بازار ارز در روز جاری کمی رشد کرد و قیمت‌ها نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت.

درهم امارات که در روز قبل کف حمایتی محکمی را شکسته بود در روز جاری به سمت این حمایت برگشته است. اگرچه معاملات روزهای آتی جهت بازار را مشخص خواهد کرد که آیا حرکت امروز در بازار ارز پولبک به حمایت شکسته شده است و یا پایان اصلاح قیمت دلار ولی بررسی تاریخچه معاملات در بازار ارز در هفته پس از انتخابات از سال ۱۳۹۲ تا‌کنون نشان می‌دهد که بازار ارز در هفته بعد از انتخابات غالبا اصلاح قیمتی را تجربه کرده است و تاکنون در هفته پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری روند صعودی به خود نگرفته است.

با‌توجه به رفتار دلار در هفته پس از انتخابات ریاست‌‌جمهوری در ادوار گذشته اگر بازار ارز این رویه را ادامه دهد افزایش قیمت روز جاری می‌تواند ناشی از پولبک به حمایت شکسته شده باشد تا محدوده نوسان قیمتی جدید دلار مشخص شود.

پس از حضور ضعیف جو بایدن در مناظره در برابر ترامپ، اردوگاه دموکرات‌ها اجماع خود را در رابطه با او از دست داده است، نیویورک تایمز نوشته است که در حالی که بایدن اصرار به ماندن دارد موج‌ مخالفت با حضور او ‌در دوئل سرنوشت‌ساز با ترامپ بالا گرفته است. دموکرا‌ت‌ها امیدوارند با کناره‌گیری زودتر بایدن، نامزد بعدی دموکرات‌ها فرصت بیشتری برای رویارویی موفق در برابر ترامپ خواهد داشت.

بلومبرگ هم در گزارشی اعلام کرده که با وجود پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، بعید به نظر می‌رسد بایدن پیش از انتخابات نوامبر امتیازی را به ایران واگذار کند چرا که توسط ترامپ علیه او استفاده خواهد شد.

اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا کمتر از بازار ارز بوده است ولی حباب‌ها کاهش بیشتری یافته است. رشد قابل توجه اونس طلا به عنوان ضربه‌گیر در بازار طلا عمل کرده و مانع از کاهش بیشتر قیمت سکه و طلا شده است.

IMG_20240707_173330_933

بررسی میزان ورود و خروج پول حقیقی در صندوق‌های طلا در روز جاری نشان می‌دهد که امروز خروج پول حقیقی از صندوق‌های طلا برای دومین روز متوالی ادامه یافت، آخرین بار در تاریخ بیست و هفتم فروردین ماه بازار سرمایه برای دو روز متوالی خروج پول حقیقی را ثبت کرده است.

چشم معامله‌گران به تابلوی بازار سهام

سبزی بازار سرمایه در روز جاری ادامه یافت ولی از شدت آن نسبت به روز قبل کم‌تر شد. نکته مثبت معاملات در روز جاری افزایش قابل توجه ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه بود که مورد توجه تحلیلگران و فعالان بازار قرار گرفت ارزش معاملات خرد در سهام و حق تقدم به بالاترین سطح از نیمه اسفندماه رسید.

در نقطه مقابل، نکته منفی بازار در روز جاری خروج ۱۶۷ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و حق تقدم بود. آنچه می‌تواند اهالی بازار سرمایه را در این شرایط به تغییر روند امیدوار کند نحوه معاملات است، یک بازار سراسر مثبت برای صاحبان سرمایه ترسناک خواهد بود.

تحلیلگران، بازار را در منفی‌های قیمتی و یا کاهش قیمت‌ها محک می‌زنند. در صورتی که در منفی‌های قیمتی و کاهش قیمت‌ها خریدار در بازار وجود داشته باشد و معامله‌گران وارد بازار شوند و نگذارند منفی‌ها عمیق و صف‌های فروش در کلیت بازار پر حجم شود، آن موقع اعتماد به بازار جلب می‌شود و سرمایه‌های ترسیده هم کم‌‌‌کم وارد بازار خواهند شد.

به همین خاطر تابلوی بازار و رفتار خریداران و فروشندگان در هنگام کاهش قیمت‌ها تعیین کننده خواهد بود و مورد توجه قرار می‌گیرد.

بررسی تکنیکی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که شاخص کل بورس در روز جاری به محدوده مهم مقاومتی دو‌میلیون و ۲۲۰ هزار واحد حمله کرده است، اولین شرط تکنیکی ادامه افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه در گام اول تثبیت بالای این محدوده مقاومتی است و پس از آن شکست محدوده مقاومتی دو میلیون و ۲۴۰ هزار واحدی برای ادامه روند صعودی حائز اهمیت است. به طور همزمان شاخص قدرت خرید نسبی در حال حاضر وارد محدوده مقاومتی شده که باید دید رفتار شاخص کل چگونه خواهد شد؟