hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > ​شرکت کنندگان در مسابقات انتخابی World Skills: دولت از ما حمایت کند

​شرکت کنندگان در مسابقات انتخابی World Skills: دولت از ما حمایت کند

آخرین مرحله انتخابی جهانی مسابقات مهارت (World Skills) امروز در دو رشته موبایل و شبکه با حمایت ابر آروان برگزار شد.

آخرین مرحله انتخابی جهانی مسابقات مهارت (World Skills) امروز (سیزدهم اردیبهشت) در دو رشته موبایل و شبکه با حمایت ابر آروان برگزار شد. برندگان در این دو رشته در مسابقه جهانی مهارت که امسال در لیون فرانسه برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد. در این دور از مسابقات چیزی که بیشتر از همه به چشم می‌خورد ناامیدی شرکت‌کنندگان و مربیان آنها از حمایت‌های ضعیف دولتی از آنهاست و اینکه دولت از سر وظیفه این مسابقات را برگزار می‌کند و وعده‌های خود برای برندگان را پس از کسب مدال به فراموشی می‌سپارد.

به گزارش «فن‌زی» ابر آروان همانند دوره‌های پیشین حامی شرکت‌کنندگان رشته‌های IT شامل «فناوری‌های وب»، «توسعه‌ی نرم‌افزارهای موبایل»، «مدیریت سیستم‌های تحت شبکه»، «راهکارهای نرم‌افزاری برای کسب‌وکار» و «پردازش ابری» در این رقابت‌ است. مسابقات جهانی WorldSkills یکی از سخت‌ترین رقابت‌های مهارتی جهان است که  توسط سازمان جهانی مهارت برگزار می‌شود که یک سازمان غیرانتفاعی است و در حال حاضر ۷۸ کشور عضو این سازمان هستند. جوانان نخبه زیر ۲۲ سال هر دو سال یک‌ بار به رقابت مهارتی در رشته‌های متنوع می‌پردازند که رشته‌های IT هم یکی از این رشته‌ها است. برندگان نهایی این مسابقات پایان اردیبهشت ماه معرفی می شوند.

دولت حمایت کند

چیزی که در بین شرکت‌کنندگان و حتی آموزش‌دهندگان آنها در این مسابقات انتخابی قبل از اعزام به مسابقات اصلی مهارت دیده می‌شود، ناامیدی از حمایت‌های دولتی پس از برنده شدن و مدال آوردن در این مسابقات است. آنها می‌گویند سازمان فنی حرفه‌ای به عنوان برگزارکننده این مسابقات حمایت مالی و معنوی خاصی از شرکت‌کنندگان و برندگان در این مسابقات نمی‌کند و تمام وعده‌هایی که در این زمینه از آنها شنیده می‌شود، تنها در حد یک خبر باقی می‌ماند.

اکثر شرکت‌کنندگان در این مسابقات انتخاباتی جوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله‌ای هستند که از شهرستان آمده‌اند و حتی برخی از آنها جایی برای ماندن ندارند، اما رویای شرکت در یک مسابقه بین‌المللی و رقابت در آن و آوردن مدال، آنها را مجاب کرده که این راه سخت را طی کنند. حتی برخی از آنها در گفت‌وگو با «شبکه‌ شرق» می‌گویند اگر دولت به یکی از وعده‌های خود یعنی معافیت از سربازی عمل کند، آنها خواسته‌ای دیگر در این زمینه ندارند.

امیرعباس قاسمی، یکی از شرکت‌کنندگان در رشته طراحی و توسعه وب که ۱۷ سال سن دارد و از استان قم در این مسابقات شرکت کرده در گفت‌وگو با «شبکه شرق» اعلام می‌کند که با حمایت ابر آروان و آموزش‌هایی که دیده‌اند تا به این مرحله رسیده‌اند و در این زمینه نهاد دولتی که همان سازمان فنی‌ و حرفه‌ای باشد چندان پیگیر امور آنها نیست و حتی در مورد مسابقات اطلاع‌رسانی درستی به دانش‌آموزان و دانشجویانی که می‌خواهند در این مسابقات شرکت کنند، نمی‌کند.

او در مورد شرایط برگزاری مسابقات انتخابی می‌گوید: «برگزاری مسابقات به صورت کلی خوب بود، ولی شاید چیزی که بیشتر از همه برای من ارزش داشت کانکشنی بود که توانستنم با شرکت‌کنندگان و آموزش‌دهندگان این مسابقات برقرار کنم. همچنین یکی از نقاط قوت برگزاری این مسابقات برای من آشنایی با شرکت‌های بزرگی مانند ابر آروان بود.» او ادامه می‌دهد: «البته از یک طرف توقعی که داشتم این بود که تبلیغات در مورد این مسابقات که بسیار مهم است بیشتر بود، چون خیلی از بچه‌های داخل کشور از این رویداد بی‌خبر بودند.»

او هدفش از شرکت در این مسابقات را درگیر شدن با یک چالش جدید عنوان می‌کند و سنجیدن خود برای اینکه می‌تواند چنین مسابقاتی را با نمره بالا پشت سر بگذارد یا خیر.

او در پاسخ به اینکه اگر در مسابقات برنده شود فکر می‌کند آیا مسیر زندگی‌اش تغییر کند یا خیر می‌گوید: «در همین مرحله که توانستم کانکشن‌های خوبی پیدا کنم برایم بسیار خوشایند است. از طرف دیگر اگر برنده شوم احساس می‌کنم باید دولت از کسانی مانند من حمایت کند و به وعده‌هایی که داده است عمل کند. برای مثال به ما وعده داده می‌شود که اگر برنده مسابقات شویم از سربازی معاف می‌شویم، ولی همین الان مربی آموزشی ما از برندگان مسابقات جهانی مهارت هم بوده به خاطر سربازی دچار مشکلات زیادی شده است.» او تاکید می‌کند که آنها برای شرکت در این مسابقات وقت و زحمت زیادی می‌کشند و خیلی از آنها از درست یا دانشگاه خود عقب می‌مانند در این بین اگر حمایت معقولی از دولت دریافت نکنند، سرخورده خواهند شد.

دوری فضای دولتی از فضای مسابقات 

این فقط شرکت‌کنندگان نیستند که از عدم حمایت منطقی سازمان های دولتی انتقاد می‌کنند. در این زمینه منتورها یا مربیان این گروه از شرکت‌کنندگان در مسابقات انتخابی از نبود حمایت‌های سازمان فنی و حرفه ای از این مسابقات انتقاد می‌کنند.

در این زمینه یکی از کارشناسان ابر آروان که به عنوان مسئولیت اجتماعی مربی‌گری رشته توسعه نرم افزارهای موبایلی را انجام می‌دهد، در گفت‌وگو با «شبکه شرق» اعلام می‌کند که یکی از چالش‌هایی که آنها در زمینه برگزاری این مسابقات دارند با سازمان فنی حرفه‌ای است که خیلی درکی از فضایی که بچه‌ در آن هستند، ندارند. به گفته او این سازمان به یکسری قوانین و مقرراتی می‌خواهد پایبند باشد که شاید در فضای این بچه‌ها نگنجد.

او در این مورد می‌گوید:‌ «حس می‌کنم بچه‌ها هم سنشان کم است، هم دور از خانواده هستند مثلا الان یکی از بچه‌هایی که من با آن کار می‌کنم از زاهدان آمده و دو نفر دیگرشان از آدربایجان آمده‌اند. این بچه‌ها علاوه بر حمایت فنی که ما آن را انجام می‌دهیم، به حمایت عاطفی هم نیاز دارند، نیاز دارند که بدانند ارگانی پشت آنهاست، ولی این ارگان آن حمایت عاطفی لازم را از این بچه‌ها ندارد، انگار فقط به عنوان یک تسک این کار را انجام می‌دهد. این یکی از چالش‌های اصلی برگزاری این مسابقات است و اینکه همیشه حس کردم بچه‌ها آن ارتباط موثر را با این ارگان نمی‌گیرند.»

او به چالش‌ دیگر در این بخش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از چالش‌هایی که ما در برگزاری این مسابقات داریم این است که این بچه‌ها به حمایت مالی هم خیلی نیاز دارند. این حمایت مالی ممکن است از این جنس باشد که این بچه‌ها از شهرستان آمدند و خیلی از آنها لپ‌تاپ و سیستم مورد نیاز را در اختیار ندارند و رشته‌ای هم که روی آن کار می‌‌کنند اتفاقا به یک سیستم پیشرفته و خوب نیاز دارد. این حمایت مالی آنقدر که باید اتفاق نمی‌افتد. تا جایی که متوجه هم شدم حتی سازمان فنی حرفه‌ای استان‌ها اطلاع‌ رسانی مناسبی هم در مورد برگزاری این مسابقات انجام نمی‌دهد و همکاری بین استانی اتفاق نمی‌افتد.»

به گفته او با این شرایط اگر این گروه از شرکت‌کنندگان در مسابقات اگر به مرحله نهایی World Skills برسند، امکان شکارشان توسط افرادی که در خارج از کشور هستند وجود دارد، چرا که آنها همگی یک «تلنت» به حساب می‌آیند و سریع توسط شرکت‌های خارجی شناسایی می‌شوند و در نهایت آنها دست به مهاجرت می‌زنند.

در همین زمینه حامد کارگرزاده، کارشناس مدیریت رشته تحت شبکه و منتور شرکت‌کنندگان در رشته وب نیز یکی از مشکلات در برگزاری چنین مسابقاتی را عدم هماهنگی بین بخش دولتی و خصوصی اعلام می‌کند. به گفته او در این زمینه بخش دولتی برنامه‌ریزی مناسبی انجام نمی‌دهد و بسیاری از شرکت‌کنندگان در مسابقات هم در تامین سخت‌افزار، تجهیزات، نرم‌افزار و … دچار مشکلات هستند.

کارگرزاده تاکید می‌کند بهتر است دولت برای گرفتن نتیجه بهتر، وقت و انرژی بیشتری روی شرکت‌کنندگان در این مسابقات بگذارد و به وعده‌های خود برای برندگان در مسابقات نیز عمل کند.

 

 

 

منبع: sharghdaily-929055

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد