hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > بحران سلامت

بحران سلامت

واقعیت سیستم بهداشت و درمان را در بیمارستان های دولتی تهران دیده‌ایم. در محوطه‌ اطراف بیمارستان‌های دولتی شهر همراهان بیماریا چشم انتظار مریضشان هستند و یا منتظر خالی‌شدن تخت بیمارستان. خیلی‌هایشان هم چون جای برای ماندن ندارند، در اطراف همان بیمارستان چادر زده‌اند.

وضعیت "نظام سلامت" بحرانی تر از چیزی است که درباره‌اش صحبت می‌شود. چالش ‌های سیستم بهداشت و درمان از یک سو بیماران و همراهانشان را با بیمارستان‌ها و داروخانه‌های شلوغ مواجه کرده و در سوی دیگر این پزشکان متخصص و پرستاران هستند که به خاطر شرایطسخت کاری تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند. به طوریکه حالا یکی از مهمترین مشکلات وزارت بهداشت نبود نیروی متخصص عنوان شده است. واقعیت سیستم بهداشت و درمان را در بیمارستان های دولتی تهران دیده‌ایم. در محوطه‌ اطراف بیمارستان‌های دولتی شهر همراهان بیماریا چشم انتظار مریضشان هستند و یا منتظر خالی‌شدن تخت بیمارستان. خیلی‌هایشان هم چون جای برای ماندن ندارند، در اطراف همان بیمارستان چادر زده‌اند. روند درمان در بیمارستان‌ها سخت و عذاب آور شده است، چرا که بیمارستان‌ها شلوغند، بیماران در انتظار طولانیبرای اینکه نوبت درمان به آنها داده شود؛ نوبتی که از زمان تعیینشده‌اش گذشته و پزشکانی که نیستند و البته امکانات و تجهیزاتی که از کار افتاده است.

البته که حکایت پیدا کردن دارو برای بیماران دردناک تر از روند درمانشان است. در ۲ سال گذشته داروخانه‌های دولتی شلوغترین روزهایخود را پشت سر گذاشته‌اند، بارها و بارها خبر آمده که داروی برخی از بیماران نیست و یا هزینه دارو برخی بیماران افزایش داشته است که در نهایت این افزایش هم به ضرر بیمار تمام شده، تا جاییکه که عده‌ایاز بیماران مجبور به فروش دار و ندار خود شدند تا از پس مخارج دارو و درمان برآیند.

در کنار همه این موارد ورشکستگی برخی از داروخانه ها، فرسودگیبیمارستان‌ها، تعرفه‌های نامتناسب، مشکلات بیمه‌ای، کمبود نیرویانسانی، افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاه، کمبود اعتبار و ضعف در سیاست‌گذاری نظام سلامت را هم باید به لیست مشکلات سیستمبهداشت و درمان اضافه کرد.

--

محمد باقر قالیباف

(منتقد طرح سلامت، مهاجرت پزشکان و کمبود دارو)

- امروز کمبود دارو مهمترین مسئله است؛ در حوزه کمبود دارو گزارش کمیسیون و بررسی‌های انجام شده در این بخش حاکی از این است که ما یک مشکلاتی در هماهنگی بین دستگاه‌ها داریم. اگر سامانه تیتک(ttac.ir) که سالیان سال داده‌ها در این سامانه وجود دارد و نیاز‌هایماه به ماه و نوع مریضی‌ها و نوع مصرف در تجزیه تحلیل این سامانه وجود دارد به ما نشان می‌دهد که ما چه زمانی چه دارویی را نیاز داریم و غافلگیر شدن در این موضوع پذیرفته نیست.

پایگاه خبری فرارو – آبان 1401

- طرح تحول سلامت و طرح نظام ارجاع که در کشور اجرا شد، هم ناقص مانده و آسیب‌هایی داشته و هم فرصت‌هایی داشته است لذا وقت آن است که با همه وجود در خدمت این دو طرح بزرگ باشیم و اشکالات آن را برطرف کنیم. بحث سلامت مهم و اولویت‌دار است و مجلس بیمه ۶ میلیون نفر را براساس باور خود در اولویت قرار داد تا بخشی که توان مالی ندارند برایشان اعتباری جهت درمان قرار داده شود. اجرای طرح تحول سلامت، نظام ارجاع و جبران بیمه بدون هوشمندسازی معنا ندارد.

خبرگزاری خانه ملت – آذر 1401

- ما باید هرچه پیش می‌رویم مردمی سازی کنیم. امروز در شرایطسخت اقتصادی با تعداد قابل توجهی از متخصصین این عرصه بحث کردم و توریست درمانی را دنبال کردیم که ظرفیت عظیمی دارد که می‌تواندآورده‌های فراوان در تمام بخش‌ها داشته باشد. تاسف وقتی بیشترمی‌شود که ما شاهد مهاجرت جامعه پزشکی و پرستاری هستیم‌.

خبرگزاری ایسنا – شهریور 1401

--

سعید جلیلی

(منتقد طرح سلامت، حامی طرح پزشک خانواده)

- وزارت بهداشت، همه‌ی نظام سلامت نیست؛ کشور ما سالانه حدود 100 هزار مجروح تصادفات جاده‌ای دارد که بخش‌های مختلف دولت نسبت به سلامت آنها مسئول هستند؛ از وزارت راه تا وزارت صنعت در موضوعی مثل تصادفات جاده‌ای مسئولیت دارند.

- وزارت بهداشت زمانی می‌تواند به مسئولیت‌های خود به خوبیرسیدگی کند که رئیس جمهور به عنوان پشتیبان آن، مسئولیتهماهنگی سایر دستگاه‌ها در امر سلامت را به خوبی انجام بدهد و اینامر مستلزم شناخت کافی وی از حوزه سلامت است. تولیت نظام سلامت با رئیس جمهور است و وزیر بهداشت محور پیگیری سیاست‌هایاین حوزه خواهد بود. بنابراین فردی می‌تواند که می‌تواند در مسند وزارت بهداشت به خوبی فعالیت کند، دیگر صرفا یک پزشک نیست بلکه بایدمتخصص نظام سلامت باشد. 

- یکی از ایرادات جدی به طرح تحول سلامت دولت یازدهم غیر جامع بودن آن و مغایرت با برخی بندهای سیاست‌های کلی نظام بوده است.

خبرگزاری ایسنا - خرداد 1400

- طرح پزشک خانواده یک طرح ضروری به منظور ارتقاء جایگاه پزشکان عمومی و ممانعت از افزایش فشار کاری بر کادر درمان بیمارستانی بود.

پایگاه خبری تابناک - خرداد 1400

- دولت باید با نظارت بر صندوق‌ها ییمه ومدیریت آن به نحوی عمل کند تا میان صندوق‌های بیمه برای عرضه خدمات ارزانتر و با کیفیت بیشتررقابت ایجاد شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی سعید جلیلی - خرداد 1400

--

علیرضا زاکانی

(منتقد وضعیت بیمه بیماران، حامی بسیج سلامت محور)

- نخستین برنامه ای که دارم، بیمه کردن زوج‌ها نابارور است. این سبب می‌شود که بچه دار نشدن بر دل زوج های جوان باقی نماند.

خبرگزاری ایرنا – خرداد 1400

- می خواهیم در ۱۷۰۰مسجد گروه های جهادی را ساماندهی کنیم که در مسیر سلامت پیرامون مسجد و محیط اقدام کنند. به گونه ای که در عمل به سمت و شکلی پیش رویم که خود مردم توانمند شوند و خود آن ها به هم در این راستا کمک کنند، پس از توانمندسازی، خانه های سلامت را به شبکه وصل می کنیم که در این مسیر بسیج، هلال احمر و دیگردستگاه ها می توانند کمک کنند.

- تهران را به غیر از پایتخت کشور بودن نمی شناسند و هویتی برای آن تعریف نشده است و ما به دنبال ایجاد هویت برای آن هستیم که یکیاز آنها هویت سلامت است.

خبرگزاری ایرنا – دی 1400

- به عنوان پزشک متخصص و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکیتهران و با عنایت به اشرافی که درباره حوزه سلامت دارم اقدامات عاجل و دقیقی را دنبال خواهم کرد تا مردم غیر از درد بیماری، درد بی پولینکشند.

خبرگزاری صداوسیما – خرداد 1400

- کل جمعیت کشور را در ۱۰ دهک دسته بندی کرده ایم که خدماتمان در قالب خدمت به ۳ دهک اول، ۴ دهک دوم و ۳ دهک سوم ارائه می‌شود. اینبسته‌ای است که به هیچ وجه دیگر کسی غیر از درد بیماری درد بیپولی نخواهد کشید و ما باید بتوانیم خدمات منطقی، درست و عادلانه در کشور اجرا کنیم و این‌ها جدای از برنامه‌های ما در بحث پیشگیریاست.

خبرگزاری صداوسیما – خرداد 1400

--

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

(منتقد سهم پرداختی بیماران، حامی ازدواج زودتر زنان و مردان)

- متاسفانه سن ازدواج بالا رفته و در آقایان به 27 سال می رسد و در خانم هابه 23 سال رسیده است. سن ازدواج مطلوب طبق استانداردهای جهانیوفیزیولوژیک در مورد آقایان تا 22 سال است و در مورد خانم ها 19 سالگیاست.

خبرگزاری ایسنا - خرداد 1400

- هزینه‌های بهداشتی و درمانی جامعه به شدت کاهش پیدا می‌کند و ما برنامه خاصی داریم. به اصطلاح آن پرداخت از جیب که یک عددی نزدیکبه ۴٠ درصد است طبق برنامه زمانبندی ما این عدد به یک رقم زیر ١۵درصد می‌رسد. درباره افراد بالای ٧٠ سال نیز صفر می‌شود.

 پایگاه خبری مشرق -  خرداد 1400

--

مسعود پزشکیان

(منتقد وضعیت بیمه بیماران، منتقد عدم پاسخگویی به بیماران، منتقد کمبود گرانی دارو)

- دولت باید وضعیت بیمه‌ای را اصلاح کند چراکه نه تنها برای درمان‌هاییمثل دندانپزشکی، بلکه در درمان بیماری‌های خاص و سرطانی هم مانده‌ است. در هیچ کجای دنیا، دولت بیماری‌هایی که زندگی مردم را به خطر نمی‌اندازد را پوشش نمی‌دهد و ابتدا به سراغ بیماری‌های خاص می‌رود در حالی که ما هنوز در پوشش بیماری‌های خاص مانده‌ایم.

خبرگزاری خبرآنلاین - اردیبهشت 1403

- آموزش و درمان را نمی‌توان با دستور اجرا کرد و به جایی رساند.تا زمانیکه مکانیزم‌های پرداخت در سیستم بهداشت و درمان درست نشود نه مشکل چابهار حل می‌شود و نه با اضافه کردن تعداد نیروهای انسانینمی‌توان مشکلی را حل کرد.

خبرگزاری ایسنا - خرداد 1401

 - بیماران در بیمارستانهای مختلف به شیوه های متفاوت درمان میشوند و بعد از صرف هزینه های بسیار، برخی بیماران تازه متوجه بیماری سرطان خود می شوند و بزرگان خانواده نیز می فهمند که بیماردیگر علاجی ندارد. هر وقت به این منطق برسیم که بخواهیم درست عمل کنیم باید بپرسیم چه کسی مسئول سلامت جمعیت هدف است، چه خدمتی را باید ارائه کند و اگر خدمت را ارائه نداد، چگونه باید پاسخگو باشد؟ الان پاسخگویی وجود دارد؟ بیمار نمی داند برای درمان به کجا بایدمراجعه کند و دارو و تجهیزات و پزشک را پیدا نمی کند.

شبکه آموزش – تیر 1402

- دولت می گوید ارز حذف نشده اما بین گفته و عمل تفاوت وجود دارد. طبق گزارشات رسیده تاکنون ارزهایی که باید به دارو می دادند تا مواد اولیهوارد شود، داده نشده است لذا در آینده هم به احتمال زیاد مشکلاتی در دارو وجود خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا - اردیبهشت 1401

 - سلامت حق مردم است. باید حق افراد بی‌پول و فقیر را داد. آیاحاکمیت نباید مشکل  فردی که پول ندارد و در خیابان تصادف کرده یامادری که پول ندارد اما فرزندش روی دستانش در حال مرگ است را رفع کند؟ حاکم باید مشکلات افراد را حل کند. کاری ندارم که حاکمیت پول دارد یا نه؛ اما اگر ندارد، نه برای خودش داشته باشد و نه برای مردم. اگر هم پول دارد باید برای همه داشته باشد. باید براساس عدالت اقدام کرد.

روزنامه هم میهن - خرداد 1403

--

مصطفی پورمحمدی

(منتقد گرانی هزینه درمان و داور، منتقد وضعیت بهداشتی زندان‌ها)

- در حال حاضر نظام سلامت کشور جزو بزرگ‌ترین بخش‌های کشور است که تعامل گسترده با جامعه از تولد تا هنگام فوت و به منظور تامین سلامت افراد دارد. در حال حاضر بخش اعظم درمان در کشور دولتی نیست، بر این اساس دولت بیشتر در حوزه درمان به کارهای ستادی می‌پردازد.

- اینکه عنوان شود بهداشت کشور در مقایسه با سایر کشورها چه وضعیتی دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما در این میان باید رضایت‌مندی مردم نیز به عنوان یک اصل مهم مورد ارزیابی قرار گیرد. باید مشخص شود میزان رضایت‌مندی مردم در حوزه بهداشت و درمان مطلوب است یا نه و یا اینکه چه اقداماتی را به منظور افزایش رضایت‌مندی مردم باید انجام داد.

- در حال حاضر هزینه دارو و درمان در کشور بالاست که بر این اساس و با یک حساب تقریبی در حدود 30 هزار میلیارد تومان گردش مالی حوزه دارو و درمان است.

- در حوزه سلامت و درمان از نظر فاکتورهای مثبت و ارزنده بهداشتی در منطقه دارای رتبه خوبی هستیم و بر این اساس می‌توان گفت که حتی در برخی از موارد از سایر کشورهای منطقه پیشی گرفته‌ایم. اگر چه اکنون ایران به لحاظ شاخص‌های سلامت از رتبه بهتری نسبت به سایر کشورهای منطقه برخوردار است اما باید بررسی کرد که آیا پیشرفت‌های حاصله متناسب با سرمایه‌گذاری صورت گرفته بوده است یا خیر.

خبرگزاری ایسنا – آبان 1390

- وضع زندان‌ها از نظر بهداشتی مشکلات جدی دارد و با توجه به اینکهوزیر بهداشت از نزدیک بازدیدهایی از زندان ها داشتند متوجه معضلات در زندان‌ها شدند. زندانیان باید برای اعمال جراحی و درمانشان بیمهشوند، همچنین نیاز است برای درمانگاه و امور بهداشتی زندان‌ها هزینه شود. 

- ما به وزیر بهداشت پیشنهاد دادیم که زندان ها را به عنوان یک منطقه بهداشتی در نظر بگیرد و از بودجه عمومی برای بهداشت زندان ها هزینهکند که این پیشنهاد از سوی وزیر بهداشت پذیرفته شد.

- مناسب نبودن وضعیت بهداشتی زندان‌ها، تجمع زیاد زندانیان است، زمانی که در یک اتاق 15 تا 20 زندانی زندگی می کند بدون شک اگر یکنفر بیمار شود به همه هم اتاقی‌های وی سرایت می‌کند که این خطرناک است.

پایگاه خبری انتخاب – مرداد 1395

 

منبع: sharghdaily-934328

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد