به گزارش اکوایران: یکی از شاخص­های مهم بازار کار که عدم استفاده کافی از نیروی کار عرضه شده را نشان می­دهد، نرخ بیکاری است. این نرخ نشان می­دهد از مجموع افرادی که در جست و جوی شغل بوده­اند، چه تعداد بیکار مانده­اند.

آمار منتشر شده توسط مرکز آمار حاکی از آن است که در پاییز امسال 36.4 درصد از زنان 15 تا 24 ساله جویای کار موفق به پیدا کردن شغل نشده­ اند. البته این نرخ مربوط به بیکاری زنان جوان کل کشور است. بررسی­های بیشتر نشان می­دهد که این نرخ در میان زنان جوان در برخی استان‌ها بیشتر بوده است.

«لرستان» با ثبت نرخ بیکاری 86.2 درصدی صدرنشین بیشترین نرخ بیکاری زنان جوان در زمستان 1402 بوده است. بررسی‌های بیشتر نشان می دهد این رقم در لرستان نسبت به زمستان 1401، رشد 218 درصدی داشته که رقم بی سابقه ای محسوب می شود. نرخ بیکاری بانوان جوان در سایر استان‌ها در این برهه زمانی کمتر از 65 درصد برآورد شده است.

در سوی دیگر این طیف استان «قزوین» با ثبت نرخ بیکاری 11 درصدی کمترین مقدار این رقم را در گروه بانوان جوان به دست آورده است. در ادامه به بررسی نرخ بیکاری زنان جوان در زمستان 1402 پرداخته شده است.

موفقیت زنان به دنبال کار، کاهش یافت

نرخ بیکاری یکی از شاخص­های مهم بازار کار است. این نرخ نشان دهنده عدم استفاده کافی از نیروی کار عرضه شده به بازار است. در جامعه شماری از افراد در جست­و جوی شغل به سر برده و تمایل به حضور و مشارکت در بازار کار دارند. به این افراد جمعیت فعال گفته می­شود. شماری از جمعیت فعال موفق به پیدا کردن کار شده و شاغل می­شوند. اما گروهی در این جست­و جو ناکام مانده و بیکار می­ مانند. از محاسبه نسبت افراد بیکار به کل افراد فعال، «نرخ بیکاری» به دست می‌آید.

در واقع بیکاران شماری از جمعیت 15 ساله و بیشتر هستند که تمایل به حضور در بازار کار داشته و در راستای پیدا کردن شغل تلاش کرده­اند. اما در نهایت نتوانسته اند شغلی پیدا کنند. جدیدترین داده­های منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می­دهد در زمستان سال گذشته 22.5 درصد از افراد جوان 15 تا 24 ساله حاضر به مشارکت در بازار کار بوده اند اما موفق به پیدا کردن شغل نشده اند. برخی از این جوانان را زنان و شماری را مردان تشکیل داده اند.

 بررسی­ها حاکی از آن است که نرخ بیکاری در میان زنان جوان بیشتر از مردان حاضر در این رده سنی بوده است. به بیان دیگر در میان جمعیت فعال زن 15 تا 24 ساله، 36.4 درصد بیکار مانده اند. این در حالی است که از میان مردان فعال، تنها 19.5 درصد نتوانسته اند برای خود شغلی دست و پا کنند. بنابراین موفقیت زنان جوان جویای کار در پیدا کردن شغل نسبت به مردان حاضر در این رده سنی، کمتر بوده است.

آنچه تا کنون گفته شده، تصویر بیکاری کل کشور است. اما بیکاری در استان­های مختلف با یکدیگر یکسان نبوده است. بررسی­ها نشان می­دهد نرخ بیکاری زنان در برخی استان‌ها بیشتر از میانگین این نرخ برای کل کشور بوده است. در ادامه به این موضوع پرداخته شده است که در کدام استان­ها تعداد بیشتری از زنان در جست و جوی شغلی موفق شده و در چه استان­ هایی زنان بیشتری ناکام مانده‌اند؟

030211

از هر 10 بانوی جوان لرستانی، بالغ بر 8 نفر بیکار مانده اند

نگاهی به جدیدترین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان 1402 از هر 100 بانوی 15 تا 24 ساله لرستانی، بالغ بر 86 نفر بیکار مانده اند. این در حالی است که در زمستان 1401 نرخ بیکاری زنان جوان لرستانی 27 درصد بوده است. اما با گذشت یکسال بیکاری این گروه از افراد در این استان به طور عجیبی بیشتر شده و رشد 218 درصدی را به ثبت رسانده است. بدین ترتیب لرستان در رده نخست بالاترین سطح از بیکاری زنان جوان ایرانی قرار گرفته است.

«فارس» با نرخ بیکاری 63.1 درصدی جایگاه دوم و گلستان نیز با ثبت این رقم در سطح 63 درصد بر پله سوم این رتبه بندی قرار گرفته است. نرخ بیکاری دختران جوان ایرانی در سایر استان‌ها کمتر از 60 درصد گزارش شده است.

تنگ ترین حلقه بیکاری زنان جوان در قزوین

خبرها حاکی از آن است که در 17 استان نرخ بیکاری زنان جوان کمتر از میانگین این نرخ در سطح کشور بوده است. زنان 15 تا 24 ساله قزوینی با ثبت نرخ بیکاری 11 درصدی، کمترین میزان از نرخ بیکاری زنان جوان را در میان استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند. البته این نرخ در بازه زمانی مشابه در سال قبل سطوح بالاتری داشته است. نرخ بیکاری زنان جوان در سایر استان‌ها بیشتر از 15 درصد گزارش شده است.

«آذربایجان غربی»، «ایلام»، «بوشهر» و «سیستان و بلوچستان» دیگر استان هایی هستند که از هر 100 بانوی جوان حاضر به مشارکت در بازار کار در آن‌ها، کمتر از 20 نفر موفق به یافتن شغل نشده و بیکار مانده اند.

030211