hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > خانواده > 9 روش برای کاهش هزینه مواد غذایی مصرفی

9 روش برای کاهش هزینه مواد غذایی مصرفی

می‌دونیم که این روزا هزینه مواد غذایی سر به فلک کشیده. بریم سراغ راه‌حل! با چند تا ترفند باحال می‌تونی حسابی تو هزینه خرید مواد غذایی صرفه‌جویی کنی و همچنان غذای خوشمزه و سالم بخوری.

پس بزن بریم ببینیم با چه روش‌هایی می‌تونی یه آشپز حرفه‌ای و کم‌خرج باشی:

برنامه‌ریزی، کلید صرفه‌جویی

فرض کن بدون نقشه بری وسط یه جنگل! خب معلومه که گم می‌شی و کلی هم وقت تلف می‌کنی. خرید مواد غذایی هم همین‌طوره. اول باید برنامه‌ریزی داشته باشی. یه لیست از غذاهای کل هفته تهیه کن و بعد برو سراغ خرید. اینجوری جلوی خریدهای هیجانی رو می‌گیری و چیزی رو اضافی نمی‌خری.

خرید عمده، همه‌مون برنده‌ایم

مواد غذایی غیرفاسدشدنی مثل حبوبات، برنج و کنسروها رو می‌شه به صورت عمده خرید. با این کار یه تیر و دو نشون می‌زنی! هم تو خرید عمده تخفیف می‌گیری، هم دیگه لازم نیست هر دفعه بری فروشگاه. فقط حواست باشه که تاریخ انقضا رو چک کنی و بیشتر از نیازت هم خرید نکنی که بمونه رو دستت!

بیرون‌خوردن رو کم کن

رستوران‌رفتن و از اسنپ‌فود سفارش دادن خرج روی خرجه! سعی کن بیشتر غذاهاتو خودت تو خونه بپزی. اینجوری هم به سلامتیت اهمیت می‌دی، هم تو مواد اولیه می‌تونی کنترل بیشتری داشته باشی و هزینه‌ها رو پایین بیاری.

استفاده از باقی‌مونده غذا

اون ته مونده‌ قرمه‌سبزی دیشب رو دور نریز! با کمی خلاقیت می‌تونی ازش یه کوکو یا املت خوشمزه درست کنی. هدر دادن غذا یعنی دور ریختن پولت. پس حواست باشه که قدر مواد غذایی رو بدونی و از باقی‌مونده‌ها به بهترین شکل استفاده کنی.

با گوشت، کمی مهربون‌تر رفتار کن

گوشت، گرون‌ترین بخش از سبد خریدته. سعی کن تو رژیم غذاییت، مصرف گوشت رو کم کنی و به سراغ جایگزین‌های ارزون‌تر مثل حبوبات، مرغ و ماهی بری. اینجوری هم به سلامتت کمک می‌کنی، هم تو هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شه.

میوه و سبزی فصلی، هم خوشمزه‌ست، هم به‌صرفه

میوه و سبزی‌های هر فصل، هم خوشمزه‌ترن، هم ارزون‌تر. به جای اینکه دنبال میوه‌های خاص باشی، از میوه‌های هر ‌فصل استفاده کن. می‌تونی یه سر به بازارچه‌های محلی هم بزنی. اونجا معمولا میوه و سبزی تازه با قیمت مناسب پیدا می‌شه.

نگهداری درست، رمز ماندگاریه

با نگهداری درست از مواد غذایی، می‌شه جلوی فاسد شدنشون رو گرفت و از دور ریختن غذا و هدر رفتن پول جلوگیری کرد. بسته‌بندی مناسب، گذاشتن تو جای خنک و تاریک و رعایت تاریخ انقضا، کمکت می‌کنه که مواد غذایی رو برای مدت طولانی‌تری نگه‌داری کنی.

دور ریختن رو به حداقل برسون

موقع آشپزی، حواست باشه که بیشتر از حد نیاز مواد رو خرد نکنی و از ظروف مناسب برای نگه‌داری غذاهای پخته استفاده کنی. اینجوری از خراب شدن و ریختن غذا در سطل زباله آشپزخانه جلوگیری می‌شه.

مواد غذایی ارزان تهیه کن

بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی، برندهای جایگزین برای محصولات معروف ارائه می‌کنند که غالباً قیمت پایین‌تری دارند. این محصولات از نظر کیفیت تفاوتی با برندهای معروف ندارند و می‌توان با اطمینان خاطر از آن‌ها استفاده کرد. همچنین، به دنبال محصولات حراجی و تخفیف‌دار در فروشگاه‌های مختلف باشید. بسیاری از فروشگاه‌ها، به طور دوره‌ای محصولات خود را با قیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رسانند.

معمولاً قیمت مواد غذایی در بخش‌های مختلف فروشگاه با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، غالباً قیمت مواد غذایی تازه در بخش‌های جلویی فروشگاه بالاتر است. در حالی که می‌توانید مواد غذایی مشابه را با قیمت پایین‌تر در بخش‌های پشتی فروشگاه پیدا کنید. همچنین، به دنبال بخش‌های تخفیف‌دار یا حراج در فروشگاه باشید که ممکن است در گوشه‌های مختلف فروشگاه قرار داشته باشند.

میوه‌ها و سبزیجات فصل، علاوه بر اینکه طعم بهتری دارند، قیمت پایین‌تری نیز دارند. به جای اینکه به دنبال میوه‌ها و سبزیجات خاص باشید، از میوه‌ها و سبزی‌های هم‌فصل استفاده کنید. همچنین، می‌توانید به بازارچه‌های محلی سر بزنید. در این بازارچه‌ها غالباً میوه و سبزی تازه با قیمت مناسب پیدا می‌شود.

بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی، اپلیکیشن‌های تخفیف و کوپن ارائه می‌کنند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

آب به جای نوشابه

می‌دونیم که یه قوطی نوشابه خنک تو یه روز گرم خیلی میچسبه. اما واقعا لازمه سلامتی‌مون رو فدای یه لذت کوتاه‌مدت کنیم؟

نوشابه‌های گازدار پر از قند و شکر هستن و دشمن اصلی سلامتی به حساب میان. مصرف زیادشون می‌تونه باعث چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و حتی پوکی استخوان بشه.

خب، پس چی جایگزینش کنیم؟ جواب ساده‌ست: آب!

آب، یه نوشیدنی فوق‌العاده‌ست که بدن ما بهش شدیدا نیاز داره. آب به هضم غذا، تنظیم دمای بدن و عملکرد درست اندام‌هامون کمک می‌کنه.

می‌گی آب بی مزه‌ست؟ باور کن عادت می‌کنی! این روزا کلی طعم‌دهنده‌ی طبیعی میوه‌ای تو بازار هست که می‌تونی به آب اضافه کنی و یه نوشیدنی خوشمزه و سالم داشته باشی.

با جایگزین کردن آب به جای نوشابه‌های گازدار، به خودت یه لطف بزرگ می‌کنی:

سلامتیت رو تضمین می‌کنی: قند و شکر اضافی رو از رژیم غذاییت حذف می‌کنی و از بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کنی.

پولت رو ذخیره می‌کنی: نوشابه گرونه و با کم کردن مصرفش، می‌تونی تو هزینه‌های روزمره‌ صرفه‌جویی کنی.

پس دفعه‌ی بعد که هوس یه نوشیدنی خنک کردی، اول یه لیوان آب رو امتحان کن. ببین چقدر سرحال و پرانرژی می‌شی!

از همین امروز، با آب دوست شو و سلامتی و نشاط رو به خودت هدیه بده!

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد