hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > چندرسانه ای > ویدئو > (ویدیو) لحظه‌ای تاریخی؛ موشک «آریان ۶» پرتاب شد

(ویدیو) لحظه‌ای تاریخی؛ موشک «آریان ۶» پرتاب شد

راکت آریان ۶ آژانس فضایی اروپا پس از سال‌ها تأخیر بالاخره زمین را ترک کرد.

بالاخره پس از ۱۰ سال، راکت آریان ۶ برای اولین بار دیروز (۱۹ تیرماه) از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. آژانس فضایی اروپا مدت‌هاست برای فرستادن محموله‌هایش به فضا به راکت شرکت‌های دیگر، مانند اسپیس ایکس، نیازمند بود؛ به همین دلیل پرتاب آریان ۶ لحظه مهمی برای این آژانس است.

به گزارش دیجیاتو به نقل از اسپیس، راکت آریان ۶ آژانس فضایی اروپا پس از سال‌ها تأخیر بالاخره زمین را ترک کرد. توسعه راکت آریان ۶ اواخر ۲۰۱۴ آغاز شد. ابتدا قرار بود اولین پرتاب آن در سال ۲۰۲۰ انجام شود، اما به‌دلیل مسائل فنی و مشکلاتی مانند همه‌گیری کرونا این پرتاب چند سال به تعویق افتاد.

پرتاب راکت آریان ۶ آژانس فضایی اروپا

«جوزف اشباخر»، مدیرکل آژانس فضایی اروپا، پس از این مأموریت گفت:

«راکت کاملاً جدید اغلب به پرتاب نمی‌رسد و موفقیت آن تضمین نشده است. من مفتخرم که شاهد این لحظه تاریخی بودم که نسل جدید خانواده آریان اروپا با موفقیت دسترسی اروپا را به فضا بازگرداند.»

نسل قبل این راکت جدید، آریان ۵، از ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۳، ۱۱۷ مأموریت انجام داد. بازنشستگی آریان ۵ باعث شد «وگا»، پرتابگر کوچک ماهواره، تنها راکت مداری در پایگاه اروپا باقی بماند. این وضعیت برای مقامات فضایی اروپا قابل‌قبول نبود، زیرا نمی‌خواستند برای فرستادن محموله‌های بزرگ خود به راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس و دیگر راکت‌های خارجی وابسته باشند؛ به همین دلیل پرتاب دیروز آریان ۶ لحظه‌ای تاریخی برای اروپایی‌ها تلقی می‌شود.

(ویدیو) لحظه‌ای تاریخی برای آژانس فضایی اروپا؛ اولین پرتاب راکت آریان ۶ با موفقیت انجام شد

راکت دومرحله‌ای آریان ۶ را شرکت فرانسوی ArianeGroup ساخته است و شرکت تابعه آن Arianespace به نمایندگی از آژانس فضایی اروپا آن را اداره می‌کند. اولین مرحله این راکت دارای موتور Vulcain ۲.۱ –نوع تکامل‌یافته Vulcain ۲ در آریان ۵– است و مرحله بالایی یک موتور Vinci که فناوری جدیدی محسوب می‌شود.

آریان ۶ در دو مدل ساخته می‌شود: مدل A۶۲ با دو بوستر SRB و مدل A۶۴ با چهار بوستر SRB. طبق گفته آژانس فضایی اروپا A۶۲ و A۶۴ می‌توانند به‌ترتیب حدود ۱۱.۴ تن و ۲۳.۸ تن محموله را به مدار پایین زمین تحویل دهند.

منبع: fararu-753168

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد