hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > ۵‌هزارو ۲۰۰ مدرسه با جمعیت زیر ۵ نفر

۵‌هزارو ۲۰۰ مدرسه با جمعیت زیر ۵ نفر

حمید حسینی‌طریفی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به واکاوی دلایل بازماندگان از تحصیل و تعداد این دانش‌آموزان پرداخت و گفت: حدود ۱۹۶ هزار کودک خارج از مدرسه (دوره ابتدایی) تا مهرماه سال گذشته داشتیم که از آن زمان دلایل خارج از مدرسه بودن این افراد مورد بررسی قرار گرفته است. اکنون نرخ پوشش واقعی تحصیلی ابتدایی ۹۸ درصد است که در مقایسه با کشورهای دیگر این نرخ بسیار خوب است.

ایرنا: حمید حسینی‌طریفی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به واکاوی دلایل بازماندگان از تحصیل و تعداد این دانش‌آموزان پرداخت و گفت: حدود ۱۹۶ هزار کودک خارج از مدرسه (دوره ابتدایی) تا مهرماه سال گذشته داشتیم که از آن زمان دلایل خارج از مدرسه بودن این افراد مورد بررسی قرار گرفته است. اکنون نرخ پوشش واقعی تحصیلی ابتدایی ۹۸ درصد است که در مقایسه با کشورهای دیگر این نرخ بسیار خوب است.

او اظهار کرد: اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، ‌در واقع ۱۹۶ کد ملی داشتیم که کد دانش‌آموزی دریافت نکرده‌اند و بین این افراد همه نوع کودک وجود دارد؛ به طور مثال برخی از این افراد تحت عنوان بازمانده از تحصیل، فوت کرده بودند و آمار ثبت‌احوال به‌روزرسانی نشده بود.

او ادامه داد: همچنین بیش از پنج هزار نفر از این دانش‌آموزان، افرادی بودند که فوت کردند، تعدادی نیز خارج از کشور رفته‌ و مهاجرت کرده‌اند و کد دانش‌آموزی دریافت نکرده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برای شناسایی چهره به چهره کودکان به منازل آنها رفتیم و آنها با سند و مدرک دلایل مدرسه‌نرفتن دانش‌آموزان را به ما اعلام کردند. برخی از این کودکان معلولیت شدید دارند که در مدارس استثنائی هم امکان ثبت‌نام ندارند، اما این تعداد کودکان هم در آمار بازماندگان ذکر شده‌اند.

حسینی‌طریفی در ادامه با تأکید بر اینکه حتی اگر یک کودک هم خارج از مدرسه باشد باید شرایط برای تحصیل آنها هم فراهم شود، گفت: اکنون پنج‌هزارو ۲۰۰ مدرسه با جمعیت زیر پنج نفر فعال هستند و حدود پنج‌هزارو ۴۰۰ مدرسه داریم که بین شش تا ۱۰ نفر جمعیت دارند.

وی با اشاره به اینکه همچنین ۳۷۰ مدرسه یک‌نفره و ۹۱۶ مدرسه دونفره در کشور فعال است تا امکان تحصیل برای همه دانش‌آموزان مهیا باشد، تأکید کرد: در دورافتاده‌ترین مناطق کشور هم اگر یک دانش‌آموز پیدا کنیم، مدرسه ایجاد و معلم اعزام می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نکته مهم برای بازماندگان همکاری سایر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش است، افزود: در ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، یک آیین‌نامه اجرائی تصویب و تکالیف متعددی برای دستگاه‌ها تعیین شده که یکی از حقوق کودکان دسترسی به آموزش است و در آن بازماندگی از تحصیل یک آسیب اجتماعی و بزه در نظر گرفته شده است.

حسینی‌طریفی یادآور شد: در واقع اگر کسی برای حل مسئله بازماندگی از تحصیل ممانعت ایجاد کند، قانون در آن تکالیفی برای دستگاه‌ها تعیین و در این راستا آموزش و پرورش سامانه شهید محمودوند را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: در قالب فعالیت این سامانه، بازرسان به محل زندگی کودکان بازمانده از تحصیل می‌روند و علت عدم حضور آنها در مدرسه را مشخص می‌کنند و اگر دلیل موجهی وجود نداشته باشد، اقدامات لازم برای جذب دانش‌آموز به مدرسه انجام می‌شود. همچنین در صورت ممانعت خانواده از تحصیل دانش‌آموز با نهادهای قضائی هماهنگی لازم صورت می‌گیرد.

طرح شهید محمودوند با هدف تحقق عدالت آموزشی و شناسایی و پیگیری وضعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل که با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از بهمن ۱۴۰۲ در مقاطع تحصیلی دوره اول و دوم شروع شد، یک نوع پالایش آمار است که در قالب آن مسئولیت پیگیری و علت ترک تحصیل و ایجاد انگیزه برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان، با توجه به آدرس محل سکونت، به مدیران مدارس داده شده است. در این طرح با توجه به فایل اطلاعاتی در سامانه سیدا شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، آدرس محل سکونت، مدیران هر منطقه در سراسر کشور با کمک همکاران علاقه‌مند، به در خانه دانش‌آموز مراجعه می‌کنند یا از طریق کد ملی دانش‌آموز و پیگیری از طریق واحد فناوری و حراست اداره به سوابق تحصیلی و شماره دانش‌آموز دست پیدا کرده و علت ترک تحصیل را جویا می‌شوند و راهکارهای لازم را برای ادامه تحصیل به دانش‌آموز و خانواده‌اش ارائه می‌کنند.

پس از شناسایی و استخراج دلایل افراد برای بازماندن از تحصیل، دخترانی که به علت ازدواج، ترک تحصیل کرده‌اند، می‌توانند در مدارس بزرگسال و از راه دور ثبت‌نام کنند و ادامه تحصیل دهند و دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی به واحد مشاوره معرفی می‌شوند و در مدارس استثنائی ثبت‌نام می‌کنند.

بنا بر اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش از آنجا که مدت زمان زیادی از اجرای این طرح نگذشته و البته به دلیل برخی محدودیت‌ها، هنوز اطلاعات دقیق‌تری در رابطه با آمار نهایی بازماندگان از تحصیل و اینکه با اجرای طرح شهید محمودوند چه تعداد از افراد به چرخه تحصیل بازگشته‌اند، در دسترس نیست.

 

منبع: sharghdaily-934350

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد