به گزارش اکوایران، بازار سرمایه در روز جاری سبزی کم سابقه‌ای را در سال جاری تجربه کرد. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران شد، اکوایران در گزارش دیدبان هفتم تیر،  به این موضوع اشاره کرده بود که تاریخ بازار سرمایه نشان داده است که در زمانی که رؤسای جمهور و دولت تغییر می‌کنند، بازار سرمایه در واکنش به تغییر ایجاد شده یک موج صعودی تشکیل می‌دهد.

بازار سرمایه دوره پیش از انتخابات را دوست ندارد چرا که با سیاست‌های اقتصادی و مجریان آن دچار بلاتکلیفی می‌شود و ابهام ایجاد شده ریسکی در بازار سرمایه ایجاد می‌کند که موجب کاهش حجم مشارکت صاحبان سرمایه در بازار سرمایه می‌شود.

پس از انتخابات در ماه‌های اولیه بازار سرمایه از ورود رئیس جمهور جدید استقبال می‌کند درحالیکه بخشی از زمانی که بازار سبزپوش است هنوز دولت تغییر نکرده و پس از آن هم عمر سبزپوشی شاخص کل تا مشخص شدن برنامه‌های اقتصادی دولت جدید پایان می‌یابد.

بخشی از این سبزپوشی به خاطر برزخی است که پیش از انتخابات تجربه می‌شود، مردم به امید بهبود شرایط رای می‌دهند و این امید به تغییر از دلایل سبزپوشی بورس است. بررسی بورس تهران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ هم که دولت‌ها تغییر کرده‌اند بورس تهران از تغییر استقبال کرده است و برای مدتی روند صعودی به خود گرفته است.

بازار سرمایه نسبت به رییس‌جمهور جمهور جدید خوش‌بین است و سبزی امروز آن نشان می‌دهد که در گام اول این بازار به کابینه اقتصادی که او وعده داده خوش‌بین است.

جریان پول حقیقی چگونه بود؟

در روز جاری بازار سرمایه سبزی یک دستی را تجربه کرد و پس از مدت‌ها ارزش معاملات خرد بهبود قابل توجهی را تجربه کرد.

همزمان با افزایش ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم، ورود پول حقیقی به بازار سرمایه نه تنها از روند نزولی خارج شد بلکه بازار سرمایه شاهد ورود بیشترین میزان ورود پول حقیقی از دوم اردیبهشت سال جاری بوده است.

IMG_20240706_173001_084

امروز ارزش معاملات صندوق‌های طلا نسبت به آخرین روز معاملاتی قبل رشد ۵۴ درصدی را ثبت کرد ولی به نظر می‌رسد بخشی از این افزایش ملموس به خاطر خروج ۱۲۸ میلیارد تومانی پول از صندوق‌های طلا است. این سطح خروج پول بیشترین میزان از تاریخ بیست‌و‌ششم فروردین است. با تعیین تکلیف رییس جمهور نهم کشور بازار ارز و طلا دچار اصلاح قیمت شد که به نظر می‌رسد معامله‌گران را نسبت به آینده کوتاه مدت صندوق‌های طلا ناامید کرده است.

در روز جاری ۱۷۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق ‌های درآمد ثابت خارج شد که بیشترین میزان خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت از ششم اسفند سال ۱۴۰۱ است.

 خروج پول حقیقی از صندوق‌های طلا و صندوق های درآمد ثابت رشد قابل توجهی در روز جاری داشته است. ارزش معاملات خرد و ورد پول حقیقی به بازار سهام هم به میزان قابل توجهی در اولین روز پیروزی مسعود پزشکیان افزایش یافته است. با توجه به خاطره‌ای که بازار سرمایه نسبت به تغییر دولت‌ها در ذهن اهالی بازار بر جای گذاشته است به نظر می‌رسد که با این شواهد بخشی از سرمایه‌ها خود را برای کوچ به بازار سهام مهی‍ّا می‌کنند و اگر این روند ادامه پیدا کند و ریسک جدیدی متوجه بازار سرمایه نشود می‌توان امیدوار بود که پس از مدت‌ها بازار سهام از رکود خارج شود.

اجماع صعودی بازار ارز شکست

در دیدبان پیشتر به احتمال اصلاح قیمت دلار پس از انتخابات اشاره شده بود، در روز جاری بازار ارز سرخپوش شد، درهم حمایت حیاتی خود را از دست داد و حباب آن منفی شد. با این حال تتر همچنان بالاتر از دلار تهران قرار دارد.

حباب طلای آب شده که بیشتر هفته گذشته حباب مثبت بالای یک درصد داشت در روز جاری منفی شد تا تایید کند فعلا اجماع صعودی بازار ارز در کوتاه‌مدت شکسته است.