hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > «بستنی» هم به لیست کالاهای نجومی پیوست!

«بستنی» هم به لیست کالاهای نجومی پیوست!

قیمت بستنی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. عواملی نظیر تورم، افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه‌های تولید بر افزایش قیمت این محصول و کاهش تقاضا در بازار تأثیرگذار بوده است.

بستنی یکی از خوراکی‌های محبوب در ایران به شمار می‌رود. تاریخچه تولید اولین بستنی در ایران، به زمان ناصرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد. بعدها بستنی اکبر مشهدی با استفاده از گلاب، زعفران، خلال پسته و خامه تولید شد و کم‌کم در اختیار مردم کوچه و بازار هم قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز،با توجه به گرم شدن هوا در فصل تابستان، تقاضا هم برای خرید بستنی افزایش می‌یابد. اما در سال‌های اخیر قیمت این محصول، روند افزایشی داشته است. این امر می‌تواند بر کاهش تقاضا برای خرید محصول تأثیرگذار باشد

مروری در قیمت‌های سال گذشته نشان می‌دهد پیش از این بستنی یخی ۳۰۰۰ تومان، بستنی چوبی قهوه ۸۰۰۰ تومان و بستنی قیفی ۵۰۰۰ تومان به ازای هر عدد به فروش می‌رسیدند.

بستنی حصیری زعفرانی ۹۵۰۰ تومان، مگنولیا دبل چاکلت ۲۰ هزار تومان، بستنی وانیلی و شکلاتی هم با قیمت ۵۰ هزار تومان در بازار توزیع می‌شدند.

قیمت بستنی در سال ۱۴۰۳

محسن میرا، رئیس اتحادیه صنف آبمیوه، بستنی و کافی‌شاپ تهران، در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد که از سال ۱۴۰۲ بنا بر مصوبه سازمان حمایت، نرخ‌ها از سوی خود تولیدکنندگان تعیین می‌شود.

با توجه به اینکه از سال گذشته نرخ مصوب از سوی اتحادیه منتشر نمی‌شود و نرخ‌ها توسط تولیدکننده تعیین می‌شود، بستنی یخی ۷۰۰۰ تومان، بستنی چوبی قهوه ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان، بستنی حصیری زعفرانی ۱۴ هزار تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند.

بستنی مگنولیا دبل چاکلت ۵۰ هزار تومان، بستنی قیفی ۱۵ هزار تومان، بستنی لیتری شکلاتی و وانیلی هم ۷۶ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

علت افزایش قیمت بستنی چیست؟

میرا علت این افزایش قیمت را تورم عنوان کرد و توضیح داد: به دلیل افزایش تورم، تقاضا هم برای این محصول نسبت به گذشته کاهش بافته است.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی پایگاه خبری جماران، شیرخام ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در سال ۱۴۰۲ به فروش می‌رسید. اما قیمت این محصول توسط سید احمد مقدسی، رئیس اتحادیه گاوداران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در سال ۱۴۰۳، ۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

شیر به عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ بستنی از اهمیت زیادی برخوردار است. این محصول نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است که این رشد نرخ بر افزایش قیمت بستنی تأثیرگذار است.

همچنین اقلامی نظیر شکر، پسته و زعفران هم افزایش قیمت داشتند و این امر منجر به بالا رفتن قیمت تمام‌شده‌ بستنی می‌شود.

منبع: etemadonline-663782

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد