hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > گلودرد چرکی (استرپتوکوکی) چیست؟

گلودرد چرکی (استرپتوکوکی) چیست؟

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که باعث التهاب و درد در گلو می‌شود.
گلودرد چرکی وجود ترشحات سفید چرکی بر روی لوزه‌های کامی است. مهمترین عاملی که باعث گلودرد چرکی می‌شود و نیاز به درمان آنتوبیوتیکی پیدا می‌کند باکتری از خانواده استرپتوکوک است.
گلودرد استرپتوکوکی چیست؟
گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که باعث التهاب و درد در گلو می‌شود. این بیماری شایع توسط باکتری‌های استرپتوکوک گروه A ایجاد می‌شود. گلودرد استرپتوکوکی می‌تواند کودکان و بزرگسالان در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد.
با این حال، به خصوص در کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال معمول است، عطسه و سرفه می‌تواند عفونت را از یک شخص به فرد دیگر منتقل کند.
علائم گلودرد چرکی:
شدت گلودرد استرپتوکوکی می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. بعضی از افراد مانند گلو درد، علائم خفیفی را تجربه می‌کنند. سایر افراد علائم شدیدتری از جمله تب و مشکل در بلع دارند.
علائم شایع گلودرد چرکی شامل موارد زیر است:
تب ناگهانی، به خصوص اگر ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد
گلو درد و قرمزی با لکه‌های سفید
سردرد
لرز
از دست دادن اشتها
گره‌های لنفاوی متورم در گردن
بلع مشکل
این علائم معمولاً در طی پنج روز از قرار گرفتن در معرض باکتری‌های استرپت بروز می‌کند.
گلودرد استرپتوکوکی چقدر مسری است؟
گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی بسیار مسری است. این بیماری معمولاً از طریق قطرات تنفسی کوچکی پخش می‌شود که وقتی فردی مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی سرفه یا عطسه می‌کند در هوا پخش می‌شود.
علل بروز گلودرد استرپتوکوکی:
گلودرد استرپتوکوکی توسط باکتری‌هایی به نام Streptococcus pyogenes یا گروه A استرپتوکوک ایجاد می‌شود (همچنین به نام گروه A استرپ یا همان GAS شناخته می‌شود).
اگر بعد از قرار گرفتن در معرض این باکتری‌ها، چشم، بینی یا دهان خود را لمس کنید، می‌توانید به گلو درد چرکی (استرپتوکوکی) مبتلا شوید.
همراه با سرفه و عطسه، گلو درد چرکی همچنین می‌تواند هنگامی که غذا یا نوشیدنی را با کسی که آلوده است به اشتراک بگذارید گسترش یابد.
تشخیص گلودرد چرکی:
در صورت تجربه هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:
گلو دردی که بیش از دو روز طول می‌کشد.
گلو درد با لکه‌های سفید
لکه‌های تیره، قرمز یا لکه‌هایی روی لوزه‌ها یا قسمت بالای دهان
گلو درد همراه با بثورات صورتی ظریف و ریز مانند بر روی پوست
در تنفس مشکل دارید
بلعیدن مشکل
پزشک شما را معاینه کرده و علائم التهاب گلو را بررسی می‌کند. همچنین ممکن است گردن شما را از نظر تورم غدد لنفاوی را بررسی کرده و در مورد سایر علائم سوال کند. اگر پزشک شما مشکوک به گلودرد استرپتوکوکی باشد، ممکن است آزمایش سریع استرپت در مطب انجام دهد.
این آزمایش مشخص می‌کند که آیا گلودرد شما در اثر عفونت استرپ یا نوع دیگری از باکتری یا میکروب ایجاد شده است. پزشک شما با یک سواب بلند پنبه‌ای، پشت گلوی شما را لمس می‌کند و نمونه‌ای را جمع می‌کند. سپس نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا به دنبال علائم باکتری باشد.
نتایج در حدود ۵ دقیقه در دسترس است. اگر آزمایش سریع استرپت منفی باشد، اما پزشک فکر می‌کند که دچار گلودرد چرکی هستید، ممکن است نمونه شما برای آزمایش‌های اضافی به آزمایشگاه بیرون فرستاده شود. این نتایج طی چند روز در دسترس است.
مدت زمان دوره پنهان چه مدت می‌باشد؟
دوره کمون (از زمانی که عفونت وارد بدن می‌شود تا زمانیکه علائم دیده می‌شود) این بیماری ۳-۱ روز می‌باشد.
درمان گلو درد چرکی:
از آنجا که استرپتوز یک عفونت باکتریایی است، پزشک شما برای درمان آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. این دارو‌ها از گسترش باکتری‌ها و عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند. چندین نوع آنتی بیوتیک در دسترس است.
مهم است که شما دوره درمان آنتی بیوتیکی خود را تمام کنید تا عفونت به طور کامل از بین برود. برخی از افراد هنگام بهبود علائم، مصرف دارو‌های خود را متوقف می‌کنند، که می‌تواند باعث عود کند. اگر این اتفاق بیفتد، علائم می‌توانند برگردند.
پنی سیلین و آموکسی سیلین رایج‌ترین دارو‌هایی است که برای درمان گلودرد چرکی استفاده می‌شود. اگر به پنی سیلین یا آموکسی سیلین حساسیت دارید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک آزیترومایسین تجویز کند.
درمان‌های خانگی گلودرد چرکی:
علاوه بر آنتی بیوتیک‌ها، درمان‌های خانگی نیز وجود دارد که می‌تواند به تسکین علائم گلودرد چرکی کمک کند. این روش‌های درمانی شامل موارد زیر است:
نوشیدن مایعات گرم مانند آب لیمو و چای
نوشیدن مایعات سرد برای کمک به بی حس کردن گلو
روشن کردن بخور سرد
دارو‌های ضد درد، دارو‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
۱/۲ قاشق چایخوری نمک را به ۱ فنجان آب اضافه کرده و مخلوط را غرغره کنید.
دارو‌های طبیعی مانند عسل و سرکه سیب نیز ممکن است کمک کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد