تینا جلالی- عصر جمعه بود و با همکاران روزنامه در تحریریه مطالب صفحات را آماده میکردیم، من هم مصاحبه و گزارش را برای صفحهبندی فرستاده بودم، به اخبار سایتها و فضای مجازی نگاه میکردم که لابهلای مطالب سینمایی، خبر گیشه فیلم «مست عشق» در فضای تلگرام وایرال شد، از آن دست خبرهای تکراری و کلیشهای حوصله سر بر، با عناوینی مثل رکورد فروش در عرض دو ساعت، رکورد گیشه در عرض نیم ساعت، رکورد و فتح قلههای سینما و… که بیشتر از اینکه جاذبه داشته باشد دافعه ایجاد میکند.
به همکارم بهنام گفتم مست عشق در یک روز سه میلیارد فروش داشته، با 50 هزار مخاطب. همکارم تعجب کرد و گفت واقعا این رو نوشتن؟ گفتم آره، از بهنام دوباره سوال پرسیدم باور میکنی راست باشه؟ به صحبتم ادامه دادم: آخه یه چیزی بنویسین که بگنجه…
همکارم در بخش سیاسی روزنامه که از کنار ما رد میشد گفتوگوی ما را شنید، ایستاد و گفت: دیشب یکی از این پردیسهای سینمایی بودم، مست عشق رو دیدم ، خیلی شلوغ بود، مردم واقعا استقبال کرده بودن از فیلم، از او پرسیدم: کیفیت فیلم چطور بود؟ گفت بدم نیومد ولی خانوادم دوست داشتن، اصلا خانواده گفتن فیلم خوبیه و من ترغیب شدم برم ببینم. همکارم صحبتش را تکمیل کرد و گفت: فیلم بدی نیست ولی واقعا سالن سینما شلوغ بود، ولی برای فیلمهای دیگه که سینما میرفتم این میزان شلوغی نبود.
حرفهای همکارم مرا بیشتر ترغیب کرد که روزهای دیگر هم گیشه فیلم را چک کنم و سانسهای سینماها را ببینم، بعد از یکی، دو روز دوباره به گیشه فیلم نگاه کردم دیدم رقم 24 میلیارد درج شده، از آنجایی که معمولا فیلمهای تاریخی در گیشه موفقیت زیادی ندارند این رقم فروش برای «مست عشق» واقعا تعجب برانگیز بود.
روزهای بعد به سانسها بیشتر توجه کردم، بعضی سالنها پر بود، بعضی سینماها تکمیل ظرفیت داشتند. با چند نفر از پرسنل سینماهای مختلف تلفنی تماس گرفتم، آنها هم این فروش را تایید کردند و گفتند، باور کردنی نیست اما واقعا مردم از فیلم استقبال می کنند. حتی یکی از پرسنل پردیس ملت گفت که سرریز مخاطبان فیلم مست عشق به تماشای فیلم آسمان غرب می نشینند. تصمیم گرفتم حضوری ماجرا را ببینم و گزارشی دراین باره تنظیم کنم.
12 اردیبهشت پردیس سینمایی زندگی
ساعت سه عصر روز چهارشنبه به پردیس سینمایی زندگی رسیدم، به طبقه دوم رفتم، از مقابل گیت عبور کردم و خواستم سرزده وارد سالن شوم، مسوول سالن جلوی ورودم را گرفت و گفت فیلم شروع شده اگر می خواهید به تماشای فیلم بنشینید لطفا بلیت تهیه کنید.برایش توضیح دادم که قصد تماشای فیلم ندارم و میخواهم برای دو دقیقه داخل سالن شوم. وارد سالن شدم و به صندلیها نگاه کردم، سالن پر نبود اما در تاریکی، چشمهای آدمها را میدیدم، مشخص بود نزدیک به نصف سالن جمعیت نشسته است. از مسوول سالن تشکر کردم و از سالن خارج شدم. به گیشه مراجعه کردم و از متصدی فروش بلیت، درباره استقبال مخاطبان پرسیدم او گفت تا الان فیلم مست عشق پرفروش شده و مردم از آن استقبال میکنند.
13 اردیبهشت، پردیس سینمایی کوروش
ساعت 2 روز پنجشنبه به پردیس سینمایی کوروش رفتم، نگاهی به سانسهای فیلمها انداختم، مست عشق هر یک ساعت و نیم، سانس داشت، با جوانهایی که برای خرید بلیت آمدند سر صحبت را باز کردم و از آنها پرسیدم: چرا این فیلم را برای تماشا انتخاب کردند؟
مهرناز: برای تماشای فیلم مست عشق آمدم، خیلی وقت است که تبلیغ این فیلم را میکنند در اینستاگرام خواندم که فیلم خوبی است.
عباس: برای تماشای مست عشق آمدم، تبلیغات را در ماهواره دیدم. امیدوارم فیلم خوبی باشد.
ساعت 3 میشود و وارد سالن سینما شدم، تقریبا از طیفهای مختلف به تماشای فیلم آمده بودند، از جوانها تا افراد میانسال و حتی افراد پا به سن گذاشته، تقریبا نصف سالن پر بود، برقها خاموش شد، ولی مسوولان سالن مدام طول و عرض سالن را طی میکردند، ناگهان یکی از مسوولان سالن با صدای بلند گفت: فیلمبرداری از فیلم ممنوع است، به هیچ عنوان از پرده فیلم نگیرید. متوجه شدم که مراقب هستند که نسخه پردهای فیلم درز نکند. به همراه مخاطبان به تماشای فیلم نشستم.
هیجانانگیز و دیدنی
فیلم که تمام میشود و چراغهای سالن روشن میشود، خودم را در میان جمعیت قرار میدهم و از آنها درباره کیفیت فیلم میپرسم.
سارا: فیلم را دوست داشتم، به مولانا و شمس علاقه خاصی دارم و اشعارشان را خواندم، این فیلم هم فضای متفاوت و دوست داشتنی داشت، متاسفانه فیلمهای سینمای ایران قصهها و فضای تکراری دارد، اما این فیلم متفاوت بود.
حسین: فیلم خوب بود اما سازندگان نتوانستند حق مطلب را بیان کنند، شاید به دلیل ممیزی و سانسور نتوانستند از ارتباط شمس و مولانا و حرفهایی که دربارهشان آن زمان زده میشد بگویند اما خوب بود.
مونا: فیلم خوبی بود، من کتاب ملت عشق را خوانده بودم از این حیث آمدم فیلم را ببینم، بد نبود.
نیلوفر: ما خانوادگی به تماشای این فیلم آمدیم، خیلی فیلم را دوست داشتم، متفاوت بود و تلنگری به من زد. درباره مفهوم عشق نکات خوبی داشت، البته بگویم من کتاب ملت عشق را خوانده بودم و از این رو به تماشای فیلم نشستم. معتقدم شمس آدم عجوبهای بود. من از فیلم خوشم آمد و قطعا دوباره به تماشای این فیلم مینشینم، ولی از برادرم پرسیدم او فیلم را دوست نداشت. این فیلم مخاطبان خاصی دارد، نگرشهای خاصی این فیلم را قطعا دوست خواهند داشت اما برای طیف جوان که با ادبیات و تاریخ آشنا نیست شاید جذاب نباشد.
مادر نیلوفر: این فیلم درباره مفهوم انسان بود، مفهوم عشق، اینکه هر چه هستیم خودمان هستیم و همه چیز را در خودمان جستوجو کنیم. منم حرف دخترم را تایید میکنم و فیلم را دوست داشتم.
برادر نیلوفر: من فیلم را دوست نداشتم، خوشم نیامد.
محبوبه: من از فیلم خوشم اومد، کتاب ملت عشق را خوانده بودم از این جهت دوست داشتم فضای آن را هم ببینم. من اساسا مولانا را خیلی دوست دارم.
آتنا: فیلم دیدنی و هیجانانگیز ساخته شده، اما درباره مولانا و شمس نگاه سطحی دارد؛ عمیق نبود. فیلم معمولی بود. خسته نباشید میگویم به همه عوامل.
میدانید فیلم «مست عشق» اکران است؟
یک لحظه صبر کنید، حیف است این مکالمه را برایتان تعریف نکنم، از طبقات کوروش پایین آمدم و مسیر خروجی را پیش گرفتم، از کنار یکی از عطرفروشیها گذشتم، از پسر جوانی که با موبایلش سلفی میگرفت پرسیدم میدانید فیلم مست عشق طبقه بالا اکران است؟ نگاه عجیبی به من کرد و با اخم در جوابم گفت: چرا از من میپرسی؟ چرا باید بدونم چنین فیلمی بالا اکران است؟ هر سوالی داری از بچههای اطلاعات و بچههای گیشه سینما بپرس. کمی از او فاصله گرفتم گفتم چرا عصبانی؟ چون استقبال از فیلم مست عشق خوب است. خواستم نظرت رو بدونم، گفت خانم شش سال اینجا کار میکنم دو بار به سینما رفتم. درحالی که از او دور میشدم گفتم دو فیلم چی بود؟ گفت: سه چهار سال پیش بود یادم نمیاد.
مست عشق گیشه ۲۰۰ میلیارد تومانی را رد میکند؟
از علی سرتیپی، مدیرعامل پردیس سینمایی کوروش درباره استقبال جالب مخاطبان از فیلم مست عشق پرسیدم؛ او گفت: واقعا میگویم پیشبینی و انتظار این استقبال بالا از فیلم مست عشق را نداشتیم.به این جهت که کمتر فیلم تاریخی در سینمای ایران سراغ داریم که با اقبال مخاطبان همراه شده باشد. از این حیث برای ما هم جالب بود.
از سرتیپی درباره چرایی این استقبال پرسیدم، او گفت: فکر میکنم داستان و فضای متفاوتی که فیلم دارد باعث جذب مخاطب شده است. مخاطب امروز از فضای بعضی فیلمها خسته شده، تماشای چنین قصه و مضمونی متفاوت برای او جذابیت دارد، ضمن اینکه حضور بازیگران چهره ایرانی و ترکی در جذابیت فیلم تاثیر گذار است. سرتیپی با بیان اینکه به نظر میرسد استقبال از این فیلم ادامه خواهد داشت، گفت: پیشبینی میکنم «مست عشق» گیشه ۲۰۰ میلیاردی را رد کند.
پردیس سینمایی هدیش و تیراژه
با سید جمال ساداتیان، مدیر عامل سینما هدیش و تیراژه تماس گرفتم، او درباره استقبال از فیلم مست عشق در این سینماها گفت: دو برابر ظرفیت سالنها بلیت برای فیلم مست عشق فروختیم، سانس فوقالعاده هم داشتیم، برای اینکه در حق فیلمهای دیگراکران اجحاف نشود از مخاطبان عذرخواهی هم کردیم که نتوانستیم سانس دیگر به فیلم مست عشق اختصاص دهیم. اودرباره چرایی این استقبال گفت: به هر حال جذابیت داستان مولانا و شمس را نباید نادیده بگیریم، همچنین حضور بازیگران چهره ایرانی و ترکی و داستان عاشقانه برای مردم جذاب است.
مست عشق در شهرستانها
نیمههای شب گذشت و من مشغول تنظیم گزارش هستم، شاید برای شما جالب باشد که بدانید دراین وقت شب سری به سینماهای شهرهای مختلف هم زدم، استقبال در سینماهای شهرستانها هم به نظر قابل توجه است، در میان سینماهای شهرستانها، سینما گلستانِ امین رفسنجان، سینما روشا زنجان، پردیس سینمایی نخل لارستان، سینما آیه قم و سینما یادمان سمنان توجهم را جلب کرد، سانسها را باز کردم دیدم مردم برای تماشای فیلم بلیت رزرو کردند.
چرا شاخکهای مخاطب برای تماشای فیلم مست عشق تیز شد؟
چرایی استقبال مخاطبان از فیلم مست عشق پرسشی است که ذهنها را به خود مشغول کرده، اینکه فیلم تاریخی بتواند مخاطب را به سالن سینماها جذب کند تعجب برانگیز است. قطعا سهم تبلیغ مست عشق در ماهواره و تاثیر آن بر فروش غیرقابل انکار است. دراین مورد شک نباید کرد.
اما نمیتوانیم نام حسن فتحی با سابقه ساخت سریالهای پرمخاطب (شهرزاد، میوه ممنوعه، شب دهم، جیران و…) را در این میان نادیده بگیریم، همچنین قلم فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس دانا و باسواد سینمای ایران در جذب مخاطب بیتاثیر نیست، ضمن اینکه قصه متفاوت این فیلم که نویسندگان با احتیاط به خطوط قرمز نزدیک میشوند قطعا برای مخاطب جذاب است، خاصه اینکه در روزهای ابتدایی اکران فیلم، اعلام میشود فیلم با درجه سنی 15 سال اکران میشود. نقش بازیگران چهره ترکی را در این میان نمیتوان نادیده گرفت ولی همچنان تبلیغات ماهواره در کنار قصه جذاب نزدیک به خطوط قرمز را باید از شاخصههای مهم جذب مخاطب دانست .
سینمای ایران نیاز به پوستاندازی دارد
اگرچه باید منتظر ماند تا دید استقبال از فیلم مست عشق ادامه پیدا میکند یا خیر؟ اما بیشک این غافلگیری نشان داد:
1- سینمای ایران با قصهای نو و متفاوت همچنان برای مخاطبانش جذاب است.
2-مخاطب اهمیت پرده سینما و جذابیت تماشای فیلم در سالن را میداند، پس منتظر تماشای فیلم درگوشی موبایل و پلتفرم ها نمیماند.
3- فیلم خوب مخاطب را در هر شرایطی به سالن دعوت میکند.
4- باطرح موضوعهای خط قرمز، هیچ اتفاق خاصی در جامعه نمیافتد و دولتی تغییر نمیکند.
این غافلگیری نشان داد مخاطب سینما نیاز به قصههای جدید و نو و متناسب با روز دارد. شک نکنید با جسارت مدیران سینما و پرداخت فیلمهای اجتماعی روز، سینمای ایران از تسخیر فیلمهای کمدی مبتذل نجات پیدا میکند.
منبع: etemadonline-659295