hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > کاپیتان ناکام در رویای چهارمین المپیک/ یزدانی در محاصره مدعیان!

کاپیتان ناکام در رویای چهارمین المپیک/ یزدانی در محاصره مدعیان!

بی‌تردید کاپیتان تیم کشتی آزاد در بازیهای المپیک ۲۰۱۶ ریو را باید بدشانس‌ترین ملی‌پوش ایران نامید که با وجود شایستگی، هیچگاه در این آوردگاه بزرگ به مدال نرسید.
 وقتی به ویترین افتخارات رضا یزدانی توجه می‌کنیم با افتخارات و مدال‌های رنگارنگ جهانی و آسیایی مواجه می شویم که گویای نبوغ و توانایی او در دنیای کشتی است. اما در این ویترین ارزشمند، جای مدال المپیک خالی است که انگار دست تقدیر سالهاست چنین افتخاری را از یزدانی سلب کرده است.
رضا یزدانی با توجه به حضور در سه المپیک ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو، هیچگاه نتوانست حق خود را از این آوردگاه بزرگ بگیرد و هر بار بنا به دلایل مختلف از جمله مصدومیت و بدشانسی، با دستی خالی از المپیک بازگشت. با وجود این پیشینه تامل برانگیز، گویا کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد ایران در المپیک توکیو سودای بازگشت به میدان را دارد و حالا در اندیشه کسب دوبنده وزن ۹۷ کیلوگرم تیم ملی است.
هر چند رضا یزدانی، دو سه سال اخیر را با مصدومیت و پیامدهای آن از جمله عمل جراحی پشت سر گذاشت، اما از روند تمرینات آماده سازی دور نبوده و سعی کرد همچنان جایگاه خود را در جمع مدعیان حفظ کند. به خصوص اینکه علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی هم چندی پیش از اظهار تمایل او برای بازگشت به میدان خبر داد و گفت: «همه کشتی‌گیران در صورت توانایی می‌توانند طبق قانون وارد چرخه انتخابی شوند. رضا یزدانی هم به تازگی اعلام کرده می‌خواهد کشتی بگیرد. او قهرمان بزرگی است که امیدوارم موفق باشد.»
بدین ترتیب نام رضا یزدانی هم به جمع مدعیان وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد ایران برای المپیک قرار گرفت که می تواند طبق چرخه انتخابی وارد گود شود و در صورت شایستگی و موفقیت، چهارمین المپیک خود را هم تجربه کند.

اما تصمیم رضا یزدانی برای بازگشت، مخالفان و موافقان متعددی دارد که هر گروه، او را برای این کار تشویق یا نهی می‌کنند. مخالفان بازگشت یزدانی معتقدند او برای رسیدن به دوبنده تیم ملی، رقبای جوان، باانگیزه و سرسختی دارد و طبیعتا رویارویی با آنها و شکست احتمالی، شان و جایگاه یزدانی را دچار لطمه می کند. با نگاهی به صف مدعیان وزن ۹۷ کیلوگرم که محمدحسین محمدیان، علیرضا کریمی، علی شعبانی، محمدجواد ابراهیمی، مجتبی گلیج و... را در خود جای داده، می توان به منتقدان بازگشت یزدانی حق داد، اما از توان و تجربه کاپیتان پیشین تیم ملی هم نمی توان به سادگی گذشت. به همین دلیل برخی معتقدند یزدانی در صورت آمادگی جسمی و روحی ایده آل، می تواند از هر مدعی داخلی بهتر باشد و حتی شاید بتواند ناکامی المپیک‌های قبلی را هم جبران کند.
«امیر توکلیان» مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد که مدتها با رضا یزدانی در میادین بزرگ جهانی و المپیک حضور داشته از نخستین افرادی بود که به بازگشت این قهرمان باتجربه واکنش نشان داد. وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه رضا یزدانی برای بازگشت به میدان باید منطقی و فکورانه عمل کند، اظهار داشت: «به شخصه به عنوان مربی تیم ملی که سالها با رضا یزدانی همراه بودم، او را بسیار دوست دارم. یزدانی یکی از معدود آزادکاران عنوان داری است که هیچگاه در بازیهای المپیک به حقش نرسید و به واقع یکی از بدشانس ترین ملی پوشان المپیکی ما بود. یزدانی باید بسیار منطقی و حساب شده به این موضوع نگاه کند، چون در حال حاضر آن کشتی‌گیری همیشگی نیست که بتواند در مبارزات دوره‌ای حضور یابد.»
اما «سلمان قادری» رئیس هیات کشتی شهرستان جویبار که خاستگاه قهرمانان بزرگ و مهد کشتی ایران تلقی می شود، نگاه مثبت و امیدوارانه ای به بازگشت رضا یزدانی دارد. این پیشکسوت مازندرانی معتقد است: «رضا یزدانی کار سختی پیش روی دارد، اما با توجه به تجربیاتش، می‌تواند به هدفی که دارد، دست یابد. یزدانی در این مدت با وجود تعظطیلی باشگاهها از تمرینات دور نبود و همچنان در جویبار و ساری تمرین می‌کند. من برای بازگشت با رضا صحبت کردم و کاملا مشخص است او عزمش را برای رسیدن به هدفش جزم کرده است.»

با وجود اظهارات موافق و مخالف اهالی کشتی در خصوص بازگشت رضا یزدانی، او همچنان نسبت به این موضوع واکنش مشخصی نشان نداده و هنوز مشخص نیست تصمیم نهایی این قهرمان عنوان دار چیست. رضا یزدانی به تازگی در پاسخ به سوال برخی رسانه ها برای تصمیم به بازگشت اعلام کرد: «بعد از اینکه رئیس فدارسیون درباره بازگشت من به کشتی صحبت کرد من هم با تمام توان، تلاش خواهم کرد تا به این هدف برسم. البته فعلا باید شرایط مهیا شود تا بتوانم خودم را در تمرینات بسنجم و بعد در خصوص بازگشت با قاطعیت اظهار نظر کنم.»
آنچه مسلم است رضا یزدانی در صورت تصمیم قاطع برای بازگشت به میدان، تا رقابتهای قهرمانی کشور به عنوان نخستین مرحله چرخه انتخابی تیم ملی وقت دارد. مسابقاتی که هنوز زمان قطعی برگزاری آن مشخص نیست و فعلا زیر سایه شیوع ویروس کرونا قرار دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد