hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > هیچ‌کدام از گونه‌های جانوری خائیز در آتش‌سوزی اخیر تلف نش

هیچ‌کدام از گونه‌های جانوری خائیز در آتش‌سوزی اخیر تلف نش

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با گلایه از اخبار منتشر شده مبنی بر تلف شدن گونه‌های جانوری در مناطق تحت حریق استان در فضای مجازی و رسانه‌ها، گفت: هیچ گونه جانوری در این حوادث آسیب ندید.
نشست ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد امشب به ریاست استاندار و با حضور مسئولان عضو این ستاد برگزار شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های استان اشاره کرد و اظهار داشت: چنین آتش‌سوزی‌هایی در گذشته هم وجود داشت، به عنوان مثال در سال 85، یک هزار و 100 هکتار و در سال 86 نیز یک هزار و 400 هکتار از جنگل‌ها و منابع طبیعی این استان در آتش سوخت.
وی با بیان اینکه چنین آتش‌سوزی‌هایی در سایر استان‌های کشور هم وجود دارد و تاکنون 230 فقره آتش‌سوزی در کشور رخ داده است، افزود: مجموع دمنده‌های استان در طول این 40 سال به 40 دستگاه نرسیده بود، اما امسال تعداد دمنده‌های استان را به 300 دستگاه خواهیم رساند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 87 درصد از وسعت استان کهگیلویه و بویراحمد جنگل و مرتع است، عنوان کرد: مهار آتش‌سوزی و مراقبت از این مراتع و جنگل‌ها دشوار است و باید تدابیر بهتری اندیشیده شود.
کلانتری با اشاره به اینکه در عملیات مهار آتش سوزی‌ها فرمانداران و مدیران ما پای کار بودند، گفت: باید تدابیر و برنامه بهتری برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم و برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی کنیم. 
وی با بیان اینکه نقاط حادثه‌خیز استان شناسایی شده است، ابراز کرد: به عنوان برنامه کوتاه مدت، همه مدیران و فرمانداران باید آماده باشند که از حوادث امسال گذر کنند و تا جایی که می‌توانیم جلوی آتش سوزی‌ها را بگیریم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه باید تا می‌توانیم تجهیزات سبک وارد استان کنیم، گفت: استفاده از ظرفیت پهبادها و هوشمندسازی صیانت از جنگل‌ها یک برنامه و ضرورت است. 
کلانتری ابراز کرد: توانمندسازی گروه‌های مردمی، دوست‌داران محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد نیز اهمیت دارد و باید بخشی از جنگل‌ها را در اختیار آنها قرار دهیم و با آنها قرارداد ببندیم.
وی با بیان اینکه بابد برای تجهیز ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست تلاش کنیم، عنوان کرد: از جوانان گچسارانی، دهدشتی، بسیج، تیپ 48 فتح و سپاه فتح استان و نیروهای مردمی برای کمک به مهار آتش‌سوزی‌ها قدردانی می‌کنم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به موضوع اطلاع‌رسانی و آمار در هنگام بحران‌ها اشاره کرد و گفت: در آتش‌سوزی خائیز، 40 هکتار از جنگل‌های ما دچار آسیب شد، امت متأسفانه حرف من در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر نشد و در زیر نویس شبکه‌های خبری همان داده‌های رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد.
کلانتری با بیان اینکه باید با تمام توان آماده مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی باشیم، تاکید کرد: از فرمانداران، بخشداران، دهیاران و مدیران در هر شهرستانی تقاضا دارم که در تشکیل جلسات برای مدیریت چنین بحران‌هایی مبادرت ورزند.
وی افزود: فیلم استرالیا را به دیل و خائیز نسبت می‌دهند، گوزن آمریکای شمالی را بنام گوزن در  خائیز قلمداد می‌کنند و رسانه‌ها تیترها و خبرهایی مبنی بر خواب مسئولان بر روی خروجی قرار می‌دهند،این در حالی است که هیچ مسیولی خواب نبوده وهمه پای کار بودند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ما اعتقاد داریم این داده‌ها و جوسازی‌ها بر اساس دلسوزی بوده اما انتظار داریم صحبت‌ها مطابق با واقعیت باشد و باید حقیقت و واقعیت را هم ببینیم، گفت: اکیپ ارتش برای کمک‌رسانی به وحوش عازم کوه خائیز شدند و طبق گفته خودشان یک حیوان آسیب دیده ندیدند.
کلانتری با تاکید بر اینکه من نمی‌دانم دادن اطلاعات اشتباه و بدبین کردن مردم نسبت به نظام به چه کسی سود می‌رساند، ابراز کرد: بیان این اطلاعات از سوی رسانه‌ها سبب شد تا برخی از هنرمندان و سیاسیون موضع بگیرند البته من از چشم آنها نمی‌بینم، زیرا آنها بر اساس همین داده‌ها اظهار نظر کردند.
وی بیان کرد: در این آتش‌سوزی‌ها 6 فروند بالگرد در منطقه حضور داشتند و افزایش تعداد امکان‌پذیر نبود زیرا شرایط جوی عملیات دقیق آبپاشی را با مشکل روبرو کرده بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه فرماندار ما در این اتفاق شخصا اقدام به خاموش کردن آتش کرده و دچار آسیب شده است، افزود: مدیری را دیدم که به علت شدت گرما دچار خونریزی بینی شده بود.
فرمانده تیپ 48 فتح کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با بیان اینکه شخصا برای پایش مناطق دچار حریق حضور یافته و به یقین اعلام می‌کنم که ما تلفاتی در بخش‌های جانوری نداشته‌ایم، گفت: همچنین در گونه‌های گیاهی و مرتعی، گیاهان بالای سی سانتیمتر دچار حریق و آسیب نشده‌اند.
سردار حسن حکمتیان به تهیه بالگرد به‌ویژه بالگرد برای انتقال نیرو به ارتفاعات اشاره کرد و ابراز کرد: این موضوع مهمتر از وجود بالگرد آبپاش است زیرا بدون حضور نیروی انسانی وجود بالگرد آبپاش کارساز نخواهد بود.
وی به  تهیه تجهیزات و دمنده‌ها و ضرورت وجود دستگاه‌های دمنده در ادارات و سازمانها و تجهیزات سبک اشاره کرد و گفت: در صدد خریداری چهار دستگاه دمنده برای مجموعه تیپ 48 فتح هستیم.
فرمانده تیپ 48 فتح کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سپاه استان با 6 گردان و مجموعه تیپ 48 فتح آمادگی کامل دارند در هر زمینه‌ای همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم درباره آتش‌سوزی از طریق پسماندهای کشاورزی اظهار داشت: تذکرات لازم در چندین مرحله به کشاورزان داده شده است و هم اکنون به خاطر زمان بارش‌ ها و همزمانی برداشت محصولات مناطق گرمسیری با خوزستان با کمبود دستگاه کمباین روبرو هستیم.
الیاس تاج‌الدینی با بیان اینکه مدیران ما درحال رایزنی برای فراهم آوردن دستگاه‌های مورد نیاز از شیراز و خوزستان هستند، افزود: نیازمند 300 دستگاه کمباین در منطقه هستیم که هم اکنون تعدادی در مناطق موجود و برداشت محصول را شروع کرده‌اند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد