hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > صادرات غیرنفتی ایران ارزان‌تر شد؟

صادرات غیرنفتی ایران ارزان‌تر شد؟

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاهای صادراتی را برای زمستان گذشته منتشر کرد.

فردای اقتصاد: تورم سالانه (نسبت به زمستان سال ۱۴۰۲) سبد صادراتی ایران طی یک سال گذشته، در قیمت‌های ریالی ۱۸٫۷ درصد بوده و طبق قیمت‌های دلاری، ۰٫۹ درصد اعلام شده است. بنابراین قیمت دلاری‌ای که کالاهای صادراتی در بازار جهانی عرضه می‌شوند، به طور میانگین افزایش بسیار کوچکی را تجربه کرده است، افزایشی کمتر از تورم جهانی و همچنین تورم طرف‌های عمده تجاری ایران. به بیان دیگر، کالاهای ایرانی به طور نسبی ارزان شده‌اند.

اما این ارزان‌شدن در سه گروه کالایی بزرگ صادرات غیرنفتی ایران پررنگ‌تر بوده است، به طوری که قیمت دلاری آن‌ها طی یک سال حتی کاهش یافته است. فلزات و محصولات فلزی که سهمی ۳۰ درصدی در سبد صادراتی مدنظر مرکز آمار دارند (که این سهم بر اساس سهم دلاری بخش‌ها از صادرات سال پایه یعنی سال ۱۴۰۰ به دست آمده‌اند) حدود منفی ۳٫۹ درصد تورم تجربه کرده‌اند. تورم دو گروه بزرگ دیگر، یعنی صنایع شیمیایی و پلاستیکی هم به همین ترتیب منفی بوده است.

در سوی دیگر، تورم گروهی شامل «ماشین آلات و وسایل مکانیکی؛ ادوات برقی؛ اجزاء و قطعات آن‌ها؛ دستگاه‌های ضبط و پخش صوت؛ دستگاه‌های ضبط و پخش صوت و تصویر تلویزیون؛ و اجزاء و قطعات و متفرعات این دستگاه‌ها» رقم قابل توجه ۲۵٫۹ درصد برآورد شده است. با این حال، سهم تنها ۲٫۵ درصدی این بخش باعث شده تأثیر فزاینده زیادی روی تورم میانگین کل نگذارد.

در نمودار بالا تورم نقطه به نقطه بخش‌هایی که بیش از یک درصد در شاخص قیمت سهم دارند، قرار داده شد و هم‌زمان سهم یا ضریب اهمیت آن‌ها به تصویر درآمده است.

منبع: fardayeeghtesad-39211

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد