hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > واکنش آموزش و پرورش به یک گزارش

واکنش آموزش و پرورش به یک گزارش

در پی انتشار گزارشی با عنوان «دیپلم‌ پولی‌ برای‌ آینده‌سازان فردا» در روزنامه «شرق»، وزارت آموزش و پرورش جوابیه‌ای برای روزنامه ارسال کرد که متن آن عینا در ادامه آورده شده است:

در پی انتشار گزارشی با عنوان «دیپلم‌ پولی‌ برای‌ آینده‌سازان فردا» در روزنامه «شرق»، وزارت آموزش و پرورش جوابیه‌ای برای روزنامه ارسال کرد که متن آن عینا در ادامه آورده شده است:

ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون، در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ ١٩ خرداد ١٤٠٣ با عنوان« دیپلم‌ پولی‌ برای‌ آینده‌سازان فردا» پاسخ مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند:

طراحی‌ سؤالات به‌ شکل‌ کشوری‌ و در قرنطینه‌ مرکزی‌ وزارت آموزش و پرورش انجام و اساسا پیش‌ از برگزاری‌ آزمون‌ها، تمهیدات لازم امنیتی‌ جهت‌ طراحی‌ سؤالات، شکل‌گیری‌ حوزه‌های‌ اجرائی‌ و تصحیح‌ صورت می‌پذیرد، لازم به‌ ذکر است‌ مکان‌یابی‌ تمامی‌ حوزه‌های‌ اجرا و تصحیح‌، کارشناسی‌ شده و موضوعات فنی‌ و امنیتی‌ مورد دقت‌ قرار می‌گیرد. رمز بازگشایی‌ سؤالات، پنج دقیقه‌ قبل‌ از شروع آزمون جهت‌ دریافت‌ و تکثیر سؤال به‌ رئیس‌ حوزه اجرا ارسال و تا پیش‌ از آن هیچ‌ شخصی‌ از متن‌ سؤال آگاهی‌ و اطلاع ندارد و در برگزاری‌ آزمون در هر حوزه، یک‌ نفر به‌‌عنوان ناظر آزمون خارج از حوزه امتحان حضور دارد که‌ بر فرایند برگزاری‌ آزمون نظارت می‌نماید. این‌ تعداد در شهر تهران ٣١٨ نفر در پایه‌ دهم‌، ٣٢٦ نفر در پایه‌ یازدهم‌ و ٣٦٤ نفر در پایه‌ دوازدهم‌ می‌باشد که‌ جمعا هزارو هشت نفر ناظر بر فرایند برگزاری‌ امتحانات نهایی‌ نظارت مقیم‌ دارند، علاوه بر آن، روزانه‌ به‌ غیر از نظارت‌های‌ ستادی‌ وزارت آموزش و پرورش، ٢٠ گروه نظارتی‌ مشتمل‌ بر ٤٠ نفر ناظر استانی‌ از حوزه‌های‌ امتحانی‌ بازدید به‌ عمل‌ آورده و در سامانه‌ نظارت ثبت‌ می‌گردد. پس‌ از برگزاری‌ آزمون، پاسخ‌ برگ دانش‌‌آموزان جمع‌‌آوری‌ و در حوزه اجرا اسکن‌ و در سامانه‌ سؤال آپلود می‌گردد، لازم به‌ ذکر است‌ برگه‌ دانش‌‌آموزان به‌ طور کاملا اتفاقی‌ در حوزه‌های‌ تصحیح‌ سایر استان‌ها بارگذاری‌، تصحیح‌ و نهایتا جمع‌‌آوری‌ و نمرات آن در کارنامه‌ دانش‌‌آموزان ثبت‌ می‌گردد. مزید استحضار مخاطبین‌ محترم، برگه‌ دانش‌‌آموزان فاقد سربرگ است‌ و قابل‌ شناسایی‌ نبوده و به‌ صورت الکترونیکی‌ و براساس کلید پاسخ‌‌نامه‌ سؤالات توسط‌ مصححان‌ متخصص‌، تصحیح‌ می‌گردد. بدیهی‌ است‌ اظهارات مبتنی‌ بر پخش‌ سؤال و جواب توسط‌ مراقب‌ برای‌ دانش‌‌آموزان کاملا کذب می‌باشد چرا که‌ کلید سؤال پس‌ از اتمام آزمون، ارائه‌ می‌گردد و از طرفی‌ بررسی‌های‌ میدانی‌ و دوربین‌های‌ مداربسته‌ حوزه امتحان و گزارش حفاظت‌ آزمون، همچنین‌ سایر عوامل‌ دست‌اندرکار حکایت‌ از سلامت‌ کامل‌ برگزاری‌ امتحان در حوزه‌های‌ اجرا دارد.

در بخش‌ دیگری‌ از اظهارات مبنی‌ بر دادن وجه‌ به‌ مصحح‌ به‌ اطلاع می‌رساند، پاسخ‌ برگ‌های‌ آزمون‌های‌ نهایی‌ با نظارت رئیس‌ محترم حوزه‌های‌ اجرا و حفاظت‌ آزمون در مقابل‌ دوربین‌های‌ مداربسته‌ در حوزه اجرا اسکن‌ و پس‌ از برش الکترونیکی‌ سربرگ در سامانه‌ مربوطه‌ آپلود می‌گردد که‌ به‌ محض‌ انجام فرایند توسط‌ مرکز ارزشیابی‌ به‌ صورت محرمانه‌ به‌ سایر استان‌ها و شهرها جهت‌ تصحیح‌، تخصیص‌ داده می‌شود لذا چنین‌ ادعایی‌ مبنی‌ بر دادن وجه‌ به‌ مصحح‌ اساسا تکذیب‌ می‌گردد.

درخصوص ارسال سؤالات امتحانات نهایی‌ پیش‌ از ساعت‌ مقرر به‌ مدرسه‌، به‌ اطلاع می‌رساند که‌ هیچ‌گونه‌ ارسال فیزیکی‌ سؤال در شیوه برگزاری‌ آزمون‌های‌ نهایی‌ صورت نمی‌پذیرد و سؤالات نهایی‌ به‌ صورت فایل‌ رمزشده در سامانه‌ مربوطه‌ حوزه اجرا بارگذاری‌ می‌گردد. ضمنا یادآور می‌شود که‌ امکان تولید پاسخ‌ برگ اضافی‌ و ارسال آن به‌ بیرون از حوزه امتحانی‌ بر اساس ضوابط‌ فنی‌، قانونی‌ و حفاظتی‌ مقدور نمی‌باشد لذا تحت‌‌الشعاع قراردادن یک‌ طرح ملی‌ که‌ در راستای‌ تأمین‌ عدالت‌ آموزشی‌ در تاریخ‌ آموزش و پرورش کشور بی‌نظیر بوده است‌، با بیان مطالب‌ بدون مستند و خارج از چارچوب علمی‌ و فنی‌ خارج از عرف کار تخصصی‌ رسانه‌ می‌باشد.

به‌ اطلاع می‌رساند برگزاری‌ آزمون نهایی‌ فرایندی‌ شکل‌‌یافته‌، مدون و بر اساس قوانین‌ و مقررات بالادستی‌ و مصوبات شورای‌‌عالی‌ انقلاب فرهنگی‌ می‌باشد و با نظارت دقیق‌ دستگاه‌های‌ نظارتی‌ استانی‌ و ملی‌ برگزار می‌شود و قطعا بروز هر تخلفی‌ از چشمان آنها به‌ دور نخواهد بود.

دستگاه آموزش و پرورش به‌‌عنوان مجری‌ امر حاکمیتی‌ با موضوع تعلیم‌ و تربیت‌ دغدغه‌ اصلی‌ خود را برخورد با تخلف‌ و بی‌قانونی‌ می‌داند، از سویی‌، رسالت‌ اصلی‌ مطبوعات، تنویر افکار عمومی‌ و بالابردن سطح‌ دانش‌ و ایجاد آرامش‌ و پیشبرد اهداف قوانین‌ فرادستی‌ است‌ که‌ به‌ نظر می‌رسد این‌ مهم‌ در ارائه‌ این‌ گزارش بدون بررسی‌ صحت‌ و سقم‌ آن مراعات نگردیده است‌.

بیان مطالب‌ دسته‌‌بندی‌‌شده و توهین‌‌آمیز توسط‌ آن روزنامه‌ به‌ شرح ذیل‌ سبب‌ گلایه‌ جدی‌ است‌ و برابر قوانین‌ تحت‌ عنوان نشر اکاذیب‌ و... جرم‌انگاری‌ شده است‌ که‌ بعضی‌ از آنها عبارت‌اند از:

الف‌) تقلب‌ گسترده در آزمون‌های نهایی‌ (در اقدامی‌ عجیب‌ و کاملا طبقه‌بندی‌شده و سازمان‌یافته‌ اقدام به‌ فروش سؤالات می‌کند - قصه‌ای‌ که‌ می‌گویند دو سال است‌ که‌ در حال اتفاق‌افتادن است‌ - این‌ ماجرا معطوف به‌ منطقه‌ ٨ نیست‌ و قطعا در جاهای‌ دیگر هم‌ اتفاق می‌افتد - این‌ یک‌ کار سازمان‌یافته‌ است‌ و منحصر به‌ مدیر مدرسه‌ نمی‌شود - سؤال و جواب را به‌ دست‌ دانش‌آموزان می‌دهد! در همه‌ منطقه‌ها هم‌ این‌ اتفاق معمول است‌).

ب) دریافت‌ رشوه توسط‌ مسئولان‌ (مدیران مدارس غیرانتفاعی‌ مذکور با مدیر مدرسه‌ دولتی‌ که‌ حوزه امتحانی‌ است‌، می‌بندند - مابقی‌ در جیب‌ مدرسه‌ و مدیر آن می‌رود - مسئول می‌گوید: اشکالی‌ ندارد! هزینه‌اش را می‌دهی‌؟ او هم‌ قبول می‌کند... . دانش‌آموز به‌ دفتر فلانی‌ ارجاع می‌شود و حساب می‌کند - رشوه بده تا کارت راه بیفتد و رشوه بگیر تا باز هم‌ کارت راه بیفتد - آن زمان گفتند پدرش چهار، پنج‌ نفر را خریده... و الان من‌ و آبا و اجدادم را با پول پدر مرحومش‌ می‌خرد - کاسبی‌ می‌کنند).

ج) ناکارآمدی‌، عدم پاسخ‌گویی‌ و عدم برخورد با متخلفان‌ (با وجود اعتراض مکرر چند نفر از معلمان مدرسه‌ به‌ اداره و مراجعه‌ به‌ اداره کل‌ آموزش و پرورش شهر تهران، ارسال نامه‌ به‌ مدیرکل‌ آموزش و پرورش، مراجعه‌ به‌ حراست‌ و تهدید مدیریت‌ دبیرستان راه به‌ جایی‌ نبرده است‌ - سؤال می‌فروشند و کسی‌ جلوی‌شان را نمی‌گیرد - رضایی‌ نام افراد زیادی‌ را در مستندات خود دارد. از حراست‌ مناطق‌ تا مدیران بخش‌های‌ مختلف‌ آموزش و پرورش - تخلفاتی‌ که‌ محدود به‌ نحوه برگزاری‌ امتحانات نهایی‌ نیست‌؛ از پول‌شویی‌ گسترده تا خطاهای‌ محرز انضباطی‌ و به‌کارگیری‌ افراد غیرمتخصص‌ در مدرسه‌ - همه‌جا رفته‌ام... هرجایی‌ که‌ بگویید شکایت‌ برده‌ام. نمی‌دانم‌ چرا همه‌ می‌گویند نمی‌توانیم‌ یقه‌اش را بگیریم‌).

در مجموع بنا به‌ نظر آموزش و پرورش در گزارش ارائه‌‌شده، موارد زیر حائز اهمیت‌ است‌:

١- صرفا براساس گزارش یک‌ نفر (ناشناس و با اسم‌ مستعار هرچند محفوظ نزد روزنامه‌) و عدم بررسی‌ ادعاهای‌ گوینده، انتشار چنین‌ گزارشی‌ علاوه بر ضمان حقوقی‌، از نظر شرعی‌ نیز مواجه‌ با اشکال است‌.

٢- استفاده از عباراتی‌ چون: تخلف‌ سازمان‌یافته‌، اخذ وجه‌ و... دارای‌ بار حقوقی‌ بوده که‌ طبعا نگارش‌کنندگان و اعلام‌کنندگان خبر مورد اشاره، می‌بایست‌ از عهده خسارات مادی‌ و معنوی‌ وارده به‌ جامعه‌ فرهنگی‌ و دانش‌‌آموزان تلاشگر برآیند.

٣- روش صحیح‌ انشا و گزارش ایجاب می‌‌نماید درج هر گونه‌ مطلبی‌ درخصوص هر سازمان و نهادی‌ با راستی‌‌آزمایی‌ صورت پذیرد، آیا بهتر نبود خبرنگار مربوطه‌ بدوا با مراجعه‌ به‌ متولی‌ امر، صحت‌ و سقم‌ گزارش را بررسی‌ می‌نمود؟

4- با عنایت‌ به‌ فضای‌ کنونی‌ جامعه‌ و شهادت رئیس‌جمهور محبوب و دوست‌‌داشتنی‌ و قدرشناسی‌ مردم از خدمات ارزنده رئیس‌‌جمهور مردمی‌ که‌ بر همگان عیان است‌، هجمه‌ به‌ انتصابات مدیران مدارس، خلاف قاعده، انصاف و به‌ دور از جایگاه رسانه‌‌ای‌ روزنامه‌ شرق می‌باشد.

٥- قطعا مسئولین‌ نظارتی‌ وزارت آموزش و پرورش و اداره کل‌ آموزش و پرورش شهر تهران آماده دریافت‌ مستندات تخلفات مورد ادعا می‌باشند و در صورت اثبات، آماده برخورد با متخلفان‌ هستند و تعمیم‌ تخلف‌ به‌ کل‌ جامعه‌ فرهنگیان از سوی‌ روزنامه‌ شرق قابل‌ پیگیری‌ است‌. لازم به‌ ذکر است‌ جامعه‌ بزرگ و فهیم‌ فرهنگیان در برگزاری‌ امتحانات نهایی‌، با دقت‌ و وسواس کامل‌ با رعایت‌ حقوق دانش‌‌آموزان، تلاش وافری‌ داشته‌ که‌ در جای‌ خود قابل‌ تقدیر و تحسین‌ است‌ و همواره در بزنگاه‌های‌ اجتماعی‌ و سیاسی‌ و تاریخی‌ نقش‌ بی‌بدیلی‌ داشته‌اند.

٦- با عنایت‌ به‌ در پیش‌‌رو بودن انتخابات ریاست‌‌جمهوری‌ و تأکید مقام معظم‌ رهبری‌ که‌ از جمله‌ تأکیدات معظم‌ له‌، حفظ‌ آرامش‌ جامعه‌ می‌باشد لذا درج مطالب‌ بدون بررسی‌ و ادعاشده یک‌‌طرفه‌ بدون بررسی‌ صحت‌ و سقم‌ آن توسط‌ دستگاه‌های‌ متولی‌ امر می‌تواند موجبات تشویش‌ اذهان عمومی‌ در جامعه‌ و ایجاد التهاب کاذب شود ‌که قطعا مورد نظر مسئولین‌ آن روزنامه‌ نمی‌باشد و پیشنهاد می‌ شود از این‌ پس‌، ضمن‌ پرهیز از درج عبارات احساسی‌ و بدون بررسی‌، در صورت هرگونه‌ ادعا و ابهام، نه‌‌تنها نسبت‌ به‌ دستگاه عظیم‌ تعلیم‌ و تربیت‌ بلکه‌ نسبت‌ به‌ همه‌ دستگاه‌های‌ اجرائی‌، موضوع ماده ٥ قانون مدیریت‌، بدوا اسناد مورد ادعا به‌ دستگاه مورد اشاره ارائه‌ تا موجبات انتشار اخبار صادق 

گردد.

در پایان، خاطرنشان می‌ نماید شورای‌ تأمین‌ استان نیز برای‌ برگزاری‌ مطلوب امتحانات نهایی‌ تدابیر لازم را اتخاذ نموده است‌ و با بهره‌گیری‌ از ظرفیت‌ دستگاه‌ها و نهادهای‌ دیگر، این‌ مهم‌ در حال اجرا می‌‌باشد.

لذا ضمن‌ رد قوی‌ مطالب‌ واهی‌ مورد ادعا در گزارش مندرج در شماره ٤٨٥٠ مورخ ١٩ خرداد ١٤٠٣ درخصوص برگزاری‌ امتحانات نهایی‌، مقتضی‌ است‌ ترتیبی‌ اتخاذ گردد تا در راستا ی‌ اعمال ماده ٢٣ قانون مطبوعات موارد فوق، به‌‌عنوان تکذیبیه‌ در همان صفحه‌ درج شود. در پایان خاطرنشان می‌‌نماید حق‌ پیگیری‌ قضائی‌ برای‌ این‌ دستگاه، محفوظ بوده و اقدامات لازم جهت‌ رعایت‌ حقوق حقه‌ دولت‌ اعمال می‌شود.

خواهشمنداست دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

 

منبع: sharghdaily-934186

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد