به گزارش اکوایران، "شرکت انگلو امریکن" طی یک تجدید ساختار گسترده که برای مقابله با رویکرد تصاحب از سوی رقیب آن "گروه بی‌اچ‌پی" و تبدیل آن به یک غول مس طراحی شده است از معدن داری الماس، پلاتین و زغال سنگ خارج شد.

به نوشته بلومبرگ، اقدام انگلو تحت تاثیر فشارهای "بی‌اچ‌پی" صورت گرفت، بااینحال این حرکت همچنین واکنشی بود به فشارهای سهامداران این شرکت برای کنار گذاشتن فعالیت‌هایی که سود کمتری دارند و تمرکز بر دارایی مس که صنعت برآن چشم طمع دارد. اکنون انگلو به شرکتی ساده‌تر تبدیل شده است، که برای خریداران جذابتر است.

به گفته یک تحلیلگر یوبی‌اس، این تنها مسیری نیست که بی‌اچ‌پی می‌خواست برود، رد درخواست‎ها از سوی انگلو و این اقدام انگلو، آنها را غافلگیر کرده است، چراکه احتمالا انتظار داشتند که در بحث‌های بیشتری شرکت کنند.

انگلو به جای پذیرش پیشنهاد بی‌اچ‌پی، به حمایت سرمایه گذاران از برنامه‌اش امید دارد. سرمایه گذاران از انگلو می‌خواستند برنامه خود را ارائه دهند، و حرکت امروز شرکت به درخواست برخی از سهامداران پاسخ داد.

سهام انگول در معاملات لندن با 0.8 درصد کاهش به 26.85 پوند رسید، که پایین‌تر از 27.53 پوندی است که بی‌اچ‌پی پیشنهاد داده بود. انگلو امریکن پلاتینیوم (آمپلات) نیز تا 10 درصد در ژوهانسبورک افت کرد.

تمرکز بیشتر بر مس و سنگ‌آهن

انگلو اکنون روی معدن‌داری مس و سنگ آهن تمرکز خواهد کرد که دو حوزه بزرگ و درآمدزایی هستند که بی‌اچ‌پی نیز بیشتر جذب آنها شده بود. این شرکت همچنان به پروژه کود خود، به نام ووداسمیت، در شمال انگلستان ادامه می‌دهد که برخی از سرمایه گذاران برای خروج به آن فشار می‌آوردند. بااینحال، انگلو تاحد زیادی هزینه را کاهش خواهد داد.

این شرکت روز سه شنبه اعلام کرد قصد دارد تجارت الماس "د بیرز" خود را تجزیه کرده یا بفروشد، همچنین واحد "انگلو امریکن پلاتینیوم" خود را جدا کرده و معادن زغال سنگ کک خود در استرالیا را به فروش رساند. این شرکت همچنین اعلام کرد که هزینه‌های معدن بزرگ کود خود در انگلستان را کاهش خواهد داد. این امر باعث می‌شود انگلو به شرکتی ساده‌تر تبدیل شود که روی سنگ آهن و مس تمرکز دارد.

این شرکت همچنین اعلام کرد که تجارت نسبتا کوچک نیکل خود در برزیل را تعطیل کرده یا بفروش می‌رساند. بازار نیکل با سیل عرضه ارزان قیمت از اندونزی تحت تاثیر قرار گرفته است.

حرکت به سمت کوچک شدن و ساده سازی سال‌ها در انگلو درحال شکل‌گیری بوده است؛ شرکتی که همواره ترکیب درهمی از کالاهای پایه بوده است. بااینحال، رویکرد بی‌اچ‌پی به عنوان یک کاتالیزور برای این شرکت عمل کرد تا تصمیماتی را که برای سال‌ها قصد انجام آن را داشت را تسریع بخشد.

"د بیرز" نیز در آنگلو نامناسب به نظر می‌رسید. بازار الماس در سال‌های اخیر بی‌ثبات شده است و بین رونق و رکود حرکت می‌کند. چالش‌های ناشی از تغییر عادات مصرف‌کننده مستلزم هزینه‌های بیشتر برای مواردی مانند تبلیغات است؛ که خارج از حاشیه امن بسیاری از سرمایه‌گذاران معدن است.

آنگلو روز سه شنبه گفت که "د بیرز" فروخته یا جدا می‌شود. این امر پیوند تقریباً 100 ساله بین این دو شرکت را قطع خواهد کرد.

آنگلو همچنین به دنبال خروج از "انگلو امریکن پلاتینیوم" است. این تجارت درحال حاضر در آفریقای جنوبی فهرست شده است و آنگلو مالک اکثریت آن است. کسب‌وکار زغال سنگ کک‌سازی آن نیز فروخته خواهد شد.

به گفته تحلیلگر یوبی‌اس، نتیجه بررسی استراتژیک انگلو برنامه‌های بی‌اچ‌پی را تغییر نخواهد داد، اما آنها احتمالاً در حال ارزیابی شرایط هستند که اکنون در پرتو این موضوع قرار دارند.

انگلو همچنین هزینه‌های معدن کود 9 میلیارد دلاری خود در شمال انگلستان را کاهش خواهد داد.

این شرکت، که سالانه حدود 1 میلیارد دلار برای معدن غول پیکر "وودسمیت" هزینه می کند در سال 2025 هزینه‌های خود را به حدود 200 میلیون دلار کاهش می دهد و قصد دارد در سال 2026 هیچ هزینه‌ای برای آن نکند.

فراتر از تعهدات هزینه‌های هنگفت، نگرانی سرمایه گذاران در مورد "وود اسمیت" تشدید شده است، زیرا محصول کود نسبتا مبهم به نام "پلی هالیت" تولید می‌کند و انگلو باید تقریباً از ابتدا یک بازار جهانی جدید و عظیم برای آن ایجاد کند.