hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > دزدی دلاری از دارایی های ایران

دزدی دلاری از دارایی های ایران

بلوکه شدن پول‌های ایران در کشورهای خارجی خبر تازه‌ای نیست و از ابتدای انقلاب تاکنون از این‌گونه اقدامات زیاد مشاهده شده است. به نظر می‌رسد با بازگشت تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران دوباره شاهد این اتفاقات باشیم.
ایران به‌واسطه تجارتی که با کشورهای دیگر دارد از آنها طلب دارد اما بازگشت پول‌ها براحتی امکان‌پذیر نیست و کشورها به‌منظور جلب توجه آمریکا ابتدا اجازه می‌گیرند تا حق ایران را بپردازند یا خیر .
دویچه بانک، بانک مرکزی آلمان سیاست مالی جدیدی را تصویب کرد که از انتقال تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد ایران به داخل کشور جلوگیری خواهد کرد. دویچه بانک شرایط تجاری خود که شامل «انتقال پرداخت نقد» است را به‌گونه‌ای تنظیم کرده که مانع نقل و انتقالات مالی شرکای خود به ایران شود.
رسانه‌های آلمانی چندی پیش در این‌باره گزارش داده بودند که ایران به‌دنبال استفاده از بانک تجاری اروپا ـ ایران در هامبورگ است تا با تائید دولت آلمان، تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد خود را به داخل انتقال دهد تا با این شیوه تحریم‌های آمریکا را دور زند.
البته تاکنون دولت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هیچ اظهار نظری را در مورد اجازه انتقال تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را به ایران به‌منظور کاهش تحریم‌های آمریکا علیه تهران بیان نکرده است. همچنین سفیر آمریکا در آلمان هم خواستار بلوکه شدن دارایی ایران و عدم پرداخت این وجه به دولت ایران شده است. پیش از این به‌دنبال رفع تحریم‌ها از ایران با امضای توافق هسته ای، تحریم‌ها از بانک تجاری اروپا و ایران برداشته شده بود و اکنون با موج جدید تحریم‌ها از سوی ایالات متحده مشخص نیست که دولت آلمان در هفته آینده اجازه همکاری این بانک با ایران را بدهد یا خیر.
تکذیب بلوکه شدن پول
پس از این‌که خبر بلوکه شدن پول‌های ایران در آلمان رسانه‌ای شد وزارت خارجه ایران با تکذیب این موضوع اعلام کرد بلوکه شدن بخشی از دارایی‌های ارزی کشور در آلمان صحت ندارد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که روابط اقتصادی ایران و آلمان مسیر عادی خود را طی می‌کند عنوان کرد: هیات آلمانی در وین در کنار سایر اعضای برجام و از جمله ایران (پس از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق وین) چگونگی یافتن سازوکارهای مناسب‌تر برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و بانکی دو کشور را مورد بررسی قرار داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: متاسفانه طی روزها و هفته‌های اخیر و همزمان با مذاکرات ایران و ۱+۴ خبرسازی و جنگ روانی به‌منظور ایجاد اخلال در روابط ایران و کشورهای اروپایی توسط برخی کشورهای فرامنطقه‌ای و گروه‌های معاند ضدایرانی در جریان است که باید با هوشیاری و دقت لازم با این فضاسازی‌ها مقابله کرد.
دسیسه دشمنان
از زمانی که آمریکا از برجام خارج شده و قصد دارد دوباره تحریم‌های علیه ایران را اجرا کند نمایندگان این کشور و رژیم صهیونیستی در حال رایزنی با کشورهای مختلف برای بلوکه کردن پول ایران هستند.
آنها موضوع تروریسم را مطرح می‌کنند و قصد دارند با ایران هراسی در جهان از انتقال پول به کشورمان جلوگیری کنند.
اخیرا جروزالیم پست از همکاری یک شرکت حقوقی اسرائیلی با افرادی در آمریکا و طرح شکایتی علیه ایران خبر داده است. این افراد مدعی هستند که قربانی اقدامات ایران در خارج از مرزها هستند.
این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی در توضیح این خبر می‌نویسد: شکایتی در واشنگتن علیه ایران و بانک سرمایه‌گذاری اروپا به‌دلیل ارتباط با تهران مطرح شده است. بانک سرمایه‌گذاری اروپا بازوی مالی اتحادیه اروپاست که به موجب مصوبه جدید پارلمان اروپا ملزم به ارائه خدمات به ایران حتی در شرایط تحریم است.
در متن شکایت ادعایی علیه این بانک و ایران آمده که ارتباطات بانک سرمایه‌گذاری اروپا با ایران سبب تامین مالی حملات تروریستی شده است. شاکیان پرونده ثبت شده علیه ایران در آمریکا تاکید دارند که بانک سرمایه‌گذاری اروپا باید همه دارایی‌های ایران در این بانک را اعلام کرده و آنها را برای دادن غرامت به خانواده‌های قربانیان ترور تحویل بدهد.
راه‌حل چیست؟
آمریکا زمانی می‌تواند برای دارایی‌های از ایران در خارج از مرزهای جغرافیایی تعیین تکلیف کند که تجارت با دلار انجام شده باشد. در این صورت به راحتی می‌تواند از ورود دلار به ایران ممانعت کرده و شرکت‌هایی که تحریم آمریکا علیه ایران را دور زدند را مورد تحریم و جریمه قرار دهد. اما راهکاری که در این زمینه وجود دارد که نظر کارشناسان متعدد اقتصادی و حقوق بین‌الملل است. آنها معتقدند با شرکت‌های درجه دو اروپایی و کشورهای آسیایی باید تجارت صورت بگیرد و به قول معروف همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارند، به‌طوری که نیاز خود را از طریق چند شرکت رفع کنند تا هزینه رصد اطلاعات مالی ایران با کشورهای دیگر برای آمریکا بالا برود. از سوی دیگر پیمان‌های پولی دوجانبه مطرح می‌شود که تجارت با ارز ملی دو کشور صورت می گیرد.
برنامه‌ریزی برای ارتباط با شرکت‌های کوچک اروپایی
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلستان توضیحاتی پیرامون فعالیت شرکت‌های اروپایی با ایران ارائه داد.
وی در گفت‌وگویی که با خانه ملت داشت با بیان این‌که انگلیس همراه دو کشور دیگر اروپایی هم‌اکنون درباره اجرای برجام موضع روشنی دارند، گفت: این کشورها با موضع آمریکا تا امروز بشدت مخالفت کرده و اراده خود را برای مخالفت مستمر اعلام کرده اند و اعتقاد دارند برجام به همان نحوی که توافق شده اجرا شود و در همین زمینه آمادگی خود را برای تبادلات اقتصادی با ایران اعلام کرده‌اند.
سفیر ایران در انگلستان، با اشاره به لزوم گسترش روابط اقتصادی ایران با شرکت‌های اروپایی، افزود: مشکلی که وجود دارد این بوده که شرکت‌های چندملیتی و بانک‌های بزرگ که تعاملات گسترده با آمریکا دارند حاضر نیستند ریسک کار با ایران را بپذیرند و به دلیل تبادلات اقتصادی گسترده با آمریکا تضامینی نیاز دارند که این تضمین‌ها از سوی اروپا قابل تحقق نیست.
وی با بیان این‌که اروپایی‌ها از جمله انگلیسی‌ها عنوان می‌کنند که امکان کار در حوزه شرکت‌های متوسط و کوچک وجود دارد، ادامه داد: اروپایی‌ها در حال تدوین برنامه‌هایی هستند که فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط با ایران را شروع کنند. سفیر ایران در انگلستان، تصریح کرد: امیدوارم این کار به نتیجه برسد و در این بسته پیشنهادی در زمینه اقتصادی اقدامات راهگشایی به ایران پیشنهاد شود تا در این عرصه، مسیر جدیدی باز شود.
ارتباط با غرب محدود شود
عبدالحمید انصاری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران با ارائه راهکاری برای این‌که پول کشور در خارج از ایران بلوکه نشود به جام‌جم گفت: کشورهایی که به عناوین مختلف هر روز برای تجارت با ایران شرط و شروط می‌گذارند اغلب غربی هستند و در صدر آنها آمریکا قرار دهد که به کشورهای هم پیمان خودش دستور می‌دهد که چه اقدامی کنند تا به ایران فشار بیشتری بیاید.
وی با اشاره به این‌که پول‌های ایران در کشورهای اروپایی اغلب مربوط به ال سی‌هایی است که گشایش یافته تصریح کرد: آمریکا به هر بهانه اقتصادی و سیاسی مانع انتقال پول به ایران می‌شود و بهتر است معامله و تجارت با کشورهای هم پیمان آمریکا (کشورهای اروپایی) محدود شود. به این دلیل که هیچ تضمینی وجود ندارد که آن پول‌ها به ایران بازگردد.
انصاری افزود: البته راهکاری در این زمینه وجود دارد که خیلی مورد توجه نیست و آن هم ورود بخش خصوصی به سیستم تجارت ایران است که از این طریق بتواند نیاز خود را در معامله با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی رفع کند. از سوی دیگر آمریکا به سقفی برای تجارت با ایران تعیین کرده که اگر تجارت با یک شرکت بزرگ از یک رقم فراتر رود می‌تواند مشمول جریمه شود اما اگر همان میزان معامله در بین چند شرکت متوسط صورت بگیرد هزینه رصد معاملات مالی ایران توسط آمریکا بالا می‌رود.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به نظر می‌رسد بهترین راه محدود کردن ارتباط تجاری با کشورهای اروپایی و غربی است. در این صورت می‌توانیم از کشورهایی که تجارت ایران با آنها بهتر است و روابط سیاسی و اقتصادی نزدیک‌تری به هم دارند بهره ببریم.
وی با بیان این‌که یک نگاه غلط سیاسی در کشور وجود دارد گفت: برخی افراد در داخل شیفته ارتباط با کشورهای غربی هستند و آنها از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند. ریچارد نفیو، مامور تحریم‌های ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمان دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در کتابش نوشته؛ ما تحریم‌هایی را علیه ایران تدوین می‌کردیم و بعد منتظر عکس‌العمل دولت این کشور می‌شدیم. زمانی که مشخص می‌شد نقطه ضعف کجاست برنامه‌ریزی اصلی را انجام می‌دادیم. انصاری تاکید کرد: اگر پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه انجام شود امکان بلوکه شدن پول ایران در کشورهای دیگر وجود ندارد. در این صورت ممکن است اروپا زیر بار این موضوع نرود اما می‌توان با کشورهایی که تجارت ایران با آنها زیاد است صورت بگیرد تا تاثیر تحریم‌های مالی کمتر شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد