hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > مصطفی پورمحمدی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

مصطفی پورمحمدی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

«مصطفی پورمحمدی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره ریاست جمهوری گفت: «به‌جد، معتقدم با توان ملی و مدیریت و کارشناسی داخلی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما باید همچنان به نظرات کارشناسی بها دهیم.»

به گزارش شبکه شرق، مصطفی پورمحمدی در اولین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «نیاز داریم در عرصه داخلی به وفاق ملی برسیم و بدون آن نمی‌توانیم مسائل بین‌المللی را حل کنیم.»

«مصطفی پورمحمدی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برای برگزاری اولین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صداوسیما شد. پس از برگزاری مراسم استقبال، در مراسم قرعه‌کشی، صندلی شماره «۶» به او  اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، پس از انجام قرعه‌کشی مناظرات انتخاباتی و مستقر شدن کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از اذان مغرب و اقامه نماز، اولین مناظره انتخاباتی آغاز شد و اقامه نماز به صورت زنده نمایش داده شد.

هر کاندیدا در هر مرحله ۸ دقیقه، فرصت پاسخگویی دارد که در مجموع، ۲۴ دقیقه وقت به او اختصاص می‌یابد و در پایان، ۶ دقیقه وقت برای جمع‌بندی به او خواهند داد. اگر کاندیداها از ۸ دقیقه وقت خود در زمان مقرر استفاده نکنند، این وقت‌ها به زمان جمع‌بندی آنها اضافه نخواهد شد. در این مناظره، میکروفون کاندیداها قطع نشد و مجری از آنها درخواست کرد تا در زمان مقرر پاسخ بگویند.

سوالات بخش اول مناظره، با محوریت برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی به شرح زیر مطرح شد:

«داوود دانش جعفری» به همزمانی دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: «این شرایط خاصی است، آیا دولت شما همه آن‌چه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟»

«طهماسب مظاهری» پرسید: «برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟»

«سیدحمید پورمحمدی» پرسید: «برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟»

«محمود نجفی عرب» رئیس اتاق بازرگانی نیز پرسید: «برنامه‌های اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست؟ زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم و تورم، نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان، هر روز در حال تغییر است. لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند.»

پورمحمدی: ما مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، ولی مردم با گوشت و پوست خود آن را لمس می‌کنند

بر اساس این گزارش، مصطفی پورمحمدی در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره، گفت: ما مشکلات اقتصادی را می‌دانیم. کارشناسان با آمار ارقام آن را می‌دانند ولی مردم مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند و درگیر آن هستند.

او افزود: وقتی با کارشناسان اقتصادی بخش خصوصی و اندیشه ورزان این حوزه مباحثه دارم، می‌گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد بلکه این مقوله پیوسته به اجتماع، فرهنگ، مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی دارد و نمی‌شود بدون توجه به این‌ها راه حل اقتصادی ارائه داد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه است که با تحریم روبرو هستیم. برخی که از همان اول گفتند تحریم‌ها مهم نیست. حالا هم می‌گوئیم مهم نیست اما دنیا تحریم‌های فلج کننده‌ای را بر ما تحمیل کرده است و ما ساده از کنار آن می‌گذریم و بعد از مدتی گفتیم که تحریم هم مسئله‌ای هست و ۲۰ درصد ۳۰ درصد آزار به اقتصاد ما می‌دهد.

پورمحمدی اذعان کرد: در نقل و انتقال‌های مالی که همه اقتصاد ما گرفتار آن است به گونه‌ای که در میان ۲۰۴ کشور در لیست سیاه سه کشور در نقل و انتقالات مالی قرار گرفته‌ایم.

او ادامه داد: فعالین اقتصادی چگونه می‌خواهند عمل کنند در صورتی که از آن طرف به یک سفارتخانه حمله می‌شود و کلی تبعات سیاسی بر کشور تحمیل می‌شود. همچنین حوادث اوکراین و تایوان اتفاق می‌افتد و ما هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم اما از مزیت‌های آن بهره‌برداری نمی‌کنیم و سود نمی‌بریم و نمی‌توانیم فرصت‌ها را شکار کنیم، لذا چگونه می‌خواهیم بدون فرصت شناسی از مسائل بین‌المللی مشکلات را حل کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: جامعه و صنعت ما بزرگ است و باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تأمین کنیم. رهبری سالیان سال است ما را به مسائل اقتصادی، به مسائل اجتماعی و انسجام اجتماعی و مشارکت بالا توجه می‌دهند اما ما چقدر گوش کردیم در حالی که یک‌سره داریم آسیب می‌زنیم و این وضعیتی است که جوانان ما را مأیوس و آزاده خاطر کرده است.

او ادامه داد: امروز نیاز داریم در عرصه داخلی به وفاق ملی برسیم و بدون آن نمی‌توانیم مسائل بین‌المللی را حل کنیم. در عرصه داخلی به اعجاز اعتماد نیاز داریم زیرا مردم ما را صادق نمی‌دانند و باور نمی‌کند و ما هم صادقانه راه حل‌ها را به آنها ارائه دهیم.

پورمحمدی: چرا فقط یک سری آرمان‌ها و رویاها را مطرح کنیم؟

پورمحمدی در بخش دوم سخنان خود در اولین مناظره گفت: من به گذشته نظام و توان خودمان باور دارم و فکرم این است که نظام کارهای بزرگی را انجام داده است اما واقعیت‌ها را نباید انکار کرد. طبیعی است نقاط قوت فراوان داشتیم و با توجه به همین قوت ما می‌توانیم ضعف‌هامان را برطرف کنیم و عملکرد گذشته چراغ راه آینده است.

او افزود: چرا رهبری فرمودند، در برنامه‌ها پنج ساله ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شده است؟ مگر قانون برنامه‌ها پس نبود مشکل آنچه بوده است؟ آیا فقط کارشناسان و مجریان آنها مقصر بودند یا آنکه برنامه‌ها اشکال داشته است، لذا چرا فقط یک سری آرمان‌ها و رویاها را مطرح کنیم؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: رشد هشت درصدی اقتصادی مهم است و کشور به آن نیاز دارد. در ماده الحاقی ۳۵ برنامه هفتم ۲۵ مورد آمده است که دولت یک سال فرصت دارد، بیاید و آن را کامل کند. این در حالیست که در دولت آقای رئیسی دو سال طول کشید تا برنامه درست شود. هر چند یک مجلس و دولت دیگر برنامه را تصویب کرده و دولت دیگری که شعارهای دیگری داده است، باید آن را اجرا کند.

او اذعان کرد: ما به تعهدات خود را به مردمی که قول قرار دادیم عمل کنیم. آقای قاضی زاده گفتند ۲۵۰ میلیارد دلار برای رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمندیم که البته من کمتر فکر می‌کنم به کمتر از آ نیاز داریم. اگر خوش‌بینانه ۵۰ درصد آن را از ظرفیت‌های داخلی تأمین کنیم، ۶۰۰۰ همت نیاز داریم که همان را از کجا می‌خواهیم تأمین کنیم؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با مردمی که به ما اعتماد ندارند و پول‌هایشان را به دلار طلا تبدیل کردند و حاضر نیستند به تولید تزریق کنند، نمی‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد. از طرفی در برنامه هفتم گفتند از منابع خارجی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم که با این رقم نمی‌شود سیاست ۸ درصدی را اجرا کرد.

پورمحمدی: نمی‌شود خودفریبی کرد و خوشبینانه با مسائل برخورد کرد

پورمحمدی تاکید کرد: نمی‌شود خودفریبی کرد و خوش‌بینانه با مسائل برخورد کرد در حالی که مردم مسائل را لمس می‌کنند. بنده این صحبت‌ها را با کارشناسان متعهد با سواد دانشگاه تهران و شریف و علامه و جوانان انقلابی مطرح کردم که اتفاقاً آنان تعابیر تندتری گفتند که من نمی‌خواهم آن را در این برنامه تکرار کنم. البته این‌ها دلیل نمی‌شود ما مأیوس شویم و بگوییم نمی‌توانیم. نظام قدرت‌ها و جایگاه والا کشور را در عرصه بین‌المللی تولید کرده است. در مقابل این تحریم سخت ایستادیم که این توانمندی ملی است که ما را به اینجا رسانده است وگرنه دچار فروپاشی شده بودیم‌

این کاندیدای انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: تحریم‌های فلج کننده ولی ما قدرتمندتر هستیم و قدرت خود را باور می‌کنیم و البته اشتباهات خود را باید بپذیریم با مردم صادق باشیم و وعده‌ها و برنامه‌های درست را ارائه کنیم.

پورمحمدی: مگر می‌شود با دریای مواج تورم ثبات اقتصادی ایجاد کنید؟

پورمحمدی در بخش سوم سخنان خود در این مناظره، گفت: به جد معتقدم با توان ملی و مدیریت و کارشناسی داخلی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما باید همچنان به نظرات کارشناسی بها دهیم. بله! با نظر و گرایش مردم اولویت‌ها را ما سیاستمداران تعیین می‌کنیم اما باید با پشتوانه کارشناسی این کار را انجام دهیم، زیرا دنیای امروز دنیای تجربه، تخصص و علم است. در عین‌حال اعداد و ارقام گویا است و خود را نشان داده و فریاد می‌زنند، لذا بلند پروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بنده خیلی طرح‌ها را در دوران مسئولیت‌های خود اجرا کردم اما بایستی همبستگی داشت و به واقعیت‌های خارجی دقت کرد.

او افزود: ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی در هر جامعه است و این ثبات مالی در ابتدا نیازمند کنترل تورم است. تورم ۵۰ ساله ما تقریباً روی ۲۰ درصد است و این در حالی است که تورم ما در شش ساله اخیر از جمله در این دو سه سال کنونی، بالای ۴۰ درصد است، لذا مگر می‌شود با دریای مواج تورم ثبات اقتصادی ایجاد کنید؟

پورمحمدی با اشاره به کسری بودجه، تصریح کرد: ناترازی و کسری بودجه در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است برای همین است که ناچاریم به رشد نقدینگی و تورم تن دهیم. از سویی مگر می‌توانیم از ناترازی بانک‌ها عبور کنیم در حالی که بخش بزرگی از نقدینگی کشور به دلیل سیاست‌های دولت یا مسئله بنگاه‌داری و یا مسائل دیگر ا قفل شده است؟

او ادامه داد: بدون این‌ها نمی‌توانیم اقتصاد موفق و رشد هشت درصدی داشته باشیم. بنده بحث بهره‌وری و سهم تعیین کننده آن را قبول دارم ولی بهره‌وری با مدیرانی که پشتوانه تخصصی دارند و شعار نمی‌دهند و پیشینه آن‌ها در توانمندی انجام کارها و وفاداری در وعده‌ها درست هست امکان‌پذیر است، نه مدیرانی که پروژه‌ها را گران تمام کردند.

پورمحمدی اظهار کرد: باید مردم اعتماد پیدا کنند که بشود کاری را انجام دهیم، لذا با کدام کارشناس می‌خواهیم بهره‌وری را بالا ببریم؟ آیا با کارشناسی که به من اعتماد ندارد و به فکر مهاجرت است می‌توان نرخ بهره‌وری را بالا برد؟ لذا بدنه اجتماعی باید با ما همراهی و همدلی داشته باشد و به ما اعتماد کند.

او تاکید کرد: حتماً توان آن را داریم که مشکلات را حل کنیم اما اما زیرساخت‌های آن را باید حل کنیم و با جهان خارج هم شوخی نکنیم و از قدرت دیپلماسی با پشتیبانی توان داخلی بهره ببریم. این در حالی است که ما هر روز خود تحریمی‌های داخلی را افزایش می‌دهیم آنگاه آیا می‌توانیم تحریم‌های خارجی را حل کنیم؟ لذا باید رویکردها را تغییر دهیم. باید نگاهمان را به مسائل بین‌المللی تغییر دهیم.

پورمحمدی در فرصت زمانی چهارم خود در مناظره امشب، گفت: مسئله مهم برای ما این است که هدف‌هایی را برای خود قرار داده، آن‌ها را در برنامه‌ها تکرار کرده و می‌گوئیم آن را اجرا می‌کنیم، در حالی که تجربه‌های قبلی خود را باید معیار قرار دهیم. در بحث دیپلماسی باید خود تحریمی‌های داخلی را که مکمل تحریم‌های خارجی است، را با تدبیر جلو ببریم و آیا در گذشته آن را جلو برده‌ایم؟

پورمحمدی تاکید کرد: بنده و شما در سمت‌های عالی فعالیت کردیم. دولت‌ها موضوعیت ندارند. هر چند اگر به ما تکلیف شد، حتی آبروی خود را باید برای حل مشکلات مردم گرو بگذاریم. موضوع آن است که اگر حرکتی می‌خواهد بشود، ما سنگ اندازی می‌کنیم یا کمک می‌کنیم و این مسئله مهمی است. در همین جلسه ما وفاق نداریم و آیا بدون وفاق می‌توانیم مشکلات بین‌المللی را حل کنیم؟

او با اشاره به تدابیر رهبری اظهار کرد: رهبری تدابیری دارند، سیاست‌های کلی دارند و تدبیرشان را ابلاغ می‌فرمایند، ولی می‌نشینیم و دوباره آن را توجیه می‌کنیم و می‌گوئیم منظورشان چیز دیگری بوده است؛ شاید قصد خاصی و برای موقعیت خاصی بوده است و کشور را مانند خیلی چیزهای دیگر زمین گیر می‌کنیم و این کار را کرده‌ایم و این از واقعیت‌های موجود است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما که نمی‌توانیم از آسمان مدیر و کارشناس بیاوریم. واقع موضوع آن است که ما باید خودمان مشکلات را حل کرده و مسائل در درون خود روشن کنیم. کلی از فضای سیاسی و تبلیغاتی ما تصمیمات و منافع ملی ما اثر می‌گذارد و به خطر می‌اندازد در حالی‌که این کشور به همه نیروهایش نیاز دارد، لذا اگر همه نیروهای کارشناسی دور هم جمع شده و به وفاق داشته باشیم مشکلات را می‌توانیم حل کنیم که البته این سخت است.

او ادامه داد: ما هماورد دنیای استکبار هستیم. ما شعارهای بلند و دائیه تمدنی در دنیا داریم، ولی با این همه اختلاف و دست و پا شکستگی و این نگاه غیرکارشناسی و هر روز دعوا و اختلاف، مشکلات را نمی‌توان حل کرد.

پورمحمدی گفت: هر موضوعی حداقل‌هایی دارند و این حداقل‌ها را باید رعایت کنید و به هم احترام بگذاریم. همین طور باید به کارشناسان و مدیران مجرب احترام بگذاریم.

او با اشاره به دوران شهرداری قالیباف اظهار کرد: حکم شهرداری آقای قالیباف را بنده در زمان وزارت کشور خود صادر کردم.مخالفت‌هایی با من شد اما بنده به توانایی‌های ایشان اعتقاد داشتم اما این‌طور نبود که شهرداری تهران مشکل نداشته است. مسائلش ساده بوده و با چه هزینه‌ای تمام شده است. این‌ها مسئله‌ای است که تحول در نظام شهری با چه رویکردی و در چه زمانی انجام شده است. این‌ها مبنای آینده می‌شود که کشور را چگونه می‌خواهیم بسازیم و ایده‌های روشن و برنامه دراز مدت ما چیست؟

پورمحمدی گفت: مگر بنده برنامه‌های روزمره را مطرح می‌کنم؟ من نگاه کلان داخلی، خارجی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را مطرح می‌کنم. مسائل سیاسی است که مردم را اینقدر منزوی و نگران کرده است، لذا حتماً باید رویکردهای سیاسی و فرهنگی خود را اصلاح کنیم چون چاره‌ای جز این نداریم.

موضوع بخش سوم مناظره، پس از استراحت ۱۵ دقیقه‌ای، مهار تورم است.

پورمحمدی: تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارند و با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کاهش داد

پورمحمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نوبت پنجم صحبت‌های خود گفت: دوستان برخی راه حل‌ها را اشاره کردند و با نگاه کارشناسی و دقیق خوشبختانه به نقاط مشترک نزدیک می‌شویم. تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارند و با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کاهش داد، هر چند کنترل نقدینگی دلایل خودش را دارد.

او با اشاره به صحبت‌های قالیباف در خصوص استقلال بانک مرکزی، تاکید کرد: آقای قالیباف گفتند که در مجلس تصویب کردند که باید اقتدار بانک مرکزی برگردد که این از ضروریات است و لازم بود زودتر انجام شود، اما در همین ایام که می‌گوئیم اقتدار داریم، بانک مرکزی تمام تسهیلات را کنترل کرده و تمام وام‌ها متوقف شده است و کل تولید دچار مشکل شده است برای آنکه سیاست ارزی دستوری به بانک مرکزی اعمال می‌شود تا نرخ ارز بالا نرود در حالی که بخش تولید سرمایه در گردش می‌خواهد.

پورمحمدی با اشاره به نرخ بهره بانک‌ها اظهار کرد: نرخ بهره از حدود ۱۹ و اندی درصد به ۲۹ درصد رسیده است در حالی که در بازارها تا ۴۱ تا ۴۲ اعمال می‌شود و این نرخ بهره چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می‌کند، لذا استقلال بانک مرکزی را چه کسی باید اجرا کند؟

این کاندیدای انتخابات ریاست تاکید کرد: ما نیازمند مدیر قوی هستیم و مگر می‌شود کارهای بزرگ را به آدم‌های ناتوان سپرد. از طرفی رئیس جمهور صرفاً مدیر قوی نیست بلکه باید به مسائل سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، اجتماعی و روانی جامعه آشنا باشد، قدرت تحلیل، جمع‌بندی و ایجاد وفاق و نیز اعتمادسازی داشته باشد. از سویی مردم باید او را باور کنند و این می‌تواند مردم و نیروهای قوی را دور یکدیگر جمع کند و کشور را به آن جهتی که می‌خواهد نزدیک کند.

او ادامه داد: رئیس‌جمهور باید امنیت‌آفرین، امنیت روانی، فکری حقوقی و امنیت مالکیت را که لازمه موفقیت در یک مدیریت کلان و سطح عالی است، داشته باشد. در عین حال باید منظومه فکری اقتصادی خود را مشخص کنیم و ان را به مردم بگوییم.

پورمحمدی گفت: هشت اصل را انتخاب کردم که آن را توضیح می‌دهم. یک رقابت است زیرا دولت باید از از رقابت کنار برود و اقتصاد بازار را قبول کند. دوم حقوق مالکیت فکری را باید جدی و مبنایی قرار دهیم. سوم انضباط مالی است که در بخش‌های اقتصادی به خصوص دولت را باید در نظر بگیریم. بی‌انضباطی از گذشته بوده است. در عین حال دولت چابک، ناظر، ضامن و حافظ ضمانت و اقتصاد بازار می‌خواهیم. در بخش‌های دیگر اصول دیگر را مطرح خواهم کرد.

پورمحمدی در صحبت‌های پایانی خود در بخش سوم گفت: منظومه فکری و اقتصادی دولت قرار را در ادامه بخش قبلی صحبت‌های خود، توضیح می‌دهم. اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی ایجاد کنیم، نیازمند انضباط دقیق مالی در حوزه دولت هستیم. موضوع دیگر مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد و مردمی سازی اقتصاد است. مردم هم سرمایه، انرژی و ابتکارات زیادی دارند و باید همه آنها را در بازار و رونق اقتصادی به کار بگیریم. همین طور توانمندسازی اقتصاد مردمی را از جمله بخش تعاون را که نقشش کوچک است، جدی بگیریم.

او با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار کرد: موضوع دیگر اصل مترقی ۴۴ است. مشکل ما آن است که فقط ۱۳ تا ۱۴ درصد آن به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است. عمده آن یا رد دیون است یا به نهادهای عمومی تحت مدیریت و کنترل دولت واگذار شده است و یا به نهادهای شبه‌دولتی داده شده است که این خصوصی‌سازی نیست و باید اصل ۴۴ را جدی و صحیح اجرا کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در بحث ساماندهی سهام عدالت مالکیت و مدیریت را در بورس و سهام عدالت به مردم برگردانیم، اینکه ۵۰ میلیون مردم حضور دارند و ما آن را اداره می‌کنیم.

پورمحمدی با اشاره به اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری اظهار کرد: تلقی من این است که باید اقتصاد مقاومتی را که رهبری معظم با هوشمندی و فراست و درک صحیح از موقعیت کشور و فهم درست از نظام بین‌المللی انجام می‌دهند، جدی بگیریم. در این رابطه مسئله مهم که در زنجیره اقتصاد جهانی ورود کنیم، نه آنکه بازیچه باشیم. حتی من به بازیگری هم اعتقاد نداریم بلکه من می‌گویم که باید بازیگردان باشیم.

او ادامه داد: ما توانمندیم و اقتصاد بزرگی داریم و در جای بزرگی واقع شدیم. توانمندی تخصصی کارشناسی و نخبگی و کارشناسی جامعه و جوانان ما قابل توجه است، لذا چرا از این غفلت می‌کنیم. مگر ما می‌ترسیم؟ چرا احساس ضعف می‌کنیم. باید در میدان‌های بزرگ بازی کنیم و شکست هم بخوریم و از شکست نترسیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کشورها و ملت‌ها باید هدفگیری‌های بزرگ و جهت‌دار را انتخاب کنند و در آن میدان بازی کنند و ممکن است مانند میدان‌های قهرمان جهانی شکست هم بخورند اما معلوم است که مرد میدان هستند. اقتصاد مقاومتی در گفتمان «دولت قرار» محور است و ما با نگاه و پایه نگاه کارشناسی عمیق و البته متکی به مدیران کارآمد و توانا پیش خواهیم رفت. نکته اساسی در این جهت آن است که مدیران ذهن همبسته و هم‌افزا داشته باشند و با هم اصطکاک ایجاد نکنند و در بحث سلامت اقتصادی که در مبارزه با فساد که رشته تخصصی خود است مفصل بحث خواهم کرد.

پورمحمدی در بخش جمع‌بندی و پایانی سخنان خود در مناظره اول، گفت: به عنوان آخرین نفر لازم است تشکر بکنم. برای جلسه‌ای که خوب، صریح و جدی بود. همچنین از سازمان صدا و سیما که این بستر را به خوبی فراهم کرد و نیز از مردم تشکر می‌کنم که بیننده این گفت و گو هستند که به آگاهی آنها اضافه می‌شود، تشکر می‌کنم. امیدوارم در مجموعه تلاش‌ها و تحرک‌ها، ان‌شاءالله عیدی ما در امروز و گفت‌وگوهای دیگرمان تا عید غدیر خم مشارکت بالای مردم در انتخابات که رمز اقتدار ماست و نیز ان‌شاءالله انتخاب بهتر و اصلح باشد.

او افزود: مسئله مهم در توضیح منظومه فکری‌مان، ثبات، اطمینان و آرامش بخشی به جامعه است که در نهایت رئیس دولت را در دستیابی به دو هدف مهم کمک کند که یک تقویت اعتبار دولت نزد مردم و دیگری ارتقای نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران، است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مهمترین ویژگی مورد انتظار از چنین برنامه‌ای برخورداری از انسجام کافی در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر و به هنگام نتایج مورد انتظار است، لذا در این چهارچوب اهداف اصلی می‌بایست قابل سنجش کمی و برای کنترل و نظارت مردم و پاسخگویی به آن باشد.

او تاکید کرد: دولت وظیفه‌ای جز ایجاد امنیت و تأمین زندگی توأم با رفاه عزت و آرامش برای مردم ندارد و قرار ما در «دولت قرار» نیز چنین است. دولت باید از سر فعالیت اقتصادی مردم کنار برود و مانع فعالیت و کسب و کار مشروع مردم، نباشد و قرار «دولت قرار» چنین است. همچنین دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند و مردم و بخش خصوصی و تعاونی بتوانند به کمک این زیرساخت‌ها از این سرمایه‌گذاری‌ها نهایت استفاده را ببرند و قرار «دولت قرار» نیز چنین است.

پورمحمدی عنوان کرد: زیرساخت‌های اصلی مغفول مانده کشور مثل شبکه‌های ارتباطی فیزیکی و به خصوص شبکه ارتباطی الکترونیکی باید توسعه پیدا کرده سریع و ارزان باشد و از دانش‌های جدید و مهندسی نوین و کارآمد اقتصادی بهره بگیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من در ابتدا هم عرض کردم شرط تحقق این خواست‌ها، وفاق گفتمان واحد در عرصه و مباحثات بین‌المللی است و در داخل شرط آن تحقق معجزه است که اعجاز اعتماد مردم به حاکمیت و اعتماد حاکمیت به مردم است در حوزه اقتصادی، سیاسی و در حوزه فرهنگی است. از قدیم هم گفته‌اند دل به دل راه دارد و اگر به مردم بها ندهیم و صادق نباشیم، مردم هم به ما اعتماد نخواهند کرد.

او گفت: دولت یک پیمانکاری، بنگاه داری، مدیریت یک بیمارستان، مدیریت یک شهر، مؤسسه یا یک پژوهشکده نیست، بلکه دولت مجموعه ظرفیت‌های یک کشور، یک ملت، یک تاریخ، یک فرهنگ، یک هویت و یک تمدن است، لذا مدیریت دولت باید همه ظرفیت‌ها را تجمیع کند و هماهنگی بین کنشگران و فعالان و هم افزایی تلاش‌ها را داشته باشد و طبعاً نظارت و هدایت به سوی اهداف ملی را انجام دهد. تفکر جامعه کارآمد با عقبه کارشناسی تجربه و امتحان دادگی می‌خواهد و ان‌شاءالله با رمز وفاق و اعتماد به تعهداتمان پایبند خواهیم بود و صادقانه با مردم عمل کنیم که جواب مناسب دریافت کنیم.

«مصطفی پورمحمدی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، پس از پایان مناظره تلویزیونی در جمع خبرنگاران شبکه‌ها و بخش‌های مختلف رسانه ملی، گفت: خیلی خوشحالم و خدا را شاکرم که در این حرکت ارزشمند اجتماعی که بلوغ سیاسی جامعه و مشارکت در حق تعیین سرنوشت در انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد و ما توفیق حضور در آن را پیدا کردیم.

او افزود: با همت و برنامه‌ریزی صداوسیما این کار صورت گرفته است که جای بسیار تشکر دارد، زیرا امکان گفت‌وگوهای جدی، صادقانه و با فراز و فرود را پیدا کردیم. همچنین باید از مردم سپاسگزاری کنیم که این برنامه را دیده و شنیدند و حتماً این گفت‌وگوها در آگاهی و افزایش اطلاع آن‌ها از زوایای مباحث کشور خیلی مهم مؤثر است و کمک خواهد کرد تا آن‌ها بتوانند انتخاب درست داشته باشند. بخصوص برای ما که چندان فرصت سفر، مصاحبه با رسانه‌ها و محافل گوناگون را نداشتیم، صداوسیما این امکان را برای ما فراهم کرده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نیازمند گفت‌وگوها و نقدهای جدی هستیم و نباید نگران باشیم زیرا صادقانه و صمیمانه دیدگاه‌های خود را با اختلافاتمان بیان می‌کنیم و این لازمه زندگی است، چرا که ما انسانیم و مواضع و رویکردهای متفاوتی داریم و این گفت‌وگوها حتماً به نفع کشور و مردم است و در انتخاب صحیح بسیار مؤثر است.

مصطفی پورمحمدی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟

«مصطفی پورمحمدی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره ریاست جمهوری گفت: «به‌جد، معتقدم با توان ملی و مدیریت و کارشناسی داخلی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما باید همچنان به نظرات کارشناسی بها دهیم.»

منبع: sharghdaily-934523

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد