hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > انتقاد پزشکیان در ماجراهای پس از مهسا و برخورد‌ها با زنان به دلیل حجاب

انتقاد پزشکیان در ماجراهای پس از مهسا و برخورد‌ها با زنان به دلیل حجاب

در ماجراهای پس از مهسا، «مسعود پزشکیان» در رسانه به اصطلاح ملی، از برخوردها با بدحجابی انتقاد کرد و سخنان ایشان در این باره که در شبکه اجتماعی بسیار نشر یافت، مثبت و قابل تامل بود.

به گزارش شبکه شرق، مریم باقی گفت: «در ماجرا‌های پس از مهسا، دکتر پزشکیان در رسانه به اصطلاح ملی، از برخورد‌ها با بدحجابی انتقاد کرد و سخنان ایشان در این باره که در شبکه اجتماعی بسیار نشر یافت، مثبت و قابل تامل بود. دکتر پزشکیان در معاونت زنان ستاد خود خانم دکتر راکعی را برگزیده است. فارغ از اینکه خانم دکتر راکعی چگونه عمل می‌کند و چه انتقاداتی به ایشان وارد کرده‌اند.»

«مریم باقی» کارشناس مسائل حقوقی و فعال حقوق زنان در یادداشتی با عنوان «زنان در کنش انتخاباتی دکتر پزشکیان» نوشت:

«نامزد ریاست‌جمهوری را از جنبه‌های گوناگونی ارزیابی می‌کنند، زیرا اداره کشور وجوه گوناگونی در عرصه اقتصاد، سیاست و فرهنگ دارد. در این یادداشت نگاه دکتر پزشکیان نسبت به زنان را درنظر دارم، به نوعی که با همه عرصه‌ها گره خورده است.

با توجه به اینکه از ماجرای تایید صلاحیت ایشان و آغاز تبلیغات رسمی تاکنون زمان کوتاهی می‌گذرد و هنوز مناظره‌ها هم آغاز نشده، تنها نگاهی به آنچه از ایشان در این فاصله ابراز شده، می‌نگرم. انتظار می‌رود ایشان نسبت به مسائل مهمی چون مشارکت سیاسی زنان و حضور آنان در دولت تا مسائلی چون اشتغال و نشاط زنان نگاه و برنامه داشته و آنان را به‌طور منسجم و دقیق بیان کنند. در عین حال نشانه‌ها و داده‌هایی وجود دارد که درباره او می‌توان خوشبین بود.

۱- دکتر پزشکیان در دیدار خود با اصحاب رسانه، از حق زنان گفت. هرچند کوتاه بود ولی اشاره کرد که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم، حق آن‌ها را خورده‌ایم، اما بر گفتمان حق و عدالت بیشتر تاکید کرد. در بسط این گفتمان خیلی مفاهیم نهفته است و حقوق زنان و عدالت جنسیتی نیز از مولفه‌های آن است.

۲- در ماجراهای پس از مهسا، دکتر پزشکیان در رسانه به اصطلاح ملی، از برخوردها با بدحجابی انتقاد کرد و سخنان ایشان در این باره که در شبکه اجتماعی بسیار نشر یافت، مثبت و قابل تامل بود.

۳- دکتر پزشکیان در معاونت زنان ستاد خود خانم دکتر راکعی را برگزیده است. فارغ از اینکه خانم دکتر راکعی چگونه عمل می‌کند و چه انتقاداتی به ایشان وارد کرده‌اند، از جمله اینکه ایشان جوان نیست و به اندازه کافی بر امور مسلط نیست، اما نادیده نگیریم ایشان متعلق به یک گفتمان فکری است که اعتقاد به برابری جنسیتی دارد و در این باره تلاش کرده است. انتخاب ایشان شاید به زعم برخی گزینه‌ها مطلوب نبود، اما نشان می‌دهد دکتر پزشکیان گفتمان این فعالان زن را باور دارد.

وی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش و عضو ائتلاف احزاب چهارگانه صدف است که احزاب زنان اصلاح‌طلبند. دیگر احزاب این ائتلاف؛ جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان به دبیرکلی شهیندخت مولاوردی، انجمن روزنامه‌نگاران زن (رزا) به دبیرکلی ژاله فرامرزیان و مجمع زنان اصلاح‌طلب که زنده‌یاد زهرا شجاعی دبیرکلی آن را به عهده داشت و اکنون قائم مقام آن زهرا صدر اعظم نوری این مسوولیت را به عهده گرفته است، فعالیت دارند.

از این ائتلاف از این جهت یاد کردم که چند سالی است این احزاب تلاش می‌کنند هماهنگ حرکت کنند و خانم راکعی نیز یکی از اعضای اصلی ائتلاف است و در واقع این احزاب همکاران فکری او هستند. از طرفی برنامه‌ها و منشورهایی توسط زنان اصلاح‌طلب تهیه شده است که به نظر می‌رسد مورد توجه معاونت زنان آنان خواهد بود.

گرچه هنوز زنان در بخش‌های دیگر ستادی غیر از معاونت زنان حضور برجسته‌ای نداشته‌اند و باید حضور فعالانه‌تری را برای آنان مطالبه کرد. شنیده‌ها حاکی از این است که ایشان از خانم مولاوردی نیز به عنوان سخنگوی ستاد دعوت کرده‌اند، اما ایشان به دلایل شخصی نپذیرفته‌اند. اما حمایت خود را اعلام کرده‌اند.

۴- دکتر پزشکیان در یکی از توییت‌های شخصی خود در ۲۴ خرداد نوشت: «برای ایران دست به کار باید شد» و تصویر یک زن با پوشش مانتو و شلوار را گذاشت که پرچم ایران را در دست دارد و رو به جلو حرکت می‌کند. انتخاب این تصویر حتما هدفمند بوده است و می‌شد برداشت کرد که زنان را می‌بیند و به آن‌ها باور دارد و فردای آن در روز جمعه ۲۵ خرداد و پیش از مناظره‌ها، در ستاد خود همایشی را با زنان برگزار کرد تا از دیدگاه‌هایش با آنان بگوید و سخنان آنان را از نزدیک بشنود.

این مهم‌ترین کنش او درباره زنان بود. او حرف‌های پرشور و مطالبات صریح زنان را شنید، از حجاب و گشت ارشاد تا حقوق خود و حمایت از زنان محبوس و…گفت و همراه دختر خود، پشت تریبون رفت و سخنانش را در حمایت از زنان ایراد کرد که حتما از رسانه‌ها خواهید شنید. او گفت از حقوق ضایع شده همه از جمله زنان دفاع خواهد کرد. تاکید کرد بدون شک مدافع زنان خواهم بود و به روشنی از طرح نو و واکنش‌ها به حجاب اجباری انتقاد کرد.

نمی‌گوییم او درباره همه‌چیز از جمله زنان غوغا می‌کند که خود او هم گفت چنین ادعایی ندارد. اما حرف‌های او حداقل امیدبخش است.

در همایش او با زنان این نقد وجود دارد که چهره‌ها و طیف‌های مختلف زنان دیده نمی‌شدند و این را احتمالا باید از کاستی معاونت زنان ستاد وی دید که ظرف یکی، دو روز نتوانست دعوت بیشتری داشته باشد.

۵- یکی از نشانه‌ها از احترام به زنان توسط ایشان را در خلق و خوی شخصی و محیط خانوادگی او می‌توان یافت. دکتر پزشکیان حدود سی سال است که همسر خود را از دست داده اما ترجیح داده که ازدواج مجدد نداشته باشد و فرزندان خود را به تنهایی بزرگ کند.

کمتر مردی را می‌توان یافت که سی سال بدون همسر بماند و پس از گذشت این همه سال با یادآوری آن اشک بریزد. (که شنیده‌ام در ستاد او این اتفاق افتاده). از این رو با وجود آنکه پزشک و سیاستمدار بوده است اما علاوه بر نقش پدری، در خلأ مادر، این نقش را هم درک کرده است. همسر او پزشک زنان بوده و همراه او در سانحه تصادف یکی از پسران‌شان هم از دست رفته است. در حال حاضر او دو پسر و یک دختر دارد. تنها دختر او در موقعیت‌های مختلفی او را همراهی کرده است. پزشکیان برای ثبت نام ریاست‌جمهوری در وزارت کشور هم با دختر خود حاضر شد. او فوق لیسانس پتروشیمی از دانشگاه شریف است.

معتقدم کسانی که در خانواده به عنوان یک اجتماع کوچک به زنان احترام می‌گذارند، در محیط‌های دیگر اجتماعی نیز همین رفتار را خواهند داشت.

منتظر حرف‌های دکتر پزشکیان در فرصت‌های بعدی هستیم و از دکتر پزشکیان می‌خواهیم به عنوان تنها نامزد متفاوت، در این فرصت کوتاه تبلیغات انتخاباتی یا اگر بخت یار بود، در آینده، زنان را که تاکید می‌کنم نیمی از اجتماع هستند اما همیشه سهم‌شان در همه‌چیز ناچیز بوده، نه فقط در امور زنان که در همه عرصه‌ها و ساحت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی دریابند که قطعا تاثیرات مثبت نقش‌آفرینی زنان و نگاه زنان-مادران، به همه اجتماع باز خواهد گشت».

منبع: sharghdaily-934254

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد