hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > «مسعود پزشکیان» در مناظره دیشب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

«مسعود پزشکیان» در مناظره دیشب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «نارضایتی‌ها، زاییده بی‌عدالتی‌هایی است که در سیستم شکل می‌گیرد. عمود دین، عده و عُده در مقابل دشمنان همه مردم هستند و باید به عموم مردم توجه کنیم.»

به گزارش شبکه شرق، «مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره انتخاباتی چهارم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، شرکت کرد.

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در مناظره انتخاباتی چهارم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ گفت: «در مورد مسائل اقتصادی، برجام برای همان دولتی است که برادران به نقد می‌کنند و حالا هم به دنبال ادامه آن به هر شکلی هستند. برجام، یک مزیتی بود که دولت گذشته توانست انجام دهد ولی با موانعی که ایجاد شد، نگذاشتند ثمر ببیند.»

چهارمین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، با موضوع سیاست خارجی و با حضور محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و سعید جلیلی برگزار شد.

در بخش اول چهارمین مناظره انتخاباتی با موضوع «ایران در جهان امروز»، به موضوع فرصت‌های و ظرفیت‌های سیاست خارجی پرداخته شد. در برنامه هفتم، به استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و کمک به الهام‌بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان تاکید شده است. در این بخش از مناظره، کاندیداها راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه کردند.

پاسخ مسعود پزشکیان به سوالات کارشناسان مناظره چهارم کانددیداهای ریاست‌جمهوری

پاک آیین: برنامه‌های شما برای بهره‌مندی از فرصت‌های توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می‌کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: ۱۲۰۰ میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه‌ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت محور مقاومت در منطقه و دستاورد‌های این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاورد‌ها چیست؟

مسعود پزشکیان: هیچ وقت نخواستم اینجا با کسی بحث کنم

«مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهارمین مناظره انتخاباتی در رسانه ملی با محوریت «ظرفیت‌های سیاست خارجی»، با اشاره به فرمایشی از حضرت علی(ع) اظهار داشت: «آنکه بیشتر از همه باید دوست داشته باشی، این است که به وسط حق عمل کند و رضایت همه مردم را در آن ببیند. چیزی که ما در داخل با آن مشکل داریم. نارضایتی‌ها، زاییده بی‌عدالتی‌هایی است که در سیستم شکل می‌گیرد. عمود دین، عده و عُده در مقابل دشمنان همه مردم هستند و باید به عموم مردم توجه کنیم.»

او عنوان کرد: «اگر به دنبال حل مشکلات اقتصادی و بین‌المللی هستیم، باید اجماع با عموم مردم صورت گیرد. در مورد مسائل اقتصادی، برجام برای همان دولتی است که برادران به نقد می‌کنند و حالا هم به دنبال ادامه آن به هر شکلی هستند. برجام، یک مزیتی بود که دولت گذشته توانست انجام دهد ولی با موانعی که ایجاد شد، نگذاشتند ثمر ببیند. دعوا سر آن است که به اسم من نباشد و به اسم شما نباشد. آن مدتی که دولت داشت با برجام مشکلات را حل می‌کرد اما وقتی اختلافات ما جلوی آن را گرفت و مشکلات ایجاد کرد وضعیت ما روز‌به‌روز بدتر شد.»

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «مزایای اقتصادی ما در مملکت نفت و گاز است و وضعیت ژئوپولتیکی ما به گونه‌ای است که ما در منطقه می‌توانیم ترانزیت شرق به غرب باشیم. چرا توانستیم؟ ما هم با خودمان دعوا داریم. همه با همسایگان. کار شهید رئیسی همین بود که تلاش کردند با همسایگان روابط برقرار کنند و برجام را نهایی کنند اما ما داریم کاری می‌کنیم که باز با مشکلات داخلی در این روند خلل ایجاد کنیم.»

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی حل شود و رونق پیدا کند باید تحریم‌های ظالمانه را حل کنیم. ما باید اف ای تی اف را یک روز نهایی کنیم. ما ارزان می‌فروشیم و گران می خریم. معاملات و توافق نامه ما با چین چرا انجام نمی‌شود؟ به این دلیل که تا مشکل خود را در مورد ارتباطات بین‌المللی حل نکنیم مشکلات حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با شعار دادن مشکل مملکت ما حل نمی‌شود، افزود: همان چین و عراق و روسیه اگر قرار باشد مشکل حل کنند باید روابط بین‌الملل بهبود یابد. معاملات ما قابل قیاس نیست.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: ما سهم خودمان را از بازار با گفتگویی که با همسایگان خواهیم داشت و با وحدت و انسجام داخلی باید حل کنیم. هیچ وقت نخواستم اینجا با کسی بحث کنم که مدام نقد می‌کنند گروه شما و جریان شما. تمام کسانی که ستاد من آمدند خودشان آمدند.

تا مشکلات داخلی خود را حل نکنیم هیچکدام از حرف‌ها قابل اجرا نیست

پزشکیان در بخش دوم سخنان خود گفت: من یک اصولگرا هستم اما به شدت برای رسیدن به اصول اعتقاد به اصلاحات دارم. به حق و عدالت به عنوان اصول اعتقاد دارم. چیزی که در جامعه وی بینیم حق مردم و عدالت و کانون‌هایی که همه مشارکت کنند دیده نشده است. برای اینکه همه مشارکت کنند باید کشور را از اینکه یک دسته و جناح اداره کند خارج شویم. غیر ممکن است مملکت توسط یک جناح، گروه یا دسته هدایت شود.

وی اظهار داشت: تا مشکلات داخلی خود را حل نکنیم هیچکدام از حرف‌ها قابل اجرا نیست. چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت و آنجا را بست؟ اصلاح طلب‌ها این کار را کردند؟ چه کسی سفارت عربستان صعودی را آتش زد؟ بعد نماز خواندند و در روزنامه‌ای که برای آنها بود گفتند دستاورد بزرگ به دست آوردیم؟ باعث شد همه سفارت خانه‌ها جمع کنند و بروند یا با ایران رابطه خود را به شدت کاهش دهند. همه آنهایی که از سفارت خانه بالا رفتند پست دولتی گرفتند. چرا جلوی اینها را نگرفتند؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: صادق باشیم. ما داریم با هم دعوا می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم یک گروه موفق شود. چه کسی روند مهاجرت جوانان را ایجاد کرده است؟ باید واقعیت را دید.

پزشکیان تاکید کرد: از روز اول که ثبت نام کردم گفتم آنچه پیگیری خواهم کرد سیاست کلی مقام معظم رهبری است. الان می‌توانم بگویم قبول ندارم؟ حالا یکی یک چیزی گفته، که به دیدگاه من بر نمی‌گردد. من نجات کشور را در اجرای سیاست‌های کلی و رفتن به آن طرف می دانم.

پزشکیان بیان کرد: مگر نمی‌گفتند پول گوشت و مرغ و … به برجام ربط ندارد؟ مگر نمی‌گفتند دلار فلان نمی‌شود؟ پس چرا مرغ شد ۱۰۰ هزار و گوشت شد ۸۰ هزار و ۵۰۰ هزار؟ اینها که به برجام ربط نداشت پس چرا این چنین شد؟ در تئوری چیزهایی که می‌گوئیم خیلی راحت است چرا نتوانستیم کاری کنیم. ما می‌گفتیم برجام و اف ای تی اف نباشد مشکلات داخلی ما حل می‌شود. چرا حل نکردیم؟ واقعیت این است، ما باید بپذیریم در داخل اختلافات را حل کنیم؛ نه پشت تریبون.

وی اضافه کرد: هیچ ملامت کننده‌ای ملامت نکند مگر خودش را و هیچ حمد کننده‌ای حمد نکند مگر خدایش را. این چیزی است که ما به آن گرفتار هستیم که مدام می‌گوئیم ما درستش می‌کنیم. در همین اول مجلس قرار بود تورم و مشکلات اقتصادی را درست کنیم. چرا نکردیم؟ حرف زدن که هزینه ندارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید مشکلات داخلی را حل کنیم. امکان ندارد، اگر برجام و اف ای تی اف را حل نکنیم کار خل شود. شهید رئیسی خودش به شدت پیگیر بود برجام حل شود. حالا بچرخانیم بگوییم ما کردیم شما نکردید. ما باید دست به دست هم دهیم با دنیا مشکلات را حل کنیم و اختلاف داخلی را حل کنیم. در جلساتی که باید با هم بنشینیم اینکه به هم طعنه بزنیم صحیح نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با تمام وجود معتقد هستم اگر سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری اجرا می‌شد و قدرت مدیریت و توان اجرایی داشتیم و به کارشناسان احترام می‌گذاشتیم، به آن‌ها انگ نمی‌چسباندیم‌، برایشان پرونده درست نمی‌کردیم و بیخود حذفشان نمی‌کردیم؛ ما مردم ایران، شایستگان و نخبگان قادر هستیم مشکلات مردم را حل کنیم. مشکل دعوایی است که با هم داریم. مدام همدیگر را محکوم می‌کنیم. معلوم است چه کسی این کارها را کرده.‌

بخش دوم مناظره پیرامون و چالش‌های سیاست خارجی در حالی ادامه یافت که در بخش اول، هر نامزد در دو قسمت ۵ دقیقه‌ای اظهار نظر کرد. در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه به کنشگری فعال برای صیانت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور، لغو تحریم‌ها و مقابله با تروریسم و خشونت‌گری اشاره شده است، نامزدها در این بخش راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه کردند.

کارشناسان در بخش دوم پرسیدند:

ابوالفضل عمویی سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پرسید: چنانچه رسیدن به یک توافق در دولت شما برای رفع تحریم‌ها با چالش مواجه شود آیا اجرای برنامه‌های شما در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی دولتتان با چالش مواجه خواهد شد؟ آیا آماده اداره دولت بدون توافق در سریع‌ترین زمان ممکن هستید؟

سید عباس موسوی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه نیز مطرح کرد: از آنجایی که برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به هر حال برای دنیا حرف برای گفتن دارد و خب دشمنان هم برنامه دارند و دنبال ایران هراسی و سیاه‌نمایی از سیاست‌ها و رویکردهای ما هستند، دولت احتمالی شما در دولت چهاردهم چه برنامه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

حسین جابری انصاری سخنگوی سابق وزارت امور خارجه پرسید: یک نگاه این هست که ما اگر روابط خودمان را با همسایگانمان و با منطقه خودمان بهبود ببخشیم تأثیر مثبتی در روابط جهانی ما هم خواهد داشت و فضای تنفسی بیشتری برای ما ایجاد می‌کند و در مقابل یک نگاه این است که ما اگر روابط بین‌المللی‌مان را درست بکنیم چون که ۱۰۰ آمد ۹۰ هم پیش اوست و روابط منطقه‌ای هم خود به خود درست می‌شود و نگاه سومی هم وجود دارد که می‌گوید نوعی داد و ستد بین این دو هست و تقدم بین این دو نیست و آن این است که باید به موازات هم مسائل پیگیری شود خوب است که نامزد محترم دیدگاه و مسائل خود را نسبت به این موضوع مطرح بکنند.

سید عباس عراقچی معاون اسبق وزارت امور خارجه نیز مطرح کرد: دو مسیر همه دولت‌ها پیش گرفتند یکی خنثی‌سازی تحریم‌ها و ناامید کردن تحریم کنندگان یکی رفع عزتمندانه تحریم‌ها و این دو مقوله بسیار مهم است و به اعتقاد من همزمان باید پیش رود برنامه دولت شما برای اینکه در هر دو زمینه رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها، چگونه است؟

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل نیز پرسید: برنامه سیاست خارجی دولت شما با نظام سلطه منظور صهیونیست بین الملل و استکبار جهانی در سیاست خارجی مطلوب شما چگونه تعریف می‌شود؟

من می‌فهمم که نمی‌فهمم. مشکل این است که یک عده فکر می‌کنند عقل کل هستند و همه چیز را می‌فهمند

وی در بخش سوم سخنان خود تصریح کرد: آنچه که از اول خدمت عزیزان گفتم این بود که کار را باید با کارشناسان حل کرد. تا مشکلات را با این نگاه سراغشان نرویم مشکلات تحریم هم به این سادگی حل نمی‌شود. در مورد بحث آقای زاکانی گفتم سوادش را ندارم. مشکل این است که اینها هم سوادش را نداشتند. اما اینها می‌گفتند ما کارشناسیم و من می‌گفتم من کارشناس نیستم. از آن‌ها سوال کردم روش ارزیابی شما چیست و چگونه می‌خواهید تحقیق کنید؟ همین برادر گفت روش یعنی چی؟

پزشکیان خاطرنشان کرد: هر الگویی از نظر علمی روش خود را دارد. نشستند با نگاه خودشان یک چیزی را نوشتند. به برادر ما آقای جلیلی در جلسه‌ای گفتیم اگر اقدام راهبردی را نپذیریم چه؟ گفتند نقشه نداریم. الان به خاطر همین روندی که در آن گیر کردیم هزاران میلیارد تومان دلار ضرر می‌کنیم و در زیرساخت‌های نفتی و معاملات گازی را بخاطر این تصمیمات را روزانه بیش از چندین هزار میلیارد ضرر می‌دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من می‌فهمم که نمی‌فهمم. مشکل این است که یک عده فکر می‌کنند عقل کل هستند و همه چیز را می‌فهمند. در دوره تحصیل همه مراتب را با رتبه خوب بالا آمدم و در امتحانات برد نفر دوم شدم. بی‌سواد نیستم. چون می‌فهمم می گویم کارشناس باید نگاه کند. مشکلات سیاسی و امنیتی را کارشناس باید بررسی کند. این‌ها کجا دوره دیدند و چند دوره دیدند؟ که می‌خواهند برای مردم نسخه بنویسند. هر برنامه‌ای با کارشناسان قابل حل می‌شود.

وی گفت: ما می‌گوئیم برجام بد است. اولاً بگویند جای برجام چه راهی می‌خواهد بروند. ترامپ می‌گفت برجام را آتش می‌زنم و اسرائیل می‌گفت بدترین کاری است که صورت گرفته. ما در مجلس برادرانمان برجام را آتش زدند. چه فرقی میان این‌ها و آن‌ها وجود دارد؟ الان هم بگویند برجام را نمی‌پذیریم. آدمی که کارشناس نیست و بررسی کرده بگوید آن را قبول نداریم. بگویند چه کسی از دیوار سفارتخانه‌ها بالا رفت و این مشکلات را در دید جهانی برای ما ایجاد کرد؟

پزشکیان اضافه کرد: بگویند وضعیت ترانزیتی ما در چه وضعیتی است؟ اصلاً قبول نمی‌کنند. ما باید بپذیریم کارشناس‌ها تشخیص بدهند. کارشناس بگوید آن غلط درست است یا غلط باید اجماع کارشناسی صورت گیرد نه اینکه به آدم‌های که سوادش را ندارند توهم دانایی دست دهد. استاد تمام دانشگاه هستم و به پیر و پیغمبر می‌فهمم کجا نباید حرف بزنم. این بلا را چه کسی سر مملکت آورده؟ همین تصمیمات غیرکارشناسی این بلا را سر مملکت آورده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: پشت این تریبون اعلام می‌کنم مقام معظم رهبری داده بود به مجلس نظر بدهیم. ما نظر دادیم که مقام معظم رهبری هر نظری بدهد ما اطاعت می‌کنیم من نظر خودم را صادقانه می‌دهم نه آنچه در ذهنم تصور می‌کنم نظر رهبری این است یا آن. نظر من الان هم این است که باید برجام را پی می‌گرفتیم و حتماً مزایا و معایبی داشت و دارد اما اینکه به هم بزنیم و آتش بزنیم و بعد کار با سفارتخانه‌ها و … بعد بگوییم با دنیا می‌خواهیم درستش کنیم.

پزشکیان اذعان داشت: واقعیت همین است که شده است. این را حل نکنیم حرف‌های ما فقط حرف است. مشکل مردم و سفره مردم را نمی‌بینیم و هیچ مشکلی هم برای بچه‌ها و خانواده‌مان نداریم و وضعیت ما خوب است و مردم هر گرفتاری‌ای دارند مهم نیست چون داریم انقلاب می‌کنیم.

باید وحدت و انسجام داخلی را تقویت کنیم و دست از این دعواها و رو کم کردن‌ها برداریم

پزشکیان در بخش چهارم سخنان خود گفت: ما اگر برجام را نپذیریم یا نخواهیم آن را حل کنیم و اگر اف ای تی اف را حل نکنیم باید انسجام داخلی را در خود ایجاد کنیم. یعنی مردم سرمایه ما هستند و باید با این مردم آشتی کنیم. مردم با ما در حال حاضر مشکل دارند اینکه تقصیر با چه کسی است اهمیت ندارد و این نگاه است که باعث این موضوع شده است.

وی اضافه کرد: از اتاق بازرگانی سوال بپرسید که برجام یا اف ای تی اف را بد می‌دانند یا خوب می‌دانند. اینکه عده‌ای به اسم کارشناس نشستند این‌ها را توجیه کردند بحث دیگری است. با اتاق بازرگانی صحبت کنند ببینند چه بلایی سر تولید کننده و مردم آوردیم. آنها در جلسه به ما گفتند ما نمی‌توانیم با این روند ادامه دهیم حالا این‌ها می‌گویند ما ادامه می‌دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: همین حالا که ما با جمع گاز و نفت در دنیا اول هستیم زمستان گاز نداریم و تابستان برقشان را قطع می‌کنیم. این‌ها که در داخل است چرا کاری نکردیم؟ واقعیت این است که بفرمائید در میادین مشترک چقدر داریم ضرر می‌کنیم.

پزشکان تاکید کرد: کرسنت یا هر چیز که این‌ها می‌گویند را نمی‌دانم اما قطر یا همان عمان و کویت در میدان مشترک سهم خود را می‌برند ولی ما اصلاً عین خیالمان نیست از این سمت هم خودمان می‌گوئیم فلان شرکت‌ها می‌خواستند فلان کار را بکنند.

وی ادامه داد: ما داریم سرمایه خود را از دست می‌دهیم. منابع نفتی و گازی را از دست دادیم. حالا بگویند اگر برجام را نپذیرفتند می‌خواهند مشکلات را چگونه درست کنند. وفاق داخلی را چطور می‌خواهند درست کنند؟ چون الان با هم دعوا داریم. تازه آدم‌هایی با هم دعوا دارند که رهبری می‌گفت صادق‌ترین شجاع‌ترین و صالح‌ترین آدم‌ها همین‌ها هستند که این‌ها می‌گویند آنها خائن هستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: بعد، طوری در مورد صداقت حرف می‌زنند که ترامپ و نتانیاهو هم همان را می‌گفتند. آن‌ها می‌گفتند ما نگذاشتیم برجام به نتیجه برسد این‌ها هم می‌گویند ما نگذاشتیم. بگویند فرق این‌ها با آنها چیست؟ اشکال ندارد نشود. برنامه بعدی برای حل مشکلات مردم چیست؟ مشکلات داخلی را که داریم. داریم با هم دعوا می‌کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: با سرمایه‌گذاران که مشکل داریم. خودشان و صدا و سیما بروند با آنها مصاحبه کنند ببینند تئوری که این‌ها می‌گویند را قبول دارند یا نه. تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران باید فرصت را خلق کنند ولی وقتی پای صحبت آنها می‌نشینی ناراحت هستند. یا بعضی وقت‌ها پولشان گم می‌شود. حالا این‌ها بگویند می‌خواهند مدینه فاضله درست کنند. مدینه فاضله در تئوری می‌توان درست کرد در عمل این است که مردم زندگی‌شان دارد نابود می‌شود.

وی اضافه کرد: زن بیوه به من می‌گوید پول ندارم خانه کرایه کنم آدم چه به آنها بگوید؟ چه کسی این کار را کرده؟ اصلاً بگوییم تقصیر برای همه آنها است. بخواهیم این‌ها درست کنیم قدم اول این است که باید وحدت و انسجام داخلی را تقویت کنیم و دست از این دعواها و رو کم کردن‌ها برداریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: قدرت دفاعی ما باعث افتخار ماست و قدرت بازدارندگی کشور. کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار جامعه است. یکی از دلایلی که آنها نمی‌توانند به ما طمع کنند به خاطر قدرت بازدارندگی موشک وپهپاد ماست. اگر این را نداشته باشیم امکان اینکه بتوانیم جامعه را درست کنیم وجود ندارد تمایل ما باید به سمت مردم باشد.

پزشکیان گفت: از مردم بپرسید چرا ما را قبول ندارند و چرا نخبه‌ها دارند از کشور خارج می‌شوند؟ به خاطر رفتار امر و نهی ما است. چون ما خودمان را عقل کل می‌دانیم و برای همه چیز نقشه داریم و آنها چیزی نمی‌فهمند. پس ما باید برای آنها نقشه بنویسیم. نگو من امیرم دستور می‌دهم آنها باید اطاعت کنند. والسلام

مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است

وی در بخش پایانی و جمع بندی سخنان خود اذعان داشت: برای چهار نفر در مقابل یک نفر و پنج دقیقه مقابل بیست دقیقه جای حرف و بحث دارد. امیدوارم برادران تا آخر هم بمانند که اشکال نداشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مردم عزیز ایران، مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است اما درک من از این ‌اصول سه گانه با سایر نامزدهای حاضر در این جمع متفاوت است. من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می دانم و عزت را در بهبود زندگی شما جست‌وجو می‌کنم. در یک کلام سیاست خارجی را، به معنی ارتقای جایگاه، امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تأمین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان می دانم. سیاست خارجی را وسیله‌ای برای ایجاد فرصت داخل کشور، متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن و ساختن در دل جوانان می‌دانم.

پزشکیان افزود: من می‌خواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان و نوه‌هایشان دور هفت سین بنشینند و خاطرات شیرین بسازند نه اینکه از پشت پنجره سرد تبلت‌ها و موبایل‌هایشان دستی از آن سپس آب‌ها تکان دهند و سپس در سکوت و تنهایی و دلتنگی باقی عمرشان را سپری کنند. یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من، فرو نشاندن موج مهاجرت و بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود. سیاست خارجی را برای آرامش روانی برای مردم می‌خواهم و تلاش خواهم کرد ایرانیان به دور از اضطراب و عدم اطمینان از فردایشان بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.

وی گفت: سیاست خارجی را ابزاری برای بلند آوازه کردن نام ایران و پاسداری از منزلت ایرانی در جهان می دانم. تمدن کهن و قدیمی ایران حرف برای گفتن زیاد دارد. از دل تاریخ و آئین و فرهنگمان تجربه‌ها و حرکت‌های بی شماری برای کمک به درمان دردهای انسان داریم. ما سیاست خارجی را ابزاری برای شناساندن فرهنگ غنی ایرانی، ارزش‌های بشر دوستانه ایرانی و اسلامی و جلوگیری از ایران هراسی و اسلام هراسی می دانم. خواهم ایرانی بودن چه برای ایرانیان داخل چه ایرانیان خارج از کشور یک امتیاز باشد. من سیاست خارجی را مهمترین وسیله برای بهبود روابط با کشورها، عادی سازی روابط تجاری با جهان از طریق رفع تحریم‌ها و احیای صنعت پرشور گردشگری می دانم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دستگاه سیاست خارجی دولت من برای ارتقای سطح فناوری و افزایش تبادلات علمی با جهان و بهره برداری از آخرین دستاوردهای بشر تمام ظرفیت‌های خود را فعال خواهد کرد. من سیاست خارجی را برای ایجاد یک منطقه قوی و تحکیم برادری در کشورهای همسایه می‌خواهم. من می‌خواهم کشورهای همسایه ثروت و منابع خود را به جای مهار یکدیگر صرف آبادانی و توسعه غرب آسیا و نسل‌های آینده خود کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: به کشورهای همسایه به چشم فرصت نگاه خواهم کرد. سیاست خارجه دولت من در مورد مردم مظلوم منطقه بر اساس ارزش‌های بر خواسته از فرهنگ ایرانی و آموزه‌های امیر مؤمنان خواهد بود که به ما می‌آموزد که انسان‌ها یا با تو در دین برادرند یا در آفرینش با تو برابر. فرهنگی که به ما یاد می‌دهد بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.

وی بیان کرد: با غصب و اشغال‌گری سرزمین دیگران هرگز کنار نمی‌آیم. نسل کشی و نژاد پرستی را بر نمی‌تابم. مصمم هستم با یک سیاست خارجی تعامل گرا و عزتمند هزینه مردم را کاهش دهم. اجازه نمی‌دهم با شعارهای دهن پر کن جیب مردم خالی شود. قلب من با قلب ایرانیان می‌تپد. من هزاران قلب را جراحی کردم. امروز قلب ایران، نادر همه ما ایرانیان آزرده و مجروح است. ای مردم دوست داشتنی من پزشک قلب هستم و آرامش بخش قلب آزرده شما خواهم شد. من تانک و نقطه زن نیستم، غلط‌انداز و لاف زن نیستم من خاک پا شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.

راه‌حل اصلی مشکلات در ایجاد وحدت داخلی است

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان مناظره چهارم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این دفعه مناظرات بحث‌های جدی داشت. آنچه نگاه ما بود و هست این است که باید در داخل حتماً وحدت و انسجام را حفظ کنیم. با این نوع گفت‌وگوها و دعوا کردن‌ها و همدیگر را محکوم کردن‌ها نخواهیم توانست که مشکلات را حل کنیم.

وی عنوان کرد: آن‌جا برایشان از حضرت علی هم گفتم که می‌فرمایند در خانه‌های خود پنهان شوید و ابتدا مشکلات خود را حل کنید و بعد کاری کنید. در نتیجه ما باید اختلافات را حل می‌کردیم یا حل کنیم. با این نگاه اگر مشکل داخلی حل نشود مشکل خارجی هم حل نخواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در رابطه با خارج هم ما از نظر علمی، فناوری، توسعه و از نظر علمی اگر ارتباط خود را در ابتدا با کشورهای منطقه و بعد با دنیا نتوانیم حل کنیم، و صرفاً به دنبال حل مشکل با کشورهای منطقه باشیم قدرت‌های بزرگ اجازه نمی‌دهند منطقه رابطه راحتی با ما داشته باشد.‌

پزشکیان تصریح کرد: در نتیجه راه حل اصلی حل مشکلات کشور در قدم اول ایجاد وحدت و انسجام در داخل و دست برداشتن از تهمت زدن به یکدیگر و قدم دوم این است که ارتباطات و مشکلات خود را با دنیای خارج حل کنیم و این حل مشکل طبیعتاً از همسایگان شروع می‌شود و سپس با دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم با همان سه توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر عزت، حکمت و مصلحت.

منبع: sharghdaily-935173

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد