hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > احیای تالاب هامون اولویت اصلی محیط زیست سیستان وبلوچستان است

احیای تالاب هامون اولویت اصلی محیط زیست سیستان وبلوچستان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: احیای تالاب هامون اولویت اصلی و درجه یک محیط زیست استان و از اولویت های شاخص سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

وحید پورمردان بیان کرد: در نشست بررسی وضعیت تالاب هامون و پیشنهاد همکاری با محیط زیست با میزبانی دانشگاه زابل در محل این دانشگاه برگزار شد و در این نشست دانشگاه زابل به همراه پژوهشکده تالاب هامون اعلام کرد با تیم جدیدی از اساتید و دانشگاهیان و افراد صاحب نظر و با رویکرد جدیدِ استقبال از کارهای قبلی که بر پایه مطالعات انجام شده و همچنین اعلام آمادگی صد درصدی تمام اعضای هیئت علمی آماده همراهی با محیط زیست خواهد بود و توافق گردید در سطوح مطالعاتی و اجرایی دستگاه محیط زیست، پژوهشکده تالاب هامون و دانشگاه زابل با تعامل کامل در حوزه های مختلف تالاب هامون اعم از احیا، برنامه معیشت جایگزین و ... همکاری و برنامه ریزی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از سال ۹۷ برنامه احیای تالاب هامون پس از بررسی مطالعات دانشگاهی، اقدامات کشورهای در حال توسعه و بررسی تصاویر هوایی و هواشناسی و با در نظر گرفتن درخواست های ذینفعان پیاده و اجرا شده است، که نتایج چشمگیر آن امروز بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: در نشست مشترک محیط زیست استان در راستای همفکری و اخذ آرای علمی و پژوهشی جامعه علمی و تحقیقی کشور، دانشگاه زابل و پژوهشکده تالاب هامون، اعلام آمادگی کردند تا در برنامه احیای تالاب هامون نقش موثرتر و پررنگ تری را عهده دار شوند.

پورمردان اشاره کرد: با برنامه معیشت جایگزین نیز میزان برداشت و استفاده جوامع محلی از پوشش گیاهی، صیادی، کشاورزی و دامداری اهالی و ... از منابع تالاب کاهش می یابد و فشار محیط زیستی کمتری بر تالاب وارد می شود و گام موثری در برنامه احیای تالاب هامون در این فاز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: این اداره کل پس از مطالعات فراوان و بررسی های میدانی بسیار طولانی و کسب اطلاعات از جوامع محلی و متخصصین بومی، اقدامات موثری از قبیل کشف نقاط بحرانی گرد و غبار در بستر تالاب و محل های نگهداشت آب در دراز مدت را انجام داده و دهها پروژه شامل حفر کانال، لایروبی، نهال کاری، تسطیح سطح بستر تالاب، حذف مداخلات فیزیکی، پیشگیری از دستکاری تالاب و جالیزکاری، حذف دایک های مرزی مانع آب، جلوگیری از چرای دام، کاشت نی در بستر تالاب و ... را بمنظور کنترل پدیده گرد و غبار و ایجاد پوشش گیاهی، تثبیت بستر آسیب دیده تالاب و بازگشت پرندگان مهاجر و زمستان گذران به این ذخیره گاه زیست کره انجام داده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد