به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران، تا صبح امروز 4 میلیون و 6 هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل می‌توان گفت در سال جاری، ۳۷ هزار تن گندم بیشتر از سال گذشته خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه ارزش گندم‌های خریداری شده با قیمت هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا صبح امروز ۷۰ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: از این مبلغ تاکنون، ۳۰ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده و پرداخت مابقی مطالبات نیز در دست پیگیری و اقدام است.

سید سعید راد با بیان اینکه فرآیند خرید گندم در ۲۱ استان کشور آغاز شده و استان  «خوزستان» با خرید یک میلیون و ۵۸۳ هزار تن گندم در کشور پیشتاز است، تصریح کرد: پس از استان «خوزستان»، به ترتیب استان‌های «گلستان» با خرید ۷۹۶ هزار تن، «فارس» با خرید ۳۸۸ هزار تن، «ایلام» با خرید ۲۷۴ هزار تن و «کرمان» با خرید ۲۲۵ هزار تن گندم در رتبه‌های دوم تا پنجم خرید این محصول در کشور قرار دارند.

با توجه به داده‌های اعلام شده این پرسش مطرح می‌شود که کدام استان‌ها بیشترین رشد خرید گندم را داشته‌اند؟ در این خصوص معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه استان‌های «گلستان» با ۸۷ درصد، «اصفهان» با ۶۰ درصد و «مازندران» با ٣٠ درصد، بیشترین رشد خرید گندم را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند، افزود: تاکنون ۴۳ درصد مطالبات کشاورزان کشور پرداخت شده است که این میزان در ۶ استان به ۶۸ تا ۸۰ درصد می‌رسد.