hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > هنوز در موج اول کرونا هستیم/ ۳۰ درصد مردم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند

هنوز در موج اول کرونا هستیم/ ۳۰ درصد مردم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند

رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: هنوز در موج اول کرونا هستیم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۹۰ به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
حسین عرفانی رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: با توجه به روند و سیر همه گیری کووید-۱۹ در کشور، ضرورت دارد که مطالبی را با مردم در میان بگذارم. مهمترین مطلب این است که در شرایط فعلی باید یک سه گانه بسیار مهم مورد توجه قرار گیرد و از سوی همه اجرا شود تا با اجرای آن با همه گیری کووید-۱۹ در کشور مقابله شود و کنترل آن محقق شود.
وی افزود: مهم‌ترین جزو این سه‌گانه فاصله‌گذاری اجتماعی است. همه ملت ایران همچنان باید به شعار و کمپین «در خانه بمانیم» پایبند باشند و فقط در دو مورد می‌توانیم از منازل‌ خارج شویم؛ افراد فقط برای انجام کار و فعالیت‌های اقتصادی و رفع مایحتاج خانواده از خانه خارج شوند و در این شرایط باید توصیه بهداشتی  رعایت بهداشت دست و تنفس، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم.
عرفانی ادامه داد: جرء دوم این سه‌گانه، انجام تست و غربالگری در موارد مشکوک و برای کسانی که با افراد مشکوک و بیمار مبتلا در ارتباط بودند، است تا بتوانیم بیماری را در دوره اولیه و کمون شناسایی کنیم. در این صورت می‌توانیم بیماران را در مدت زمان کوتاه‌تری و در مراحل اولیه تشخیص داده و فرصت انتقال بیماری به دیگران را بگیریم.
او افزود: فایده دوم غربالگری این است که بیماری را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهیم و با اقدامات درمانی و توصیه‌های بهداشتی امکان تبدیل موارد خفیف به موارد شدید نیازمند بستری در بیمارستان کاهش یافته و در عین حال با کاهش بستری در بیمارستان، احتمال عوارض ماندگار بیماری و خدای نکرده مرگ هم کاهش می‌یابد. حال شاهدیم که در هفته‌های گذشته با بالا رفتن موارد تست‌های آزمایشگاهی و غربالگری، کشورمان توانسته این توفیق را داشته باشد تا بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد.
رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر گفت: سومین جزء این سه‌گانه این است که بعد از تشخیص بیماری، با افرادی که بیمار هستند و با افرادی که با بیماران در تماس بودند، یک برخورد منطقی و بهداشتی انجام شود که بحث جداسازی است. به طوری که تا اتمام دوره واگیر بیماری، هم افراد بیمار و هم افراد در تماس با آن‌ها باید کاملا ایزوله و جداسازی شوند تا احتمال انتقال بیماری به دیگران کاهش یابد و چرخه بیماری شکسته و در سطح جامعه تحت کنترل درآید. مهم‌ترین جزء این سه‌گانه به فاصله‌گذاری اجتماعی برمی‌گردد.
عرفانی تاکید کرد: با توجه به خطر درک شده در بررسی‌های به عمل آمده در روز‌های گذشته می‌بینیم که رعایت توصیه های بهداشتی از ۹۰ درصد به ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و یکی از دلایل افزایش موارد بیماری در روز‌های اخیر همین موضوع است .
او تاکید کرد: باید کرونا را جدی بگیریم، به شعار در خانه بمانیم پایبند باشیم. این بیماری و همه‌گیری آن در صورتی مهار می‌شود که هم حاکمیت و هم مردم دست به دست هم داده و توصیه‌های پیشگیری را دنبال کنند.
رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر گفت: ما هنوز در موج اول ابتلا به کرونا هستیم و مردم باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد