به گزارش اکوایران، شاخص‌های سهامی بورس تهران در سال 1403 شرایط مساعدی را طی نکردند. بورس تهران پس از روند صعودی شاخص‌ها در فروردین ماه، شاهد شروع رکود معاملاتی شدیدی در دومین ماه فصل بهار و 16 روز معاملاتی طی شده از خرداد ماه بوده است.

افت ارزش معاملات در کنار نوسان منفی قیمت واحد‌های صندوق‌های اهرمی موجب شده تا بورس تهران شاهد عملکرد ضعیف آن‌ها به نسبت دیگر موقعیت‌های ریسکی بازار سرمایه بوده است. افت قیمت واحد‌های صندوق‌های اهرمی در این 52 روز معاملاتی طی شده از ابتدای سال، 25.3 درصد بوده است و در همین محدوده زمانی، واحد‌های صندوق‌های با پشتوانه طلا تنها 2.56 درصد افت کرده است.

در بین صندوق‌های اهرمی، صندوق جهش با 31.5 درصد افت قیمت ضعیف‌ترین عملکرد را داشت و پس از آن دو صندوق موج و شتاب به ترتیب با 29.5 درصد و 27.1 درصد افت قیمت در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. صندوق‌های توان و اهرم نیز به ترتیب 19.7 درصد و 18.6 درصد از ابتدای سال کاهش تراز داشتند. در همین 52 روز معاملاتی، شاخص کل بورس تهران تنها 8.55 درصد افت تراز داشته است.

هفت کاری که دولت آینده نباید انجام دهد

در بین صندوق‌های با پشتوانه طلا نیز صندوق‌های گنج، جواهر و نفیس به ترتیب با 7.5 درصد، 5.3 درصد و 5 درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. از سوی دیگر نیز سه صندوق زر، زرفام و گوهر نیز به ترتیب با 2.3 درصد، 0.9 درصد و 0.6 درصد تنها صندوق‌های با پشتوانه طلا بودند که افزایش قیمت داشتند.

برخی از فعالان بازار سهام معتقدند قیمت‌های افت کرده واحد‌های صندوق‌های اهرمی، این موقعیت سرمایه‌گذاری ریسکی را برای تحلیل‌گران جذاب‌تر کرده است اما همچنان امیدی از سوی تحلیل‌گران برای بهبود شرایط بورس تهران به بازار سهام القا نشده است.

جنگ، پول و نفت: فروش بزرگ سهام آرامکو چگونه رقم خورد؟