hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > حفاظت از باغ‌های شیراز با هوش مصنوعی و بالن

حفاظت از باغ‌های شیراز با هوش مصنوعی و بالن

مدیریت شهری شیراز در راستای حفاظت و از باقیمانده باغ‌های این کلانشهر به خصوص باغ‌های محدوده معروف به "قصردشت"، به شیوه‌های جدید داده‌آمایی روی آورده و در این راستا استفاده از بالن و هوش‌مصنوعی را در دستور کار قرار داده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شیراز سه‌شنبه 12 تیر در نشست بررسی و آسیب‌شناسی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حوزه باغ‌های قصردشت با استفاده از بالن مقید، گفت: یکی از پروژه‌های پانزده گانه شاخص این کمیسیون موضوع توجه به فضای سبز شهری است که با ابعاد مختلف موردبررسی جدی است و حفظ و صیانت از باغات موجود شهر شیراز یکی از موضوعاتی است که در این حوزه دنبال می‌شود.

مسعود زارعی افزود: در حال حاضر میزان فضای موجود باغات شهر شیراز بالغ‌بر هزار هکتار است که حفظ و حراست از آن‌ها به جد در دستور کار است.

او گفت: با توجه به اینکه باغات این کلان‌شهر عمدتاً در سطح مناطق ۱ و ۶ همچون محله قصردشت واقع‌شده است موضوع رصد داده‌آمایی به شهروندان این مناطق اطلاع‌رسانی شد و بر این موضوع تأکید شد که این بالن تنها اطلاعات لازم در خصوص ساخت‌وسازهای غیرمجاز را دریافت می‌کند.

زارعی با اشاره به اینکه امروز نیازمند استفاده از فناوری جدید و به‌روز هستیم، بیان کرد: به جهت رصد شرایط دائمی حوزه باغات، یکی از بهترین اقدامات آن است که وضعیت فعلی این فضاها به‌صورت هفتگی اطلاعات آن‌ها دریافت شود تا در صورت هرگونه تغییر در این فضاها به‌ویژه ساخت‌وساز، نیروهای پیشگیری از تخلفات نسبت به پیگیری موضوع ورود داشته باشند.

مشارکت جمعی برای حفظ باغ‌های قصردشت

عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در حوزه ستاد آبادگری باغ‌های قصردشت نیز از زحمات شهردار شیراز و سایر دستگاه‌های متولی در حفظ و حراست از باغ‌ها قدردانی و اظهار کرد: حوزه باغداری تخصص‌هایی را موردنیاز است که در حیطه کار تخصصی شهرداری نیست.

ابراهیم کمالی افزود: ارزش‌افزوده‌ای که در این حوزه وجود دارد و تغییر کاربری‌ها و فشارهایی که به بهانه‌های مختلف بر شهرداری بر این موضوع وارد می‌شود، انتظار می‌رود با استفاده از تجربه‌های موفق که شهرداری داشته است در حوزه و توسعه باغات قصردشت و سایر باغات به‌کاربرده شود.

کمالی با بیان اینکه در این حوزه به حمایت و حضور مردم و سمن‌های دلسوز نیازمند هستیم، گفت: کمبود آب در باغ‌های قصردشت از مشکلاتی است که باغداران هم‌اکنون با آن مواجه هستند. پس این مشارکت جمعی می‌طلبد تا برای حفظ باغات قصردشت همه پای‌کار باشند.

تلاش بیشتر برای حفظ و صیانت باغات با استفاده از دریافت داده‌آمایی

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز اظهار کرد: با توجه به انتخاب شهر شیراز به‌عنوان پایتخت محیط زیست آسیا، بخش بزرگی از اقداماتی که امروز شهرداری شیراز در راستای حفظ و حراست از باغ‌ها در دست اجرا دارد در حوزه زیست‌محیطی است.

روح‌اله خوشبخت افزود: ۶ فاکتور اصلی که در کشورهای دنیا در حوزه توسعه پایدار مدنظر دارند شامل فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی، انرژی‌های تجدید پذیر، کاهش گازهای گلخانه‌ای، کیفیت هوا و مدیریت پسماند است که از میان این ۶ فاکتور فضای سبز، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کیفیت هوا به موضوع این نشست برگزارشده مرتبط است.

وی تصریح کرد: این موضوع بر کسی پوشیده نیست که باغ‌ها قصردشت ریه‌های شهر شیراز هستند و اگر این کلان‌شهر توانسته است این عنوان را کسب کند که امروز پایتخت زیست‌محیطی آسیا باشد، اصلی‌ترین شاخصه این انتخاب وجود باغ‌های قصردشت و این شهر است.

معاون شهردار شیراز در خصوص اجرای این طرح ادامه داد: نگرانی‌هایی از بابت اجرای این اقدام به‌ویژه در فضای مجازی وجود دارد اما این کار تنها انجام یک داده‌آمایی است و شهروندان مطمئن باشند در مجموعه شهرداری ما به دنبال افزایش کیفیت خدمات‌رسانی و وظایفی که بر عهده ما گذاشته‌شده، هستیم.

خوشبخت تأکید کرد: در این خصوص هیچ‌گونه تعرض به حریم شخصی و مسائل مطرح‌شده پیرامون این موضوع، وجود ندارد و شهروندان به ما، سربازان و منتخبین خود در شورای اسلامی و نیروهایی که در حوزه تخلفات ساختمانی با انواع تهدیدها مواجه هستند، اعتماد داشته باشند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: در این طرح ما به دنبال این هستم تا علاوه بر نظارت بهتر، هوشمندانه عمل کنیم و در این خصوص نیازمند همکاری و همیاری شهروندان هستیم.

خوشبخت اظهار کرد: همه ما موظف هستیم باغ‌های کلان‌شهر شیراز که فاکتور اساسی پایتخت زیست‌محیطی است را حفظ کنیم و با استفاده از دریافت داده‌آمایی که در این طرح انجام می‌شود بتوانیم در حفظ و صیانت باغ‌های تلاش بیشتر داشته باشیم.

اصلی‌ترین کار سامانه داده‌آمایی حفظ باغات قصردشت است

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز نیز در خصوص فعالیت بالن مقید اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع، این اقدام برای اولین بار در سطح کشور انجام می‌شود.

علی فراشاییان ضمن بیان اینکه سامانه داده‌آمایی در راستای تشخیص تغییرات است که توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود، اضافه کرد: از میزان فضای ۱۴۵۲ هکتاری باغ‌های شهر شیراز بالغ‌بر ۹۸۶ هکتار باغات گروه یک و ۲۲۰ هکتار جز باغات گروه پنج است.

او گفت: یکی از اهداف اصلی این طرح تثبیت باغات گروه یک است و با توجه به اینکه درخواست‌های متعددی برای اجرای طرح گردشگری در باغ‌ها مطرح می‌شود، لذا استفاده از سیستم داده‌آمایی در دستور کار قرار گرفت تا رفاصد اطلاعاتی تغییرات در مجموعه باغات و فضاهای مدنظر انجام شود.

فراشاییان ضمن یادآوری اینکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار سامانه داده‌آمایی حفظ باغات قصردشت است که این اقدام در گام اول به نفع باغداران است، اظهار کرد: این بالن در اندازه ۵*۱۵ است و تا ارتفاع ۳۰۰ متر قابلیت پرواز و دریافت داده‌آمایی دارد.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز تأکید کرد: تمام تدابیر امنیتی برای پیشگیری از هرگونه آسیب احتمالی مدنظر است.

شناسایی تخلفات ۳۸ گانه در باغات شیراز با استفاده از نظارت هوشمند

رئیس سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری شیراز نیز در خصوص نحوه کارکرد این فنّاوری، اظهار کرد: با انتخاب شهر شیراز در سال گذشته به‌عنوان پایتخت زیست‌محیطی آسیا، این درایت جدید در مجموعه شورای اسلامی شهر در دستور کار قرار گرفت تا رصد باغات با سامانه نظارت هوشمند، پایش و کنترل شود.

حجت رئیسی افزود: شهرداری شیراز سال گذشته با مشارکت سازمان فاوا و یک شرکت دانش‌بنیان در شیراز اقدام به انعقاد قرارداد در خصوص بهره‌مندی از فنّاوری کرد که اطلاعات مربوط به عارضه‌های شهری و ۳۸ نوع تخلف شناسایی‌شده در حوزه باغات ثبت شود.

وی تصریح کرد: رصد اطلاعات و تصاویر عارضه‌یابی باغات توسط بالن مقید با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود و کلیه اطلاعات اعم از محل وقوع تخلف، طول و عرض جغرافیایی مکان تخلف به واحدهای کنترل تخلفات ارسال می‌شود.

رئیس سازمان فاوا شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد: با نظارت هوشمند هوایی تخلفات ۳۸ گانه در باغات شناسایی شود تا بتوانیم علاوه بر حفظ باغات در تحقق شعار شیراز پایتخت محیط زیست آسیا گام برداریم.

قرارگاه پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح منطقه ۶ فعال شد

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز در این جلسه به تشریح آمار تخلفات ‌و ایستادگی شهرداری شیراز در حوزه برخورد جدی با تخلفات به‌ویژه ساخت‌وسازهای غیرمجاز اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری قرارگاه پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح منطقه ۶ فعال شد و این‌یک قرارگاه واکنش سریع است تا در صورت اطلاع‌رسانی شهروندان و سامانه ۱۳۷ و بازدیدهای میدانی از طریق این قرارگاه، اقدامات لازم انجام می‌شود.

عباداله زارعی افزود: واحد پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح مناطق یازده‌گانه شهر شیراز فعال است اما برای تأکید و حساسیت شهردار شیراز، این قرارگاه در سطح منطقه ۶ با جدیت بیشتری در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری در سطح منطقه یک شیراز تعداد کل آرا صادرشده ۱۷۱ مورد بوده است که از این تعداد ۱۳۶ مورداجرا و یا تخریب‌شده است و ۳۵ مورد آرا در این منطقه به علت عدم قطعیت در خصوص آن‌ها اقدام نشده است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز گفت: در سطح منطقه ۶ نیز ۱۷۴ مورد آرا تخلف صادرشده است که برای ۱۷۱ مورد اقدام، جریمه نقدی و تخریب صورت گرفت و تنها ۳ مورد تعیین تکلیف آن‌ها باقی‌مانده است.

بنابراین گزارش، بالن مقید برای تشخیص و دریافت اطلاعات شهری و داده‌آمایی کاربرد دارد و پس از دریافت اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی تغییرات شکلی که در باغات صورت گرفته است، را اعلام خواهد کرد. 

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد