hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > اعلام پذیرش قطعنامه آتش‌بس از سوی حماس امیدوارکننده است

اعلام پذیرش قطعنامه آتش‌بس از سوی حماس امیدوارکننده است

یک مقام ارشد حماس اعلام کرد که این گروه قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ با اسرائیل در غزه را پذیرفته و آماده مذاکره دربارهٔ جزئیات آن است. وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد این اظهارات را «نشانه‌ای امیدوارکننده» خواند

یک مقام ارشد حماس اعلام کرد که این گروه قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ با اسرائیل در غزه را پذیرفته و آماده مذاکره دربارهٔ جزئیات آن است.

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد این اظهارات را «نشانه‌ای امیدوارکننده» خواند.

آنتونی بلینکن پس از دیدار با رهبران اسرائیل گفت گفتگوها دربارهٔ برنامه‌های مربوط به غزه پس از پایان جنگ اسرائیل و حماس، در چند روز آینده ادامه خواهد یافت.

او تأکید کرد که «داشتن این برنامه‌ها ضروری است».

بلینکن روز سه‌شنبه با مقامات اسرائیلی دیدار کرد تا یک روز پس از تصویب پیشنهاد آتش‌بس جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در شورای امنیت سازمان ملل، برای پایان دادن به جنگ هشت‌ماهه اسرائیل علیه حماس که غزه را ویران کرده است، تلاش کند.

پیش از سفر وزیر خارجه آمریکا، اسرائیل و حماس هر دو بر مواضع خود پافشاری کردند در حالی که اسرائیل حملات خود را در مرکز و جنوب غزه که از خونین‌ترین حملات این جنگ است، ادامه داده است.

با این حال، سامی ابوزهری، مقام ارشد حماس که در خارج از غزه مستقر است، روز سه‌شنبه گفت که گروه او قطعنامه آتش‌بس را پذیرفته و آماده مذاکره در مورد جزئیات است.

او افزود اکنون به عهده واشنگتن است که اطمینان حاصل کند اسرائیل به این قطعنامه پایبند خواهد بود یا نه.

 ابوزهری اظهار داشت: حماس فرمول خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و مبادله گروگان‌های نگهداری‌شده در غزه با زندانیان فلسطینی زندانی در اسرائیل را پذیرفته است.

او در گفتگو با خبرگزاری رویترز افزود: «دولت ایالات متحده با یک آزمون واقعی برای اجرای تعهدات خود در مجبور کردن اشغالگر به پایان فوری جنگ در اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مواجه است».

آنتونی بلینکن نیز گفت که بیانیه حماس «نشانه‌ای امیدوارکننده» است، اما هنوز به نظر قطعی رهبری حماس در داخل غزه نیاز است.

او افزود: «این چیزی است که اهمیت دارد، و این چیزی است که ما هنوز نداریم».

پیشنهاد جو بایدن، آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را در ازای آزادی زندانیان فلسطینی در اسرائیل به صورت مرحله‌ای در نظر می‌گیرد تا در نهایت منجر به پایان دائمی جنگ شود.

اسرائیل اعلام کرده که تنها تا زمان شکست حماس با توقف موقت جنگ موافقت خواهد کرد، در حالی که حماس گفته است هیچ توافقی که متضمن پایان جنگ نباشد را نخواهد پذیرفت.

بلینکن پیش از عزیمت به اردن به خبرنگاران گفت که مذاکرات او همچنین به برنامه‌های پس از جنگ برای غزه، از جمله امنیت، حکومت و بازسازی این منطقه پرجمعیت می‌پردازد.

وزیر خارجه آمریکا در این سفر که هشتمین سفر او به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ اسرائیل در اکتبر گذشته است، همچنین امیدوار است که با افزایش خشونت بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان مقابله کند، چرا که هر دو طرف آمادگی خود را برای یک درگیری بزرگ اعلام کرده‌اند.

او روز دوشنبه قبل از سفر به اسرائیل، در قاهره با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر که میانجی مهمی در جنگ غزه است، گفت‌وگو کرد و سپس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع، دیدار کرد.

بلینکن روز سه‌شنبه با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ اسرائیل، بنی گانتز، رئیس سابق ستاد ارتش که روز یکشنبه به دلیل آنچه که شکست نتانیاهو در ارائه طرحی برای پایان جنگ خواند، از کابینه جنگ اسرائیل خارج شد، و همچنین یائیر لاپید، رهبر مخالفان، رایزنی کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن دربارهٔ پیشنهاد آتش‌بس بایدن با گانتز گفتگو کرده و تکرار کرد که این امر منافع امنیتی اسرائیل را پیش می‌برد، گروگان‌ها را به خانه بازمی‌گرداند و بخت بازگرداندن آرامش در مرز اسرائیل با لبنان را افزایش می‌دهد.

ایالات متحده نزدیکترین متحد و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات اسرائیل است، اگرچه به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان، تخریب گسترده و بحران انسانی در غزه ناشی از عملیات نظامی اسرائیل، به‌شدت از دولت اسرائیل انتقاد کرده است.

 

منبع: etemadonline-663217

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد