hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > "سرگیجه" از علائم احتمالی کرونا!

"سرگیجه" از علائم احتمالی کرونا!

یک متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این‌که در جریان همه‌گیری کرونا شاهد افزایش سرگیجه در بین بیماران هستیم، گفت: سرگیجه‌های ناشی از کرونا با شدت و حدت بیشتری بروز می‌یابند، این سرگیجه‌ها، دورانی است و تب و حالت تهوع و عدم تعادل را نیز به همراه دارد.
دکتر عبدالحمید حسین‌نیا با بیان این‌که ویروس کرونا یک ویروس جدید است و شواهد علمی از آن هنوز در کتاب‌ها وارد نشده است، اظهار کرد: ما بر اساس مشاهدات و شواهد صحبت می‌کنیم و در آینده در کتاب‌ها به آن خواهیم پرداخت؛ در جریان همه‌گیری کرونا مشاهده کردیم که سرگیجه در بین بیماران زیاد است.
وی افزود: در نوریت وستیبولار (التهاب عصب دهلیزی) که عصب مربوط به تعادل است برخی ویروس‌ها دخالت دارند و از آن‌جا که ویروس کرونا نوروتروپ است (گرایش به تاثیرگذاری بر نورون دارد) ممکن است در این امر دخیل باشد‌.
حسین‌نیا با بیان این‌که سرگیجه ممکن است در سایر عفونت‌های ویروسی نیز رخ بدهد، تصریح کرد: ویروس تبخال، آنفلوآنزا، سرخجه، سیتومگالوویروس و ویروس اپشتین بار نیز می‌توانند منجر به التهاب عصب دهلیزی شوند اما کووید19 بحث جدیدی است و این امر یک فرضیه است و هنوز به‌صورت مطالعه به آن پرداخته نشده است و نوعی پیش‌پژوهش است.
وی درباره تفاوت سرگیجه‌های ناشی از ابتلا به کرونا و سایر سرگیجه‌ها اضافه کرد: سرگیجه‌ در بیماری‌هایی مانند منیر و میگرن نیز اتفاق می‌افتد همچنین برخی افراد دچار سرگیجه‌های وضعیتی می‌شوند که این نوع سرگیجه‌ها از قبل وجود داشته‌اند اما در مورد کسی که سابق بر این دچار سرگیجه نمی‌شده است، می‌توان به ویروس کرونا شک کرد؛ سرگیجه‌های مربوط به ویروس‌ها، گذرا هستند؛ اگر یک نفر دچار سرگیجه شود در صورتی که این شرایط را داشته باشد می‌توان به ویروس کرونا شک کرد؛ یکی این‌که حملات سرگیجه قبلاً وجود نداشته باشد و ناشی از بیماری‌های گفته‌ شده نباشد؛ دوم آن‌که سرگیجه‌های ناشی از ویروس کرونا، با شدت و حدت بیشتری بروز می‌یابند، این سرگیجه‌ها، دورانی است و تب و حالت تهوع و عدم تعادل را نیز به‌همراه دارد؛ پس از مدتی این علائم فروکش می‌کند و پس از بهبودی نیز دیگر عود نمی‌کند.
وی با بیان این‌که گوش انسان دو بخش تعادلی و شنوایی دارد، دامه داد: سرگیجه ناشی از ویروس کرونا، با علائم شنوایی همراه نیست یعنی در سرگیجه ناشی از ویروس کرونا وزوز گوش و کم‌شنوایی وجود ندارد.
این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این‌که شناسایی این علائم راهی برای پژوهشگران گشوده است، خاطرنشان کرد: این یک فرضیه است و در پژوهش‌های آتی شاهد آمار و ارقام مربوط به شیوع سرگیجه در بین بیماران کرونا خواهیم بود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد