به گزارش اکوایران، همانطور که مشهور است، الماس در فشار و دمای بسیار بالا تشکیل می‌شود و همین امر، بخشی از دلیل با ارزش بودن آن است. اما حالا دانشمندان موفق شده‌اند با فشار عادی، تنها در 15 دقیقه الماس تولید کنند.

به نوشته نیو اطلس، در واقع الماس صرفا کربن خالص معمولی است که تحت فشار و دمای بسیار بالا قرار گرفته و باعث می‌شود اتم‌های آن به ساختار خاصی متبلور شوند. در کره زمین، تنها جایی که شرایط طبیعی مناسب برای این فرآیند وجود دارد، اعماق گوشته، یعنی صدها کیلومتر پایین‌تر از سطح زمین است. الماس‌های طبیعی به مرور و طی فوران‌های آتشفشانی به سطح زمین نزدیک می‌شوند و همین موضوع علت کمیابی آن‌ها است.

دانشمندان چندین دهه است در آزمایشگاه به تولید الماس مشغول هستند، اما معمولا همچنان به همان شرایط فشار و دمای بسیار بالا – تقریبا فشاری معادل 50 هزار اتمسفر و دمای حدود 1500 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند. اما با یک فناوری جدید، اکنون ساخت الماس در فشار عادی و دمای پایین‌تر، میسر شده است.

این روش جدید که توسط تیمی از موسسه علوم پایه (IBS) و موسسه ملی علوم و فناوری اولسان (UNIST) در کره جنوبی توسعه یافته است، از آلیاژ فلز مایع گالیوم، آهن، نیکل و سیلیسیم برای تولید مصنوعی الماس استفاده می‌کند. این ترکیب فلزات در مخزنی به ظرفیت 9 لیتر در معرض گاز متان و هیدروژن با دمای 1025 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. پس از 15 دقیقه، گاز از سیستم خارج شده و یک لایه نازک الماس در کف مخزن تشکیل می‌شود. این لایه الماس به راحتی قابل جدا شدن است.

به طور معمول، روش‌های ساخت الماس مصنوعی به «ذرات اولیه» نیاز دارند تا اولین اتم‌های کربن به آن‌ها متصل شده و الماس را تشکیل دهند. اما در این مورد، به نظر می‌رسد مقادیر کمی از سیلیسیم موجود در فلز مایع به خوشه‌گیری اتم‌های کربن کمک می‌کند. نتیجه نهایی الماسی بسیار خالص است. سایر فلزات می‌توانند جایگزین شوند، اما به نظر می‌رسد وجود سیلیسیم برای این فرآیند ضروری است.