hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > نقاشی‌های شگفت‌انگیز مقبرۀ 1300 ساله؛ «انگار همین دیروز کشیده شده‌اند»

نقاشی‌های شگفت‌انگیز مقبرۀ 1300 ساله؛ «انگار همین دیروز کشیده شده‌اند»

باستان‌شناسان در استان شانشی (شمال چین)، مقبره‌ای کشف کردند که دیوارهایش منقوش به صحنه‌هایی از زندگی روزمره در دوران سلسله تانگ (۹۰۷-۶۱۸ پس از میلاد) است.

فرادید| باستان‌شناسان چینی اخیرا در جریان حفاری‌هایشان در استان شانشی، مقبره‌ای کشف کردند که دیوارهایش منقوش به صحنه‌هایی از زندگی روزمره سلسله تانگ (۹۰۷-۶۱۸ پس از میلاد) است.

به گزارش فرادید؛ هر سطحی در این مقبره، به جز کف، با نقاشی‌های دیواری جذابی پوشانده شده که از قضا به شکل بسیار مناسبی نیز حفظ شده‌اند؛ نقاشی‌هایی با رنگ‌های شاداب و درخشان سفید، قرمز، زرد، سیاه، سبز و نارنجی که به گفتۀ باستان‌شناسان انگار همین دیروز نقاشی شده‌اند. 

Untitled

2

این مقبره که نخستین بار سال ۲۰۱۸ طی یک بررسی باستان‌شناسی در محل ساخت و ساز یک جاده شناسایی شد، به باور باستان‌شناسان متعلق به مردی است که در حدود سال 736 میلادی از دنیا رفته است. مؤسسه باستان‌شناسی استان شانشی حین کاوش در این مکان، یک مقبره آجری تک‌اتاقکی شامل یک گذرگاه به درب مقبره، ورودی، یک راهرو و اتاقک تدفین اصلی را کشف کرد. ورودی، راهرو و اتاقک دارای دیوار، سقف مخروطی شکل و تخت تابوت هستند که همگی با نقاشی‌های دیواری تزئین شده‌اند. 

3

درب مقبره با طرح‌های گیاهی چرخان قرمز و زرد-نارنجی رنگ‌آمیزی شده است. در هر طرف داخل در، یک جفت مرد با ردای زرد دیده می‌شوند. باستان‌شناسان معتقدند آن‌ها نگهبانانی هستند که از ورودی مقبره محافظت می‌کنند. روی دیوارهای راهرویی که از در به اتاق تدفین منتهی می‌شود، یک جفت مرد دیگر با لباس‌های زرد به تصویر کشیده شده‌اند و یک جفت نگهبان دیگر درست داخل درب اتاق هستند. 

1

4

سقف مخروطی اتاق بالایی هر یک از چهار دیوار با جانوران خیالی تزئین شده و دور آن‌ها حاشیه‌های قرمز رنگ ضخیم و گل در پس‌زمینه سفید کشیده شده است. چهار دیوار اتاق تدفین با صفحات مستطیلی با حاشیه‌هایی با خطوط ضخیم قرمز، نقاشی شده‌اند. داخل بیشتر پانل‌ها در پس‌زمینه سفید، افرادی دیده می‌شوند که زیر درختان بلند ایستاده‌اند؛ سبک محبوب دوران تانگ که به درستی به آن سبک «پیکره زیر درخت» می‌گویند. 

مردانی که زیر درختان به تصویر کشیده شده‌اند حالت‌های متفاوتی دارند و در حال انجام فعالیت‌های متفاوتی هستند، اما ظاهر و لباس آن‌ها مشابه است. باستان‌شناسان معتقدند آن‌ها احتمالاً نماینده همان فرد، یعنی صاحب مقبره هستند. تصاویر تکرارشده از یک مرد نیز ممکن است نمایشی تمثیلی از فضایل مختلف متوفی باشد. 

1

نقاشی دیوار شرقی دارای صحنه‌های متعددی از زندگی روزمره است: مردی که آسیاب سنگی را برای پوست کندن پوسته‌های غلات می‌غلتاند، زنی که در آسیاب سنگی کار می‌کند، مردی که با ماهیتابه آهنی روی آتش توپ‌های خمیر درست می‌کند، مردی که روی دسته‌ی هاون (ابزار کوبیدن برنج) پا می‌گذارد با یک سبد بامبو و یک خاک‌انداز بامبو کنار آن، زنی در حال کشیدن آب از چاه با استفاده از وزنه تعادل سنگین و در آخر، زنی در حال شستن که آرنجش در یک لگن پر از آب است در حالی که یک قابلمه بزرگ روی اجاق هیزمی در حال بیرون دادن بخار است. 

تابلوی دیوار غربی زنی را با لباسی رنگارنگ به تصویر کشیده که جعبه‌ای در دست دارد. مردی از یک گروه قومی غیر هان با ردای زرد پشت سر او ایستاده و شلاق و افسار شتر و اسب در دست دارد. پانل‌های دو طرف آن‌ها با دو گیاه گلدار پر شدند. اینها طرح‌های کمیاب در نقاشی‌های دیواری به سبک «پیکر زیر درخت» هستند. 

00

لانگ ژِن، مدیر موسسه باستان‌شناسی شهر باستانی جین یانگ، گفته که سبک هنری این نقاشی‌ها شبیه نقاشی‌های مقبره وانگ شنزی است که ایالت سلسله‌ای مین (۹۴۵-۹۰۹) را تأسیس کرد، یکی از مناطق در دوران ده پادشاهی (۹۶۰-۹۰۷) که با سقوط سلسله تانگ و ظهور سلسله سونگ تعریف می‌شود.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-196501

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد