hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > حمایت سیدمحمد خاتمی باعث رای‌آوری مسعود پزشکیان می‌شود؟

حمایت سیدمحمد خاتمی باعث رای‌آوری مسعود پزشکیان می‌شود؟

حمیدرضا جلایی‌پور گفت: خوشبختانه در این انتخابات جناب آقای خاتمی و همه نهادها و نیروهای متشکل اصلی اصلاح‌طلبان مشارکت‌گرایانه عمل کرده‌اند و پای کار حمایت از نامزدی دکتر پزشکیان در انتخابات‌اند. به نظرم بخشی از آراء خاکستری و مرددها به‌ویژه بعد از مناظره‌ها و در روزهای پایانی به موج حمایت از پزشکیان خواهند پیوست و شاید تا ۱۰ درصد افزایش مشارکت به نسبت امروز رخ دهد.

روزنامه هم میهن با حمیدرضا جلایی‌پور، جامعه‌شناس درباره تاثیر حمایت خاتمی از پزشکیان و روند انتخابات پیش رو  گفت‌وگو کرده است.

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

  • خوشبختانه در این انتخابات جناب آقای خاتمی و همه نهادها و نیروهای متشکل اصلی اصلاح‌طلبان مشارکت‌گرایانه عمل کرده‌اند و پای کار حمایت از نامزدی دکتر پزشکیان در انتخابات‌اند. به نظرم بخشی از آراء خاکستری و مرددها به‌ویژه بعد از مناظره‌ها و در روزهای پایانی به موج حمایت از پزشکیان خواهند پیوست و شاید تا ۱۰ درصد افزایش مشارکت به نسبت امروز رخ دهد.
  • اگر همه نیروهای متشکل مصلح تمام‌قد و یکپارچه فعال شوند در روزهای آتی ده‌ها هزار نفر از نیروهای مرجع مدنی و متنفذان گروه‌های اجتماعی مختلف می‌توانند همراه شوند. همچنین در صورت کسب آمادگی کافیِ دکتر پزشکیان برای مناظره‌ها و ارسال پیام‌های منسجمی که نشان دهد دولت دکتر پزشکیان می‌تواند در زندگی میلیون‌ها ایرانی گشایشی ایجاد کند، موج از پایین به بالا هم می‌تواند راه بیفتد. ترکیب این دو موج از بالا و پایین می‌تواند صحنه را مقداری تغییر دهد.
  • جبهه اصلاحات اقدامات لازم را انجام داد. اولاً پزشکیان یکی از نامزدهای این جبهه بود. ثانیاً پس از تایید صلاحیت پزشکیان از سوی شورای نگهبان، جبهه اصلاحات پزشکیان را به‌عنوان نامزد جبهه به مردم ایران معرفی کرد. ثالثاً شخصیت‌های اصلاح‌طلب همگی مشغول دفاع از پزشکیان هستند.همه باید در این فرصت کوتاه تلاش کنیم.
  • در کنار جبهه اصلاحات، اصلاح‌طلبان «روزنه‌گشا» پیش‌قراول بودند و از مبارزات انتخابات اسفند ١۴٠٢ فعال شدند و از میانه‌ها و در رأس آن از پزشکیان دفاع کردند و شکل‌گیری پدیده‌ میانه مؤثر در مجلس می‌تواند به کمک دولت پزشکیان (در صورت آمدن مردم به پای صندوق‌های رای و رای آوردن پزشکیان) بیاید. حدس من این است که این روزنه‌گشایی به راهگشایی منجر خواهد شد و به تعداد افراد میانه در مجلس سیزدهم افزوده خواهد شد.
  • چون انتخابات رقابتی شد و مشارکت بالا می‌رود، هم دولت و هم ملت برنده‌اند. ضمناً راه نجات کشور که «دولت یکدست» نبود و راه نجات کشور که «وقوع انقلاب دیگری» نبود. راه نجات کشور «اصلاحات» بوده و هست. با این انتخابات دوباره اصلاحات در ایران جان می‌گیرد و براندازی به حاشیه می‌رود. این یعنی بازآفرینی مجدد سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان. پزشکیان هم تنها لازم است که دنبال تحقق شعارهایش در این انتخابات باشد. همه سود می‌برند.

 

منبع: etemadonline-663538

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد