hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > امنیت غذایی یکی از مسائل مهم توسعه پایدار است

در میزگرد کشاورزی و امنیت غذایی در آسیا از دیدگاه بخش خصوصی مطرح شد:

امنیت غذایی یکی از مسائل مهم توسعه پایدار است

امنیت غذایی یکی از مباحث اصلی در دنیای امروز است و باید برای تمام افراد جامعه پایدار و در دسترس باشد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی اجلاس، یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست‌های جانبی در میزگرد کشاورزی و امنیت غذایی در آسیا از دیدگاه بخش خصوصی با حضور نمایندگان اتاق‌های عضو مجمع و اتاق‌های ایران بررسی شد.

در این میزگرد، دکتر احمد خاتون‌آبادی پیرامون اینکه بررسی وضعیت امنیت غذایی جامعه و شناسایی عوامل مؤثر بر آن اهمیت بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: امنیت غذایی با تنوع بسیاری از محصولات خوراکی مرتبط است که انسان‌ها طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز نیازهای اولیه خود را باید بر اساس آن تأمین کنند.

 استاد پیشین دانشگاه صنعتی اصفهان عمده‌ترین خطرات امنیت غذایی را به دلیل تغییرات اقلیم آب‌وهوایی، خشکسالی و ازبین‌رفتن اراضی کشاورزی دانست و تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلات فعلی، کمبود منابع آبی در کشور به‌ویژه در شهر اصفهان است که تاکنون به‌اندازه کافی موردتوجه قرار نگرفته است.

 او وقوع جنگ‌ها، نزاع‌های اجتماعی و بلایای طبیعی را از جمله تهدیدات اصلی امنیت غذایی مطرح کرد و گفت: برای نمونه اصفهان از ظرفیت‌های بسیار مناسبی در تأمین مواد غذایی برخوردار است، اما در حال حاضر به دلیل مباحث خاک در این استان، بسیاری از موقعیت‌ها را از دست داده‌ایم.

 خاتون‌آبادی با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مسائل مهم توسعه پایدار است، تأکید کرد: اگر بتوانیم منابع آبی را در شرایط مناسب مدیریت کنیم، می‌توانیم ضمن بررسی مباحث ردپای کاهش آب، رویدادهای محیط زیستی آن را موردتوجه قرار دهیم.

 او تأمین امنیت غذایی پایدار را نیازمند همکاری همه‌جانبه کشورهای جهانی و منطقه‌ای دانست و افزود: امنیت غذایی از مباحث بسیار مهم معادلات امنیتی یک کشور است، زیرا نه‌تنها ارتباطات و مراودات کشورها را تأمین می‌کند، بلکه می‌تواند خطراتی را در چند کشور و منطقه ایجاد کند.

 

 استاد پیشین دانشگاه صنعتی اصفهان با طرح این سؤال که روابط بین‌المللی چگونه می‌تواند جوابگوی امنیت غذایی باشد، تصریح کرد: در این مسیر یک‌سری مشکلات قانون‌گذاری وجود دارد، اما می‌توانیم با بهره‌مندی از فرصت‌ها، تکنولوژی و دانش خود را مورد تبادل قرار دهیم.

 او افزایش تجارت را در کشورهایی همچون ایران، عربستان، قطر، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، امارات و ترکیه حایز اهمیت دانست و گفت: این افزایش تعاملات تجاری در آسیا و افریقا بسیار مهم تلقی می‌شود، لذا بررسی، پایداری و مکانیزم امنیت سیستم غذایی باید موردتوجه کشورهای شرکت‌کننده قرار بگیرد تا میزان تجارت‌ها و سرمایه‌ها بررسی شود.

 خاتون‌آبادی تأکید کرد: بر اساس تحقیقات سازمان ملل؛ هنگامی که تمام افراد جامعه در همه زمان‌ها به‌اندازه کافی به تنوع غذایی دسترسی داشته باشند درواقع از زندگی سالم و فعال برخوردارند، لذا تأمین امنیت غذایی و دسترسی آسان به غذا با قیمت‌های مناسب می‌تواند سبب ثبات و پایداری بین افراد شود.

 او پیرامون اینکه با کمبود منابع آبی، امنیت غذایی پایدار هم در دسترس نخواهد بود، افزود: نداشتن دسترسی آب کافی سبب ایجاد آسیب‌هایی در بخش کشاورزی و توزیع محصولات می‌شود، لذا بررسی این موضوع که تا چه اندازه می‌تواند در سطح ملی تأثیرگذار باشد، باید موردتوجه قرار بگیرد.

 خاتون‌آبادی قدرت خرید و مالی افراد و مصرف‌کنندگان را در تأمین مواد غذایی مهم تلقی کرد و گفت: با ایجاد تحولات قیمتی بسیار عظیم در توزیع و خریداری محصولات غذایی باید اجرا و چگونگی برنامه‌ها بررسی شود که آیا قدرت خرید مردم در این مباحث موردتوجه بوده است.

  • نقش بخش خصوصی در تأمین امنیت غذایی مهم است

 اسفندیارخان ماندوخالی (AsfandyarKhan Mandokhail) رئیس شورای تجاری پاکستان ایران ضمن احساس خرسندی از حضور در شهر زیبای اصفهان و این اجلاس با بیان اینکه، آسیا از نظر اقتصادی وضعیت در حال رشدی دارد، گفت: شناسایی مسائل کلیدی و چالش‌های پیش‌رو باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.

 او مسائل امنیت غذایی، مباحث تغییرات آب‌وهوایی و توسعه سریع شهرک‌سازی را عمده‌ترین چالش‌ها در شرایط فعلی دانست و اظهار داشت: این مسائل کاملاً در یکدیگر منسوج و تابیده است و خطرات بسیاری را برای ما ایجاد می‌کند، به‌طوری‌که بر اساس آمار یونیسف؛ امنیت غذایی وضعیت خوبی در آسیا ندارد و هم اکنون نزدیک به ۷۵ میلیون انسان با بحران امنیت غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 رئیس شورای تجاری پاکستان ایران ادامه داد: چنین شرایطی به دلیل تغییرات آب‌وهوایی، اقتصادی و سیاسی در حال پیشرفت است و این اهداف مقیاس بزرگی را نشان می‌دهد که چرا با چالش بسیاری روبه‌رو هستیم.

 او با بیان اینکه کشاورزی بسیاری از کشورهای آسیا بر پایه شیوه‌های سنتی است، تصریح کرد: هم اکنون با مشکلات کمبود منابع آبی، نداشتن ظرفیت‌ها و بهره‌وری صحیح از فناوری‌ها و تکنیک‌های پیشرفته در حوزه کشاورزی مواجه هستیم، لذا توسعه و ارتقا در این زمینه‌ها حتی برای زنده‌ماندن بسیار حیاتی است.

 اسفندیارخان ماندوخالی، نقش بخش خصوصی را در تأمین امنیت غذایی بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: ازهرجهت باید خیالمان آسوده باشد که بخش خصوصی در حوزه کشاورزی حتی موقعیت بسیار کوچک می‌تواند خدمات خود را ارائه می‌دهد.

 او با بیان اینکه تدوین یک‌سری قوانین ثابت گمرکی برای تبادلات کشورها مهم است، اظهار کرد: برای دستیابی به این اهداف باید شرایط حمل‌ونقل مختلف را با سرمایه‌گذاری مناسب ایجاد کنیم، به‌طوری‌که با شناخت مزایای آزادسازی تجاری بتوانیم موقعیت صادرات و واردات مواد غذایی را در مناطق گوناگون تسهیل کنیم. برای نمونه پاکستان قابلیت صادرات گوشت و برنج را به اقصی‌نقاط دنیا دارد.

 رئیس شورای تجاری پاکستان ایران با اشاره به اینکه هم اکنون نیازمند واردات محصولات بسیاری از کشور ایران به مقصد پاکستان هستیم، افزود: برای توسعه مباحث صادرات و واردات، شناخت شرکای تجاری و گسترش شراکت تجاری باید ارتقا پیدا کند.

 او خاطرنشان کرد: به‌منظور ایجاد ارتباطات و تعاملات گسترده بهره‌مندی از نیروهای متخصص بسیار مهم است و اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیا به‌سهولت می‌توانند این موقعیت‌ها را رونق دهند.

 - فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاجیکستان در بخش کشاورزی مهیا است

 نسیم ژون انوروف (Nasimdzhon Anvarov) نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان یکی از اهداف مهم این اجلاس را توسعه پایدار امنیت غذایی معرفی کرد و گفت: با توسعه و پیشبرد اهداف برنامه‌ها می‌توانیم مشکلات فعلی را در تأمین امنیت غذایی برطرف کنیم.

 او با بیان اینکه هم اکنون شرایط سرمایه‌گذاری در تاجیکستان با ظرفیت‌های طبیعی و مناسب به‌ویژه خاک حاصلخیز و منابع آبی فراوان وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر منابع آب در کشور تاجیکستان در سطحی قرار دارد که شاید بتوانیم طی سه بار در سال برداشت محصول داشته باشیم.

 نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان پیرامون اینکه قطعاً یکی از اهداف ما سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش‌های رونق غذایی همچون گوشت حیوانات و توسعه محصولات گیاهی از دیگر آرمان‌های کشور ما با کشورهای آسیا است.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد