با این حال، تعیین میزان دقیق قدرت هر کدام از این گونه‌ها همچنان چالش‌برانگیز است.

قوه عاقله ممکن است راز موفقیت نوع بشر به عنوان یک گونه باشد، اما در دنیای حیوانات هیچ چیز جذاب‌تر از توان جسمانی و زور وحشیانه نیست. کما اینکه حشره‌ای وجود دارد که اگر جثه انسانی می‌داشت ۶ اتوبوس دوطبقه را یکجا بلند می‌کرد.

در بسیاری از موارد، فقط قوی‌ترین نمونه‌ها فرصت جفت‌گیری پیدا می‌کنند، و این امر باعث می‌شود که قوای جسمانی به یک ویژگی ضروری بین حیوانات تبدیل شود. اما به راستی کدام موجودات قوی‌تر از زور افسانه‌ای «الاغ و اسب» در ضرب‌المثل‌ها دارند؟

بزرگترین و قوی ترین موجودات

از شیرها گرفته تا خرس‌های قطبی، حیوانات زیادی وجود دارند که به تنومندی و قدرت شهرت دارند، با این حال، تعیین میزان دقیق قدرت هر کدام از این گونه‌ها همچنان چالش‌برانگیز است.

به عنوان مثال، گزارش شده است که «خرس‌های گریزلی» ممکن است نیروی بیشتری نسبت به عموزاده‌های قطبی خود داشته باشند، اما هیچ کس به طور قطع نمی‌داند که هر یک از گونه‌ها چقدر وزن می‌توانند جابجا کنند.

محققان در یک سری آزمایش‌هایی که برای مستند نشنال جئوگرافیک انجام دادند، دریافتند که خرس گریزلی می‌تواند یک سطل آشغالی ۳۱۵ کیلوگرمی را «همچون یک توپ فوتبال ساحلی» به اطراف پرتاب کند و این در حالی است که یک انسان بالغ به طور مشابه متوسط ​​قدرتی بین ۲.۵ تا ۵ کیلوگرم دارد.

 

با این حال، خود دانشمندان اذعان دارند که هرگز شاهد عکس‌العمل‌های یک خرس گریزلی در هنگام عصبانیت نبودند. آنها حدس می‌زنند که وقتی حیوان تحریک شود، احتمالاً می‌تواند نیروی بسیار بیشتری نسبت به آنچه قبلا مشاهده شده اعمال کند.

211_11zon

خرسی گریزلی (چپ) یک خرس قطبی (راست)

در همین حال تصور می‌شود که «گوریل‌های پشت نقره‌ای» زورمندتر از هر نوع خرس بر روی این سیاره خاکی باشند. این میمون‌های بزرگ به لطف بازوهای فوق‌العاده قدرتمند خود - که برای راه رفتن، بالا رفتن و تاب خوردن استفاده می‌کنند - می‌توانند ۸۰۰ کیلوگرم وزنه بی‌حرکت را بلند کنند.

با این حال، «فیل بوته‌زارهای آفریقایی» قوی‌ترین گونه در بین جانوران است که طبق گزارش‌ها می‌تواند تا ۹ هزار کیلوگرم را حمل کند. این  پستانداران عظیم‌الجثه فقط با استفاده از ۴۰ هزار ماهیچه و تاندون در خرطوم آویزان خود می‌توانند هر اتومبیل و درختی را بلند کنند.

با کمال تعجب، فیل آفریقایی حتی قوی‌تر از بزرگترین حیوان روی کره زمین یعنی «نهنگ آبی» است. محققان با تجزیه و تحلیل جرم و اندازه ماهیچه ۲۲ گونه مختلف وال‌سان‌ها، محاسبه کردند که نهنگ آبی غول‌پیکر می‌تواند تنها حدود ۶۳۰۰ کیلوگرم نیرو اعمال کند.

این باعث می شود که فیل همچنان قهرمان بی‌چون و چرای قدرت در خشکی و دریا شود.

212_11zon

گوریل نقره‌ای 

جثه اصلا مهم نیست

در حالی که فیل عظیم الجثه بوته‌زارهای آفریقا ممکن است بتواند بیش از هر حیوان دیگری وزنه‌ جابه‌جا کند، اما فقط می‌تواند یک و نیم برابر وزن بدن خود را حرکت دهد. از این منظر، فیل آفریقایی اتفاقا در مقایسه با حشرات خاص بسیار هم کم زور است.

به عنوان مثال، گونه‌ای از «سوسک سرگین‌غلتان» که به نام شاخدارسوسکان نیز شناخته می‌شود، می‌تواند ۱۱۴۱ برابر وزن بدن خود را حمل کند و آن را به قوی‌ترین حیوان روی کره زمین تبدیل کند.

سایر موجودات کوچک با قدرت استثنایی نسبت به اندازه خود عبارتند از «مورچه‌های برگ‌بُر» و «سوسک کرگدنی» که هر دو از اسکلت بیرونی قرص و محکم برخوردار هستند.

213_11zon

سوسک سرگین غلتان

تخمین زده می شود که اگر سوسک سرگین‌غلتان به اندازه انسان جثه می‌داشت می‌توانست ۶ اتوبوس دوطبقه را بلند کند، که مهار چنین وزنه‌ای حتی با هوش پیشرفته ما هم دشوار به نظر می‌رسد.

منبع: یورونیوز

منبع: faradeed-196993

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد