hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > چرا اولین نقاشی پادشاه انگلستان جنجالی شد؟

چرا اولین نقاشی پادشاه انگلستان جنجالی شد؟

به نظر می‌رسد این نقاشی که نخستین پرتره از چارلز بعد از رسیدن به سلطنت به شمار می‌رود، مخاططبان و منتقدان هنری را غافلگیر کرده است. آن‌ها نظرات متفاوت و عمدتا منفی‌ای دربارۀ آن ابراز کرده‌اند.

فرادید| اخیراً از اولین پرتره رسمی پادشاه انگلستان پس از تاجگذاری‌اش رونمایی شده است. این اثر هنری بزرگ که توسط هنرمند بریتانیایی جاناتان یئو خلق شده، ابعادی در حدود 2.5 در 2 متر دارد.

به گزارش فرادید؛ پس از رونمایی، این پرترۀ غیرمعمول سلطنتی به سرعت سر و صدا به پا کرد و باعث شد که نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان هنری ابراز شود. عموم مخاطبان هم نظرات منفی زیادی در این مورد ارائه کردند. در این نقاشی، به نظر می‌رسد که پادشاه در حالی که در پس زمینه‌ای از رنگ قرمز روشن ژست گرفته، به رو به رو خیره شده است.

چهره او تنها بخشی از نقاشی است که با رنگ قرمز پوشانده نشده است. اگرچه جاناتان یئو هنرمند گمنامی نیست و قبلا هم پرتره‌هایی از چهره‌های مشهور مثل دیوید آتنبرو و نیکول کیدمن را کشیده، اما هیچ کدام از آثار قبلی این نقاش مثل پرتره شاه چارلز باعث بحث و جدل نشده بود. به‌طور خاص، رنگ‌ قرمز نقاشی است که جلب توجه کرده و نظرات منفی و مثبت را برانگیخته است.

5

برخی کاربران با اینجاد یک تصویر آینه‌ای از پرتره، سعی کرده‌اند تصویری از یک چهرۀ اهریمنی را در میانۀ تصویرنشان بدهند

پس از انتشار این تصویر در اینستاگرام، مخاطبان زیادی دیدگاه خود را در این مورد به اشتراک گذاشتند. بعضی‌ها آن را به «استحمام در خون» تعبیر کردند و برخی دیگر نوشتند که به نظر می‌رسد این نقاشی پادشاه را «در جهنم» نشان می‌دهد.

کیت ویلیامز، مورخ سلطنتی سی‌ان‌ان نیز در یک نقل قول، این پرتره را با پوستر یک فیلم ترسناک مقایسه کرد.

برخی از کاربران حتی با کنار هم گذاشتن تصاویری دوگانه از این نقاشی، سعی کردند نشان بدهند که یک چهرۀ شیطانی در جایی از آن مخفی شده است.

خود جاناتان یئو در مورد انتخاب رنگی که انجام داده، توضیحی را در سایت خود اضافه کرد: «رنگ زنده لعاب‌ها در پس زمینه، قرمز روشن یونیفرم را منعکس می‌کند که نه تنها با میراث سلطنتی موجود در بسیاری از پرتره‌های تاریخی همخوان است، بلکه همچنین به واسطۀ یکنواختی‌اش، یک نوع پویایی و جلوۀ معاصر را به این نقاشی می‌بخشد که در تصاویر سنتی‌تر وجود ندارد».

GNoD_-jaIAEYxWU

یک واکنش طنزآمیز به رنگ قرمزی که سراسر پرتره را فراگرفته است

یئو این پرتره را در ژوئن 2021، زمانی که چارلز هنوز شاهزاده ولز بود، آغاز کرد. این نقاشی پادشاه را با لباس گارد ولز، شمشیر در دست، و پروانه‌ای که روی شانه او فرود آمده است به تصویر می‌کشد.

با این حال، استعاره پروانه نیز ظاهرا چندان مورد استقبال قرار نگرفته است؛ جاناتان جونز، منتقد نشریه گاردین که به این پرتره یک ستاره از پنج ستاره را داده است، می‌نویسد: «در اینجا هیچ بینشی از شخصیت پادشاه وجود ندارد، فقط یک تمثیل عجیب در مورد یک پروانه که یئو می‌گوید نماد تبدیل او از شاهزاده به پادشاه است».

در نهایت گفته شده که خود چارلز و همسرش از این پرتره راضی بوده‌اند. بی‌بی‌سی گزارش داده که ملکه به نقاشی نگاه کرده و به یئو گفته: «بله، درست انجامش دادی». طبق گزارش، پادشاه هم پس از تماشا به آن لبخند مثبت زده است، اگرچه خود او نیز از رنگ پر جنب و جوش آن کمی متعجب شده است!

منبع: faradeed-189270

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد