hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصویر) این «چاهِ چوبی» از سه هزار سال قبل سالم باقی مانده است

(تصویر) این «چاهِ چوبی» از سه هزار سال قبل سالم باقی مانده است

ساخت و ساز جاده در آکسفوردشایر منجر به کشف یک چاه چوبی سالم شده که مربوط به عصر برنز (۲۳۰۰ تا ۸۰۰ قبل از میلاد) است.

فرادید| قبل از احداث یک جادۀ فرعی جدید در منطقۀ آکسفوردشایر، باستان‌شناسان در حال حفاری محل بودند که بقایای یک ستون چوبی که به صورت عمودی در زمین قرار داشت، کشف شد. با ادامه حفاری، چند ستون دیگر نیز کشف و روشن شد این ستون‌ها پوشش دیواره‌ی یک چاه مربوط به عصر برنز (حدودا بین 4 تا 3 هزار سال قبل) هستند. 

به گزارش فرادید، چوب به دلیل ماندن در خاک بسیار مرطوب هنوز کاملا سالم مانده است. خاک این ناحیه حتی امروزه هم به شدت غرقابی است و به همین دلیل، محیط چالش‌برانگیزی برای حفاری است. با این حال، باستان‌شناسان توانستند کل چاه را حفاری کنند و آن را به صورت دیجیتالی در محل ثبت کنند. سپس آن را قطعه قطعه از هم باز کردند و برای مطالعه و حفاظت به سرویس موزه آکسفوردشایر منتقل کردند. 

1

نمونه خاک‌های داخل و اطراف چاه و نمونه چوب برای تجزیه و تحلیل ارسال شدند. باستان‌شناسان امیدوارند این نمونه‌ها اطلاعات بیشتری در مورد خود چاه و اطراف آن به آن‌ها بدهد: چشم‌انداز آن، میزان متراکم بودن آن، نوع چوب استفاده شده و ابزار بکار رفته برای برداشت و شکل دادن به چوب. از تاریخ‌گذاری رادیوکربن نیز برای دقیق‌تر کردن تاریخ فعال بودن چاه استفاده خواهد شد. 

جودی رابرتز، عضو کابینه شورای بخش آکسفوردشایر برای استراتژی زیرساخت و توسعه، گفته است: «این یافته اطلاعات باارزشی درباره استفاده زمین در گذشته این منطقه به دست می‌دهد. گمان می‌رود از این چاه برای آبیاری کشاورزی برای سکونتگاه‌های نزدیک استفاده شده باشد. بررسی‌های باستان‌شناسی مانند این، بخش مهمی از روند ارائه طرح‌های ساخت و ساز است، چون به ما کمک می‌کند ساکنان گذشته منطقه را شناسایی و درک کنیم و آن‌ها را برای نسل‌های آینده ثبت کنیم.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-188449

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد