hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > جزئیات جدید از نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ ویدئو

جزئیات جدید از نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ ویدئو

جزئیات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ اعلام شد؛ انتخابات ریاست جمهوری فردا برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی شورای نگهبان با با اعلام جزئیات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، اعلام کرد: «انتخابات ریاست جمهوری فردا «جمعه، ۸ تیر ماه»، در ۵۹ هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود.»

در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، نشست خبری «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح پنج‌شنبه «۷ تیر ۱۴۰۳»، با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد.

«هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست اظهار کرد: «حدود چهل روز پیش، رئیس جمهور کشور، در سانحه سقوط بالگرد به همراه وزیر خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و کادر پرواز به شهادت رسیدند. این اتفاق ضایعه‌ای دردناک بود.»

سخنگوی شورای نگهبان افزود: «قانون اساسی ایران مترقی است. در اصل ۱۳۱ قانون برای فقدان رئیس جمهور پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است و ظرف مدت حداکثر ۵۰ روز، رئیس‌جمهور جدید انتخاب می‌شود. این مسیر مطابق با منویات رهبر انقلاب است  که نباید در اداره کشور خللی ایجاد شود. همچنین افتتاح دو مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را داشتیم که نشان می دهد نظام جمهوری اسلامی از استحکام و اقتدار برخوردار است و به سرعت به سراغ آرای مردم می رود چون در نظام سیاسی ما آرای مردم مهم و اثرگذار است.»

طحان نظیف متذکر شد: «از همان روز خبر شهادت رئیس جمهور جلسات هماهنگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. طبق قانون هیئتهای اجرایی و نظارت شکل گرفت و بررسی صلاحیتها صورت گرفت و اکنون در آستانه برگزاری انتخابات هستیم.»

انتخابات ریاست جمهوری در ۵۹ هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: «باید تاکید کنم تمام این فرآیند طبق جدول زمان بندی انجام شد. در این دوره تمام فرآیند بدون هیچ نقصی برگزار شد که این امر در بین نظام‌های سیاسی کم نظیر است لذا در این راستا از تلاشهای وزارت کشور و همکاران در شورای نگهبان تشکر میکنم. ۸۰ داوطلب برای انتخابات ثبت نام کردند و پرونده های این افراد بررسی شد که در نهایت شش نفر از آنها که برخوردار از ویژگی‌های مندرج در اصل ۱۱۰ قانون اساسی بودند احراز صلاحیت شدند.لذا از آن هشتاد نفر و شش نفری که تا ۸ صبح امروز به تبلیغات پرداخته و شور انتخاباتی  ایجاد کردند تشکر می‌کنم.»

وی گفت: انتخابات فردا در ۵۹ هزار شعبه اخذ رای و در بیش از ۹۵ کشور برگزار میشود و شورای نگهبان آماده نظارت بر انتخابات است.

 ناظران آموزشهای لازم را دیده‌اند و بر تمام شعب اخذ رای نظارت دارند. در هر شعبه سه تا چهار ناظر از شورای نگهبان حضور دارند و  سازوکار نظارت به گونه ای طراحی شده که نمونه ای کم نظیر از برون سپاری به مردم است.

طحان نظیف بیان کرد: ناظران مردمی از اقشار مختلف مردم هستند و نمایندگان نامزدها برای نظارت بر فرآیند انتخابات در شعب اخذ رای حضور دارند. همچنین  نمایندگان کاندیداها در ستاد مرکزی بر انتخابات و در وزارت کشور نیز حاضر هستند و عموم مردم می‌توانند تخلفات را از سامانه مردم ناظر برای ما بفرستند چرا که شورای نگهبان ادای دین مردم را حق الناس می‌داند.

رقابتی جدی میان کاندیداهای وجود دارد

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در انتخابات جریان‌های سیاسی مختلف حضور دارند لذاشاهدیک رقابت جدی هستیم. در روزهای اخیر شاهد رقابت جدی میان نامزدها بودیم و امیدوارم شاهد حضور پررنگ مردم باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جزئیاتی از فرآیند نظارت بر شعبه های خارج از کشور گفت: ناظران انتخاباتی در تمامی شعب چه در داخل و چه در خارج نظارت دارند. اخذ رای در یک روز برگزار می شود که مدت زمان آن ۱۰ ساعت است و زمان آن قابلیت تمدید دارد. در خارج هم شورای نظارت و هیئت‌های اجرایی داریم و تعرفه ها هم ارسال شده و هیچ نگرانی وجود ندارد.

طحان‌نظیف درباره نظارت بر شعب سیار گفت: در هر شعبه سه تا چهار نماینده برای نظارت داریم و این نظارت بر شعب ثابت است. همچنین سامانه مردم ناظر در دسترس عموم است. این سامانه از سالها قبل راه اندازی شده و مردم می‌توانند مواردی را که دیده‌اند برای ما ارسال کنند.

وی اضافه کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار شده و انتخابات پیش رو چهل و دومین همه پرسی است.  بعد از شهادت رئیس جمهور در کمتر از چهل روز انتخابات برگزار می‌شود و مردم از حق تعیین سرنوشت خود استفاده می‌کنند و تمام مقدمات برای حضور پرشور مردم فراهم شده است و شنبه نیز نتیجه انتخابات را اعلام می‌کنیم.چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  یک سال زودتر از موعد در حال برگزاری است. در این انتخابات مثل ادوار گذشته شاهدحضور جریانهای سیاسی هستیم و شور و نشاط انتخاباتی بر فضای جامعه حاکم است.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی درباره مخالفت شورای نگهبان با انتخابات الکترونیک گفت: انتخابات الکترونیک ۲۵ مرحله دارد که انجام میشود اما اخذ رای و شمارش آرا در انتخابات مجلس رضایت‌بخش بود لذا با توجه به فرصت اندک برای انتخابات ریاست جمهوری نرم افزارها باید متناسب طراحی می‌شد که در زمان اندک امکان آن وجود نداشت.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: صد و هشتاد خبرنگار خارجی به ایران آمدند تا اخبار انتخابات را مخابره کنند. قانون اساسی جزئیات استقرار دولت را پیش بینی کرده و بعد از اعلام صحت انتخابات و تنفیذ و تحلیف را خواهیم داشت.هر انتخابات قانون خود را دارد. برای مجلس زمان انصراف قرار داده شده اما برای انتخابات ریاست جمهوری با حکمی در این زمینه مواجه نیستیم و افراد در شب انتخابات می‌توانند انصراف دهند و انصراف در روز انتخابات هم سازوکار خود را دارد.

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری به صورت دستی برگزار می‌شود 

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه برخی افراد به عنوان نامزد پوششی در انتخابات شرکت میکنند و حضورشان شامل هزینه هایی برای کشور است، آیا امکان اصلاح این موضوع در روند انتخابات وجود ندارد تا افرادی که کاندیدا می‌شوند، تا آخر انتخابات حضور داشته باشند»، گفت: شورای نگهبان از نیات و انگیزه افراد اطلاع ندارد در قانون انتخابات ریاست جمهوری هم پیش بینی نشده تا تاییدصلاحیت نشوند و تشخیص این کار سخت است. در ادوار مختلف هم شاهد این بودیم که جریانات سیاسی بعد از نتیجه بررسی صلاحیتها و بعد از گذشت زمان تبلیغات به دلیل ائتلاف کنار کشیدند.

او همچنین افزود: مجری انتخابات وزارت کشور است. برابر قانون هماهنگی‌های لازم باید با وزارت خارجه برای شعب خارج از کشور انجام شود که هماهنگیها انجام شده و همه چیز آماده است تا ایرانیان داخل و خارج از کشور از حق تعیین‌ سرنوشت استفاده کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در صورت کشیدن انتخابات به دور دوم آیا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود گفت: در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود به دلیل کمبود زمان، انتخابات به صورت دستی برگزار می‌شود.

در جریان لغو تجمع تبلیغاتی ورزشگاه حیدرنیا نیستم

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره لغو تجمع دیشب یکی از نامزدها در ورزشگاه حیدرنیا گفت: در جریان برگزار نشدن تجمع در ورزشگاه حیدرنیا نیستم و جزئیات را باید از وزارت کشور جویا شوید.

وی درباره نحوه رای دادن حجاج در عربستان گفت: در معدودی از کشورها موافقت لازم صورت نگرفته و مسئولان اجرایی و وزارت خارجه در حال رایزنی برای برگزاری رای گیری برای حجاج هستند و امیدواریم دولت عربستان با رویکردهای جدیدی که دارد این امر انجام شود.متاسف هستیم که برخی کشورها مانند کانادا ایرانیان را از حضور در انتخابات محروم کرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: فرآیند انتخابات در کشور ما چه عوامل اجرایی و نظارتی خود مردم هستند. جمعیتی که انتخابات  زحمت می‌کشند استخدام دولت یا شورای نگهبان نیستند واین امر به صورت برون سپاری به مردم است. در کنار این عوامل نمایندگان‌ نامزدها نیز حضور دارند و از آنها درخواست داریم تا لحظه آخر فرآیند حاضر باشند.

طحان‌نظیف درباره مهر نخوردن شناسنامه رای دهندگان در جریان فرآیند اخذ رای گفت: هر انتخاباتی قانون خاص خود را دارد‌. در انتخابات مجلس پنج مدرک مبنای احراز هویت بود در حالی که برای انتخابات ریاست جمهوری فقط از کارت ملی و شناسنامه استفاده می‌شود و با گواهی نامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت نمی‌توان رای داد. در کارت ملی جایی برای مهر زدن وجود ندارد و در انتخابات مجلس بیش از ۸۵ درصد با کارت ملی رای دادند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: به محض پایان فرآیند رای، آغاز شمارش آرا را خواهیم داشت. هر زمان که تمام شود به مراجع بالاتر گزارش میشود و تجمیع آرا را خواهیم داشت و به دلیل کم بودن نامزدها این کار سریعتر انجام و نتیجه اعلام می‌شود.

طحان نظیف در پایان گفت: «در بند شش سیاستهای کلی انتخابات ممنوعیت استفاده از امکانات بیگانگان و برخورد به موقع دستگاههای ذی‌ربط آمده لذا در مقابل حضور و دخالت بیگانگان نظام حقوقی قوی داریم و کاندیداهای انتخابات نیز فهم حفظ منافع ملی را دارند همچنین نتایج انتخابات توسط وزارت کشور اعلام می‌شود و لذا نامزدها و اطرافیانشان از اقدامات هیجانی خودداری و از هرگونه‌گمانه زنی بپرهیزند تا مراجع قانونی نتایج را اعلام کنند.»

منبع: sharghdaily-935354

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد