hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > سعید جلیلی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

سعید جلیلی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

«سعید جلیلی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: «تورم موضوعی است که اکثر مردم نسبت به آن نگرانی دارند.»

به گزارش شبکه شرق، «سعید جلیلی» در اولین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «رشد ۸ درصد محقق می‌شود به شرط آن‌که آن را جدی گرفت و از فردای انتخابات آن را طبق برنامه‌ای که داریم اجرایی کنیم.»

«سعید جلیلی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برای برگزاری اولین مناظره انتخاباتی به سازمان صداوسیما رفت. پس از برگزاری مراسم استقبال، در مراسم قرعه‌کشی، صندلی شماره «۴» به سعید جلیلی اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، پس از انجام قرعه‌کشی مناظرات انتخاباتی و مستقر شدن کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از اذان مغرب و اقامه نماز، اولین مناظره انتخاباتی آغاز شد و اقامه نماز به صورت زنده نمایش داده شد.

هر کاندیدا در هر مرحله ۸ دقیقه، فرصت پاسخگویی دارد که در مجموع، ۲۴ دقیقه وقت به او اختصاص می‌یابد و در پایان، ۶ دقیقه وقت برای جمع‌بندی به او خواهند داد. اگر کاندیداها از ۸ دقیقه وقت خود در زمان مقرر استفاده نکنند، این وقت‌ها به زمان جمع‌بندی آنها اضافه نخواهد شد. در این مناظره، میکروفون کاندیداها قطع نشد و مجری از آنها درخواست کرد تا در زمان مقرر پاسخ بگویند.

سوالات بخش اول مناظره، با محوریت برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی به شرح زیر مطرح شد:

«داوود دانش جعفری» به همزمانی دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: «این شرایط خاصی است، آیا دولت شما همه آن‌چه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟»

«طهماسب مظاهری» پرسید: «برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟»

«سیدحمید پورمحمدی» پرسید: «برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟»

«محمود نجفی عرب» رئیس اتاق بازرگانی نیز پرسید: «برنامه‌های اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست؟ زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم و تورم، نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان، هر روز در حال تغییر است. لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند.»

سعید جلیلی: دولت من می‌تواند رشد اقتصادی را محقق کنند

بر اساس این گزارش، سعید جلیلی در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره، گفت: «سوال‌هایی که مطرح شد دو ایراد دارد، چرا که اگر موضوعی قانون و فصل الخطاب است، در چنین سطحی به آن تردید وارد شود و اگر به رشد ۸ درصد اشاره می‌کنیم باید بدانیم که آن یک ضرورت است.»

او افزود: «مردم باید انتخاب کنند که رشد ۸ درصدی را کدام یک از نامزدها می‌توانند به بهترین شکل اجرا کنند. عوامل مختلفی برای تحقق رشد ۸ درصدی دخیل هستند. اینکه ما رشد را فقط به سرمایه منوط کنیم، ناقص است و این یک ایراد است که در سوال‌ها مطرح شده بود.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهم‌تر از سرمایه برای رشد مدیریت آن است و امروز باید از نیروی انسانی که یکی از فرصت‌های ماست. به علاوه باید فناوری‌هایی که می‌تواند رشد را سرعت دهد استفاده کنیم. اگر می‌گوئیم قرار است رشد ۸ درصد را محقق کنیم و این برنامه توسعه وفاق ملی ما است. طبق این برنامه ۴۷ برنامه را از دولت خواسته است. که دولت باید برنامه آن را به سرعت تدوین کند و اگر ما در اصل برنامه توسعه تردید داشته باشیم و آن را مطالعه نکرده باشیم و بخواهیم تازه آن را مطالعه کنیم این کار ما را عقب می‌اندازد.

جلیلی ادامه داد: رشد ۸ درصد محقق می‌شود به شرط آن‌که آن را جدی گرفت و از فردای انتخابات آن را طبق برنامه‌ای که داریم اجرایی کنیم. برای تحقق رشد باید فرصت‌های کشور را بشناسیم. من در شعار خود یک جهان فرصت را مطرح کردم و امروز در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم و لازمه یک جهان فرصت یک ایران جهش است. ان‌شاءالله در چهار سال آینده می‌توانیم رشد ۸ درصد را محقق کنیم.

او بیان کرد: از دانشگاه هاروارد هم وضعیت اقتصادی ایران را بررسی کرده بودند و آن زمان هم اعلام کردند که اینجا رشد را منوط به سرمایه می‌دانند. در حالی که این‌طور نیست. من معتقدم با برنامه‌هایی که داریم با برنامه‌ریزی می‌توان این رشد را محقق کرد. باید فرصت استفاده از ظرفیت همه ایرانیان را به آنها داد.

جلیل: رئیس‌جمهور می‌تواند فرصت‌ها را به بهره‌برداری برساند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در ادامه سخنان خود و در بخش دوم فرصت چهار دقیقه‌ای خود پیرامون اجرای برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: لازمه تحقق رشد ۸ این است که فرصت‌ها را ببینیم. باید اولویت داشته باشیم در مقوله صادرات و ارزآوری و این‌ها باید به مأموریت برای تک تک دستگاه‌ها تبدیل شود.

جلیلی افزود: ظرفیت بزرگ دانشگاه‌ها با حضور اساتید محترم و دانشجویان را داریم و چه مأموریتی برای این‌ها در ایجاد شغل و ارزآوری تعریف کرده‌ایم. با فناوری که امروز کشور از آن برخوردار است می‌توان موفقیت‌های بزرگ را رقم زد. با برنامه‌ریزی و نگاهی که شهید بزرگوار رئیسی دنبال کردند دشمن شکست فاحش خورد. حالا در حال قراردادهای بلند مدت با ایران و برقراری راهبرد هستند. اگر فرصت‌ها را نبینیم و نگاهمان به ضعف‌ها القایی باشد موفقیتی به دست نمی‌آوریم. موافق هستم که برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی باید این اتفاق در ساختار اداری ما درگیر نشود. باید ساز و کار دقیق و درست داشته باشیم که صادر کننده و وارد کننده در این مسیر دچار مشکل نشود.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: ۱۳.۶ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی محصولات کشاورزی را داریم و با بررسی‌هایی که انجام دادن می‌توانیم را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم. اگر منابع ما دچار هدر رفت و نشتی باشد حتماً برنامه‌ها شکل نمی‌گیرد. یک زمان اعلام کردم که دو تا ۴ درصد درآمدها هدر می‌رود اما چرا باید چنین اتفاقی بیفتد.

جلیلی، افزود: رئیس جمهور باید بداند که چه مشکلات و نقض‌هایی وجود دارد و از طرف مقابل بداند که چه فرصت‌هایی وجود دارد و بتواند با رفع نقص‌ها فرصت‌ها را به بهره‌برداری برساند.

جلیلی در بخش دوم مناظره با موضوع مردمی‌سازی اقتصاد، گفت: به مردم می‌گویم که بحث‌های خوبی مطرح شد و به انتخاب آنها کمک می‌کند چرا که بیان می‌کند که چه رویکردی قرار است کشور را اداره کند. در دولت روحانی اولین بار بود که دولت اعلام کرد برنامه توسعه را نمی‌نویسد، مجلس برنامه را نوشت. در بهمن ۹۷ دولت به مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه نوشت که اگر ‌فلان توافق امضا نشود، نمی‌تواند حقوق اسفند ماه را پرداخت کند. هنوز هم این توافق امضا نشده است.

او ادامه داد: نیازمند یک دولت فهیم و کارآمد هستیم که به اوضاع مسلط باشد. گاهی با هوشیاری واگذاری‌ها برای افزایش بهره‌وری به وجود می‌آید نه برای ایجاد درآمد. ناکارآمدی ارتباطی به دولتی بودن یا خصوصی بودن ندارد و یا حتی خصولتی بودن. کارخانه‌ای در درود لرستان در اواخر کار دولت در سال ۹۰ واگذار شده بود که آن طرف اهلیت نداشت و تولید کارخانه از بین رفت و ۱۲۰۰ کارگر در فرآیند واگذاری به مرحله رسیدند که امروز در آنجا فقط ۴ نگهبان حضور دارد. همین‌طور هپکو و کارخانه آذراب تولید خود را از دست داده بودند.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید در واگذاری‌ها کسی را انتخاب کرد که بتواند از فرصت‌های کشور چگونه انتخاب کند و دارای اهلیت باشد. صرف گذاشتن سرمایه برای دریافت یک کارخانه کافی نیست. دولت مقتدر و آگاه و مشرف به مسائل باید بداند آن‌چه که دارد می‌گذرد چیست و خصوصی سازی را چگونه انجام دهد.

جلیلی تصریح کرد: اگر دولتی خلق سرمایه کند و تورم کشور را بالا ببرد باید در رابطه با عملکرد آن بررسی جدی صورت گیرد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: به نظر من مردم در معرض انتخابی هستند که دو نگاه در آن وجود دارد یکی نگاه روزمره است و تشکیک کنیم که آیا می‌توان از فرصت‌های بزرگ استفاده کرد و کار بزرگی انجام داد و جهش انجام داد. به نگاه دیگری که می‌گوید نمی‌شود.

جلیلی، گفت: صحبت من این است که آیا برای فرصت‌ها برنامه‌ریزی کردیم و موفق نشدیم. سوال من این است که نگاه ما تاکنون به دانشگاه چه بوده؟ یک نگاه حداقلی این است که کلاس درسی باشد. اما نگاه دیگر این است که دانشگاه در پیشرفت کشور نقش داشته باشد و حتی ارزآوری داشته باشد. را حق دانشگاه بدانیم. بحث من این است که می‌توانیم از این علم و آگاهی استفاده کنیم و آن را رشد دهیم. یک دانشگاه در کشور خارجی به دهمین هلدینگ اقتصادی دنیا تبدیل شده است.

او تصریح کرد: یک زمانی به روستاها در راستای محرومیت زدایی نگاه می‌کنیم که این یک نگاه حداقلی است. با سرمایه‌گذاری امروز روستاها امکانات دارند. آیا هر روزها نمی‌تواند یک سلول جهش کشور باشد؟ باید ببینیم نقش دولت در استفاده از ظرفیت‌های روستاها چیست.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت نباید به مردم به شکل قلک نگاه کند و بازار سرمایه با تصمیم خلق الساعه دچار مشکل شد. من با ۲۲ صنف جلسه داشتم و معتقدم وقتی به مردمی‌سازی اقتصاد می‌پردازیم باید این شامل همه مردم شود و هر ایرانی می‌تواند یک نقش ایفا کند اما اگر انحصار داشته باشید. اگر رانت و تبعیض داشته باشید نمی‌توانید مردمی‌سازی را محقق کنید.

جلیلی یادآوری اینکه در یک بانک خصوصی، ۵۰ درصد مردم وام دریافت نکردند افزود، افزود: همان بانک خلق پولی انجام داد که ۶.۷ درصد تورم کشور را اضافه کرد.

موضوع بخش سوم مناظره، پس از استراحت ۱۵ دقیقه‌ای، مهار تورم بود.

جلیلی: تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته‌شده نباشد

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره به موضوع مهار تورم و برنامه‌ها و راهکارهای خود در این رابطه پرداخت و عنوان کرد: تورم برای مردم بسیار آزاردهنده است. تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشد. بلکه یک معضلی است که مسئله و راه حل‌های آن روشن است.

جلیلی افزود: سوالی که برای مردم ما مطرح است این است که چرا در سال‌های اخیر تورم به شکل مزمن ادامه دارد. من موضوع انضباط مالی دولت را مطرح کردم و اینجا می‌خواهم ریشه تورم و راه حل‌های آن را که برای آن وجود دارد مطرح کنم. امکان کاهش تورم وجود دارد همانطور که امکان رشد ۸ وجود دارد.

جلیلی: شوک بازار ارز، یک دلیل تورم است

او همچنین گفت: دولت مقتدر و نظام باید بتواند در ریال حاکمیت داشته باشد و باید بتواند گردش پول و حرکتی که در مسیر اقتصاد کشور به ریال صورت می‌گیرد کجا می‌رود و چگونه خرج می‌شود و در کجاها حضور دارد تا دولت بتواند مدیریت و حکمرانی کند. اگر ساز و کارها اصلاح نشود، اقدامات مقطعی این موضوع برطرف نمی‌شود. برای حاکمیت ریال باید بتوانیم سامانه‌هایی نظیر مودیان، املاک و اسکات و جامعه تجارت را به هم متصل کنیم تا بتوانیم حاکمیت ریال را محقق کنیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: رئیس جمهور باید موضوع را بشناسد و تصمیم بگیرد و ناترازی بانک‌ها و ناترازی بودجه را برطرف کند. رئیس جمهور دو راهکار در دسترس دارد اول آنکه منابع کشور را افزایش دهد و مانع هدر رفت آنها شود.

جلیلی گفت: به دلیل نبود میترینگ ۷ میلیارد دلار منابع نفت و گاز هدر می‌رود. ۴ میلیارد دلار در خرید کالاهای اساسی هدر می‌رود. هرچند که ما باید منابع را ارتقا دهیم. باید مشخص شود بانک‌هایی که خلق پول می‌کنند این کار را از جیب مردم انجام می‌دهند. و باید خلق پول را در جهت منافع مردم انجام دهد نه در جهت منافع عده معدودی این موضوع را رقم بزند. یک دلیل تورم ناشی از شوک بازار ارز است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه عنوان کرد: تورم موضوعی است که اکثر مردم نسبت به آن نگرانی دارند. من به ناترازی بودجه و ناترازی بانک‌ها اشاره کردم. در سال‌های اخیر بخش عمده تورم ناشی از قیمت ارز بوده است. مردم از نوسانات ارز متأثر شدند.

جلیلی افزود: مجموعه اقداماتی برای کنترل بازار ارز وجود دارد از جمله آن‌که این بازار که تأثیر مستقیم بر قیمت کالاها دارد، در مصارف و منابع ارزی باید تعریف اولویت‌بندی شود و مشخص شود که اولویت‌های مصارف ارزی ما چیست و آیا منابع به همان سمت می‌رود یا خیر؟ وقایع نامطلوبی نظیر چای دبش ناشی از ناهمخوانی منابع و مصارف بود. دولت باید اولویت‌ها را بداند و فرایند ثبت سفارش و تأمین و تخصیص ارز باید به موقع و به روز باشد که موجب التهاب در بازار ارز نشود.

او همچنین گفت: در فاصله بین تأمین و تخصیص، افرادی ارز را می‌خرند و می‌فروشند و به بازار شوک وارد می‌کنند. بانک مرکزی در دولت شهید رئیسی کار خوبی را انجام دادند که بستر معاملات در بازار رسمی را فراهم کرد. مقام معظم رهبری سالی را که به نام کاهش تورم نامگذاری کرده بودند، در مورد ارز بررسی‌هایی انجام دادیم طبق خواسته شهید رئیسی، متوجه شدیم که فرایند ارز مدیریت نشده بود با آنکه به موقع تخصیص یافته بود، ۲۰ درصد تورم رخ داد و ما باید فرایند را تا نتیجه مدیریت کنیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع‌بندی مناظره و در فرصت ۵ دقیقه و ۳۲ ثانیه باقی‌مانده، بیان کرد: نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که در چهار سال آینده رئیس جمهور که عهده‌دار کار خواهد شد و زیر بار این مسئولیت سنگین خواهد شد اگر دچار روزمرگی باشد و برخی از همین مشکلات و مسائلی را که وجود دارد را در نهایت حل کند، این مسئله مردم است که آیا رئیس جمهور در همین سطح است و یا کشور را پیشرفت و جهش دهد.

جلیلی افزود: من معتقدم کسی که باید رئیس جمهور ۴ سال آینده باشد. باید چند موضوع را جدی مورد توجه قرار دهد و روزانه پیگیری کند که لازمه پیگیری آن‌ها و نتیجه آن‌ها جهش کشور خواهد بود. باید اولویت رئیس جمهور مشخص باشد و بداند علت اصلی مشکلات چیست و از همه مهم‌تر اینکه بداند چه فرصت‌هایی وجود دارد که بتواند به آن اولویت‌ها برسد و علت مشکلات را برطرف کند. این بحث مهمی است و لازمه آن این است که فراتر از حل تک تک مشکلات در یک چهارچوب کلی برنامه‌ای داشته باشد که مشکلات را حل کند و باید این داشبورد مدیریتی سرلوحه کار رئیس جمهور باشد تا در مسیر دچار روزمرگی نشود.

او همچنین گفت: بسیاری از مشکلاتی که امشب مطرح شد ریشه در این دارد که ابتدا باید در امور اقتصادی کشور انضباط مالی وجود داشته باشد که عوارضی که ناشی از این آسیب‌ها بوده دیگر بروز نکند. اگر در مورد پیشرفت صحبت می‌کنیم باید بدانیم که این مهم چگونه به دست می‌آید. با مشارکت همه مردم پیشرفت به وجود می‌آید و باید این امکان را در اختیار همه آحاد کشور قرار دهیم که از مهارت علم و سرمایه خود و حتی تجربه خود بهره بگیرند تا کشور را به پیشرفت برسانند.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: جوانان متخصص ما می‌توانند با استفاده از فناوری‌ها ما را از غفلت‌هایی که در تاریخ ما رخ داده عبور دهند و عدالت این است که همه مردم را پای کار بیاوریم و تبعیض وجود نداشته باشد که برخی در امور کشور فعال باشند.

جلیلی گفت: باید اقتصاد کشور دارای برنامه‌ریزی باشد به نحوی که بداند در چه موقعیتی است و در دنیا چه جایگاهی دارد همچنان که ما امروز در موقعیت کم نظیری قرار داریم. فرصت‌های تاریخی که در سیاست خارجی و تعاملات گسترده و سازنده با جهان می‌توانیم داشته باشیم. فرصت‌ها می‌تواند کشور را با ظرفیت علمی و فناوری که وجود دارد ارتقا دهد. نباید از معیشت مردم و باید برای کوتاه مدت هم طرح‌های معیشتی داشت، طرح‌هایی که رئیسی طراحی کردند باید امتداد داشته باشد که این موارد می‌تواند در کنار مواردی که برای جهش کشور انجام می‌شود صورت بگیرد.

«سعید جلیلی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان اولین مناظره انتخاباتی تلویزیونی با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در سازمان صدا و سیما، بیان کرد: مردم ما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستند انتخاب یک امری که به هر حال بر سرنوشت کشور نه تنها در ۴ سال آینده بلکه می‌تواند در زمان‌های بیشتر از آن تأثیرگذار باشد. بسیاری از کارهایی که در این چهار سال می‌تواند صورت بگیرد می‌تواند سنگ بنای حتی ۴۰ سال باشد و یا ممکن است برخی از اقدام‌ها کشور را سال‌ها عقب بیندازد.

او افزود: برگزاری مناظره می‌تواند به اقناع کمک کند. معتقدند امروز جای تعارف نیست و این موضوع سرنوشت کل مردم و نسل آینده ما است. انتخاب مردم می‌تواند در سرنوشت و پیشرفت آینده کشور تأثیر بگذارد.

جلیلی گفت: وقتی می‌گوییم یک جهان فرصت و یک ایران جهش می‌توانیم مردم را نسبت به این ادعا اقناع کنیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم و صدا و سیما تشکر می‌کنم که فعالیت بسیار ارزشمندی را انجام داد چرا که همیشه صداوسیما برای فعالیت‌های انتخابات ریاست جمهوری بیش از یک سال فرصت داشت، در این دوره اقدام‌های بسیار موثری با وجود زمان محدود انجام داده است.

سعید جلیلی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟

«سعید جلیلی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: «تورم موضوعی است که اکثر مردم نسبت به آن نگرانی دارند.»

منبع: sharghdaily-934526

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد