hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > ضربه نرخ ارز به مواد اولیه بسته بندی

ضربه نرخ ارز به مواد اولیه بسته بندی

اگر قرار باشد دلار را با نرخ 8500 اعلام كنند، بايد اين ارز به تمام توليدكنندگان تعلق بگيرد با توجه به قیمت بالای بطری آب بسته‌بندی شیشه‌ای مردم تمایل چندانی نسبت به خرید نشان نمی‌دهند برخي كارخانه‌ها به انتهاي خط نرسيدند اما اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند، آن‌ها هم مجبورند كه توليد خود را متوقف كنند و تعطيل شوند رشد افسارگسیخته قیمت مواد اولیه بطری وهمچنين فعاليت دست دلالان و سودجویان باعث شده میزان عرضه آب بسته‌بندی در بازار حدود ۴۰ درصد کاهش یابد

داد كارخانه‌ها از نبود مواد اوليه و بسته بندي بلند شده است. در سه ماه گذشته نرخ ارز آن‌قدر با سرعت پيش‌رفت كه توليدكنندگان و واردكنندگان هيچ‌كدام جرات واردات و توليد پيدا نكردند. كاهش حجم توليدات و در برخي موارد توقف توليد گزارش شده است. از جمله اين كارخانه‌ها مي‌توان آب معدني را نام برد؛ البته در كنار آن روغن مايع،‌تن‌ماهي و ساير محصولات خوراكي نيز با مشكل بسته‌بندي مواجه شده‌اند. از توليدكنندگان كه وضعيت توليد را جويا مي‌شويم، مي‌گويند مواد خوراكي وجود دارد اما با كمبود ظرف بسته‌بندي مواجه شده‌ايم. البته به گفته برخي فعاليت گسترده دلالان در بخش مواد اوليه اجازه نمي‌دهد كه اين مواد به دست توليدكنندگان اصلي برسد. اين وضعيت در خصوص بسته‌بندي آب معدني بيشتر به چشم مي‌خورد. به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی کنترل فساد در حوزه مواد اولیه بطری حايز اهمیت است. باید مواد اولیه بطری به دست جریان واقعی و تولیدکننده اصلی برسد و تنها راهکار پیش‌رو حذف دلالان بورسی، راستی‌آزمایی کدهای سایت بهین‌یاب، شناسایی کارخانجات غیرفعال از بورس، کنترل و نظارت شدید نسبت به عملکرد و فروش تولیدکنندگان پیریفور که بخش اعظم مواد خود را از بورس تهیه می‌کنند و نیز جلوگیری از صادرات غیرقانونی و غیررسمی PET ازمهم‌ترین مسائلی است که بايدتوسط مسئولان و دستگاه‌های نظارتی مورد بررسي قرار گیرد.
توليد بسياري از كارخانه متوقف شد
عليرضا بوستاني، مديرعامل شركت تبرك درخصوص وضعيت فعلي كارخانه‌ها و توليدكنندگان به «قانون» مي‌گويد:‌ مشکل مواد اوليه وبسته بندي ميان كارخانه‌ها و توليدكنندگان در سه ماه گذشته بسیار پررنگ شده است. دغدغه اصلی کارخانه‌ها اكنون تامين مواد اوليه و بسته‌بندي است. بسته بندي اكثر توليدات ايراني از خارج از كشور و توسط واردات تامين مي‌شود. اما سه ماه هيچ وارداتي صورت نگرفته به اين خاطر كه ارز دولتي تخصيص پيدا نكرده است. مواد اوليه‌اي مانند چسب، ورق، سلفون و مواد افزودني براي برخي خوراكي‌ها مانند سس مايونز به دليل افزايش سريع نرخ ارز كمياب شده است. در اين ميان واردكنندگان فرصت نيافته‌اند كه اقدامي در خصوص واردات انجام دهند. توليدكنندگان با يك خلأ بزرگ مواجه شدند، به‌خصوص براي كارخانه‌هايي كه فصلي هستند و مجبورند توليد داشته باشند. اگر بسته‌بندي نباشد هم به كشاورز هم به توليد كننده لطمه وارد مي‌شود. در حال حاضر حدود سه ماه است كه واردات نداريم. ما توليدات فصلي خود را آغاز كرديم اما با مشكلات اساسي براي مواد اوليه بسته بندي و ظروف روبه رو هستيم. كارخانه‌هايي مانند آب معدني، روغن و... با اين مشكلات دست وپنجه نرم مي‌كنند. ظرفيت توليد را براي نبود مواد و صنايع بسته بندي پايين آورديم. وضعيت ما به اين خاطر كه از قبل بسته بندي و مواد اوليه را در انبار ذخيره كرديم مانند ساير كارخانه‌ها نيست و هنوز به توليد ادامه مي‌دهيم، اما در اين شرايط بسياري از كارخانه‌ها متوقف شده‌اند. حدود 70 درصد از كارخانه‌هاي آب معدني تعطيل شده‌اند. آب دارند اما بسته بندي و ظروف ندارند.
اميد بستن به بسته جديد ارزي
بوستاني خاطرنشان مي‌كند: اين وضعيت در توان كارخانه ها نيست. برخي كارخانه‌ها به انتهاي خط نرسيدند اما اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند، آن‌ها هم مجبورند كه توليد خود را متوقف كنند و تعطيل شوند. اميدواريم اين وضعيت ادامه پيدا نكند، دولت قرار است كه بسته ارزي جديد خود را اعلام كند. تا زماني كه ثبات در نرخ ارز وجود نداشته باشد، هيچ توليدكننده يا واردكننده‌اي جرات خريد نخواهد داشت. قيمت‌ها بايد ثبات داشته باشند تا حداقل مردم بتوانند براي اقدامات و توليدات خود برنامه‌ريزي داشته باشند. اگر قرار باشد دلار را با نرخ 8500 اعلام كنند، بايد اين ارز به تمام توليدكنندگان تعلق بگيرد. اگر اين اتفاق صورت نگيرد، بايد باز هم شاهد ارز چند نرخي باشيم. هر روز يكي از مسئولان نرخ دلار را اعلام مي‌كنند،‌ حالا بايد ببينيم نرخ دلار آقاي همتي چند است؟
کاهش ۴۰ درصدی عرضه آب بسته‌بندی در بازار
اين روزها توليدات آب معدني بيش از ساير توليدات با مشكل مواجه شده است و اخبار آن نيز بيش از ساير حوزه‌ها به چشم مي‌خورد. در اين ميان کمبود و گرانی بطری، صنایع مرتبط با این بخش را با مشکلات زیادی مواجه کرده است؛ بررسی‌ها نشان می دهد تخلفی در عرضه توسط پتروشیمی‌ها در بورس رخ نداده و این بار نیز رد پای دلالان به چشم می خورد که از خلأهای قانونی در برخی زمینه‌ها سوءاستفاده کرده‌اند. در همين حال روز گذشته دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از کاهش ۴۰ درصدی عرضه آب بسته‌بندی به دلیل کمبود بطری خبر داد. پیمان فروهر در ارتباط با کاهش میزان آب معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی در بازار، گفت: میزان هر کیلوگرم PET به ۲۳هزار تومان رسیده است که نسبت به قیمت ۴۵۰۰ تومانی سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ درصد رشد یافته است. همین مساله موجب شد تا شاهد رشد افسارگسیخته قیمت مواد اولیه بطری باشیم و بازار این مواد به دست دلالان و سودجویان افتاده که باعث شده میزان عرضه آب بسته‌بندی در بازار حدود ۴۰ درصد کاهش یابد.
خاموشي كارخانه‌ها
او در پاسخ به اینکه گفته می‌شود بطری‌های شیشه‌ای آب بسته‌بندی روانه بازار شده است تا این‌گونه کمبود بطری پلاستیکی آب بسته‌بندی جبران شود، تصریح کرد: چنین مساله‌ای امکان‌پذیر نیست؛ چرا که میزان تولید آب بسته‌بندی شیشه‌ای بسیار پایین است و تنها یک کارخانه در این بخش فعالیت می‌کند و توزیع گسترده‌ای وجود ندارد و فقط مخصوص مصرف در برخی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هاست. علاوه بر این با توجه به قیمت بالای بطری آب بسته‌بندی شیشه‌ای مردم تمایل چندانی نسبت به خرید نشان نمی‌دهند و اگر هم در برخی واحدهای فروش شاهد توزیع این بطری‌های شیشه‌ای آب هستیم، شاید به این دلیل است که فروشندگان قصد دارند میزان فروش در این رابطه را محک بزنند. به دلیل زیاده خواهی و طمع تولید کنندگان مواد اولیه بطری میزان تولید آب معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی در بازار کاهش یافته است و بسیاری از کارخانه‌ها در حال خاموشی‌ هستند. پریفرم فروشان باوجود توافق انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت لجبازی کرده اند و پریفرم را به بازار عرضه نمی‌کنند.
دست سودجويان را قطع ‌كنيم
فروهر ادامه داد: به دلیل اینکه چندی پیش مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی در جلسه مشترک با تولیدکنندگان پریفرم به آن‌ها اعلام کرد که حق ندارند هر کیلو پت را ۷۰۰۰ تومان خرید کرده و به مبلغ ۲۰ هزار تومان بفروشند، به همین دلیل پریفرم فروشان لجبازی کرده‌اند و متاسفانه مواد مورد نیاز تولید بطری را به بازار عرضه نمی‌کنند که به همین دلیل شاهد کاهش ۴۰ درصدی آب بسته بندی در بازار هستیم. مجتمع تندگویان به اندازه توان خود در حال تولید است. متاسفانه به حدی نوسان قیمت مواد اولیه بطری جذاب شده است که به تعداد خریداران بورس اضافه شده و سهم مواد مورد نیاز به تولید کنندگان کاهش یافته و مشخص نیست که پت عرضه شده به کجا می‌رود و به دست چه کسی می‌رسد؟قرار است پیشنهادی از سوی فعالان این صنعت به وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور قطع دست دلالان مواد اولیه بطری ارائه شود. با این پیشنهاد دست سودجویان بازار مواد اولیه بطری قطع خواهد شد.از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت هر کیلو پت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد حدود ۵۰۰ درصدی داشته است و شرایط تولید آب بسته‌بندی برای صنعتگران این حوزه با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است که علاوه بر گرانی بیش از حد با کمبود و عدم دسترسی به مواد اولیه جهت تولید روبه‌رو هستند و متاسفانه باوجود نامه نگاری‌های مختلف در این راستا همچنان دست سودجویان این حوزه قطع نشده و شاهد کاهش میزان تولیدی تا ۴۰ درصدی بطری بسته بندی آب معدنی و آشامیدنی در کشور هستیم و واحدهای فروش از کمبود محصول در این بخش خبر می‌دهند.
بحران بودجه سال ۹۷ برای صنعت آب بسته‌بندی
در ادامه واکنش‌ها به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۷ مبنی بر افزایش قیمت سوخت به‌ویژه بنزین و گازويیل، دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از وقوع بحران جدی در صنعت آب در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی خبر داده است.به گفته پیمان فروهر دبیر انجمن آب معدنی و آب آشامیدنی به خبرگزاری‌ها، صنعت آب بسته بندي صنعتی متكي به لجستیک است و به دلیل اینکه هر محموله آن به دليل حجم زیاد محصولات، تعداد کمتری از محصول را در بر می‌گیرد، بنابراین افزایش هزینه‌های حمل و نقل بر تعداد اندكي از محصولات سرشکن می‌شود و موجب خواهد شد تا شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. از آنجایی که محصولات صنعت بسته‌بندی آب دارای دو شاخصه اصلی حجیم بودن و سنگین بودن هستند، افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش هزینه‌های توزیع و انتقال محصولات از مبدأ به مقصد می‌شود. با شرایط فعلی و قبل از گران شدن حامل‌های انرژی هم وضعیت صنعت آب بسته بندی مطلوب نیست.سرانه مصرف آب بسته بندی در ایران ۱۵ تا ۲۰ لیتر است. این در حالی است که فقط در کشور مکزیک سالانه ۳۵۴ ميلیون لیتر آب بسته بندی مصرف می‌شود.مصرف آب بسته‌بندی به ویژه سرانه مصرف آب بسته‌بندی در اروپا رو به رشد است. کشور ایتالیا با سرانه مصرف ۱۸۸.۵ لیتر آب بسته‌بندی شده در سال ۲۰۱۶ بیشترین آمار مصرف این محصول را در بین کشورهای اروپایی دارد. آلمان با ۱۷۷.۳ لیتر در رتبه دوم است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد