hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > پروژه‌ای که خاک شد

پروژه‌ای که خاک شد

جلسه شورای شهر تهران روز گذشته آرام بود. معاون عمرانی شهردار تهران به صحن علنی آمده بود تا گزارشی درخصوص عملکرد این معاونت بدهد. برخلاف جو پرشور و ملتهب جلساتی که به گزارش‌های حمل‌ونقلی شهرداری اختصاص دارد در سایر حوزه‌ها کمتر شاهد تقابل نظرات اعضا هستیم اما هنوز پس‌لرزهای حاشیه‌های جلسه روز یکشنبه ادامه داشت.

شرق:‌ جلسه شورای شهر تهران روز گذشته آرام بود. معاون عمرانی شهردار تهران به صحن علنی آمده بود تا گزارشی درخصوص عملکرد این معاونت بدهد. برخلاف جو پرشور و ملتهب جلساتی که به گزارش‌های حمل‌ونقلی شهرداری اختصاص دارد در سایر حوزه‌ها کمتر شاهد تقابل نظرات اعضا هستیم اما هنوز پس‌لرزهای حاشیه‌های جلسه روز یکشنبه ادامه داشت. به گفته آنها هنوز این قرارداد به دست اعضای شورای شهر نرسیده و از توضیحات ارائه‌شده هم قانع نشدند زیرا هنوز قراردادی به آنها داده نشده است.

مهدی چمران در جمع خبرنگاران با اشاره به حواشی جلسه قبل شورا گفت که این اتفاقات در شورایی که زنده است و قلب همه برای موضوع مهمی مانند حمل‌ونقل می‌تپد، می‌افتد و مسئله طبیعی است و نباید مهم قلمداد شود؛ مجلس زنده چنین مسائلی را هم دارد. ما در شرایط خاصی هستیم و برخی موارد مطرح شد که ممکن است مشکلاتی ایجاد کند؛ متأسفانه موارد عنوان‌شده ضرر می‌زند، البته این موضوعات ربطی به شورا ندارد و خدا کند که آسیب نزند. درحالی‌که چمران این مسائل را طبیعی توصیف می‌کرد، پرویز سروری که درصحن شورای شهر تهران حاضر نبود اما میهمان یک برنامه زنده رادیویی بود، از برخورد برخی از اعضای شورا در جلسه روز یکشنبه انتقاد کرد و خواستار همدلی بیشتر میان اعضای شورا شد. اما سایر اعضای شورای شهر تهران تلاش کردند صحبت‌ها و کنایه‌های خود را در قالب سخنان بزرگان و... به هم بزنند. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با بیان کلامی از شهید مطهری گفت: شهید مطهری در آفات نهضت اسلامی به شش عنصر اصلی اشاره دارد؛ نخست نفوذ اندیشه‌های بیگانه که در تحلیل آن می‌گوید بیگانگان یا به‌صورت مستقیم یا از طرق طرفداران همان نهضت، اقدام به استحاله کرده و به‌این‌ترتیب نفوذ اندیشه‌های بیگانه صورت می‌گیرد. عنصر دوم، تجددگرایی افراطی است. شهید مطهری عنصر سوم را ناتمام‌گذاشتن عنوان کرده یعنی نهضت‌ها اصول و اهدافی دارند که باید دنبال شوند اما نمی‌شوند. عنصر چهارم ابهام طرح‌های آینده بوده که به عدم ارائه طرح و برنامه مشخص اشاره دارد. «معنا» عنصر پنجم بوده و ناظر به از‌دست‌رفتن اصول واژه‌های قطعی نهضت‌هاست و عنصر ششم نیز بر رخنه افراد فرصت‌طلب تأکید دارد که بر اساس آن رخنه و نفوذ افراد فرصت‌طلب درون یک نهضت، از آفت‌های بزرگ هر نهضتی محسوب می‌شود. او ادامه داد: وظیفه بزرگ رهبران هر نهضت این است که راه نفوذ این افراد را سد کنند. هر نهضت مادامی که مراحل دشوار اولیه را طی می‌کند، سنگینی‌اش بر دوش افراد مؤمن و مخلص فداکار است. اما همین که به بار نشست یا لااقل نشانه‌های باردادن آشکار و شکوفه‌های درخت هویدا شد، سرو کله افراد فرصت‌طلب پیدا می‌شود. در ادامه محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم با اشاره به آیه ۴۶ سوره انفال، گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرمایند همه پیرو فرمان خدا و رسول باشید، هرگز راه اختلاف را نپیمایید، همه پایدار و صبور باشید که خداوند همیشه با صابران است. همچنین در تفسیر این آیات بزرگان فرمودند محور اتحاد و وحدت، قانون و رهبر جامعه است. در ادامه نیز خداوند می‌فرمایند که نزاع و درگیری از درون شما را پوک و از بیرون شما را بی‌آبرو می‌کند.

آخوندی افزود: بررسی سوابق در تاریخ انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که نزاع و درگیری چه کرده است، اختلاف‌نظر که همیشه وجود دارد و رهبر انقلاب نیز فرمودند که اختلاف‌نظر طبیعی است اما آن چیزی که خوب نیست، نزاع و درگیری است.

درجلسه روز گذشته هادی حق‌بین، معاون عمرانی شهردار، با اشاره به اجرای پروژه بزرگراه یادگار امام در تهران، گفت: این طرح اثر فوق‌العاده‌ای بر ترافیک مناطق جنوبی و جنوب غربی پایتخت خواهد داشت. این طرح سخت و پیچیده و طاقت‌فرسا از ۱۰ سال پیش کلید خورد اما متوقف شد. انرژی فوق‌العاده‌ای برای رفع معارضین و اجرای پروژه به کار گرفته شده، این پروژه در بخش پادگان جی و اراضی مربوط به آموزش‌و‌پرورش رفع معارض شده و در اختیار ما قرار گرفته و توافقات نهایی با وزارت دفاع و ارتش انجام شده و ۷۰ درصد اراضی به لحاظ امنیت اجرا در اختیار شهرداری قرار گرفته است. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به رفع معارضین بزرگراه شهید بروجردی و تأخیر در رفع آن به دلیل مشکلات مالی، گفت: یکی از پلاک‌های موجود ۲۴ ورثه دارد که برای ما مشکل ایجاد کرد. در این زمینه معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری حمایت قابل‌توجهی داشته و اگر این حمایت نبود، بخش قابل‌توجهی از توفیقات حاصل نمی‌شد. معاون فنی و عمرانی شهرداری با بیان اینکه آرماتورهای پل‌هایی که روی آنها خاک ریخته بودند به سرقت رفته است، یادآور شد: تعدادی از شمع‌ها نیز معدوم شده بود و گفته بودند که قرار نیست طرح‌ها اجرا شود. پروژه‌ای که زیر خاک بود، امروز به یکی از پروژه‌های بزرگ شهری تبدیل شده است.

مهدی اقراریان، عضو شورا در واکنش به این گزارش با بیان اینکه در جریان احداث این پروژه تصاویر گویای این بود که اشجاری در کنار کارگاه‌های عمرانی واقع شده گفت: اولا درخواست دارم تا ابتدا درخصوص نگهداشت این درختان تدابیر ویژه‌ای صورت گیرد؛ چرا که بعضا شاهد این هستیم پیمانکاران به دلیل مزاحمت درختان در محل کارگاهی اقدام به قطع می‌کنند. برای مثال در پروژه دوربرگردان اتوبان باقری مشاهده شده بود که نگهبان اقدام به قطع نهال و آتش افروختن برای گرم‌شدن کرده بود. ازاین‌رو رفتار پیمانکار نیازمند نظارت است. ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورا هم در توضیحاتی با اشاره به اینکه در آذرماه سال گذشته نامه‌نگاری درباره جابه‌جایی درختان مناطق 18‌، 9، 10، 15 و 14 در فصول مناسب هم‌زمان با اجرای پروژه‌های عمرانی صورت گرفت، گفت: در این نامه آمده که حدفاصل بلوار الغدیر تا یادگار امام، هزاران درخت وجود دارد که باید همسو با اخذ مجوز فرایند جابه‌جایی آنان صورت گیرد و جانمایی کاشت درخت از الزامات طرح‌های عمرانی است اما اواخر سال گذشته به‌طور غیر‌رسمی اطلاعاتی کسب شد که حدود دوهزارو 500 اصله درخت از بوستان بسیج جابه‌جا می‌شود که در پیگیری‌ها از سوی شهردار و ابراز بی‌اطلاعی او مجری این اقدامات را معاونت فنی و عمرانی و پیمانکار حاضر در این پروژه معرفی کردند.

او افزود: با توجه به تماس‌های مکرر مردم از مناطق 5 شهرداری عنوان کردند که بخشی از بوستان به دلیل تعریض معبر در حال نابودی است؛ وقتی مردم این حجم از جابه‌جایی را می‌بینند و اطلاع‌رسانی نمی‌شود، مراتب نگرانی بروز می‌کند؛ ازاین‌رو برخی سؤالات مبنی بر این امر مطرح می‌شود که جابه‌جایی درختان با تشخیص کیست؟ پروژه‌های بزرگی که بعضا نیازمند جابه‌جایی هزاران درخت است حتما باید توسط سازمان بوستان‌ها صورت بگیرد نه شرکت‌های پیمانکاری. او با اشاره به اینکه اخباری مبنی بر احداث 950 دوربرگردان در شهر تهران به گوش ما رسیده با بیان اینکه امیدواریم این آمار صحت نداشته باشد، یادآور شد: این اتفاق منهای مبحث علمی آن یک فاجعه است و به میزان زیادی درخت جابه‌جا خواهند شد و آسیب خواهند دید؛ در همین پروژه‌های اخیر شهرداری تهران چندین هزار درخت جابه‌جا شده، مضافا اینکه اگر چنین ایده‌ای عملی شود، خواهیم دید که شهرداری آینده اشجاری که هنوز قطر آنها به 15 سانتی‌متر نرسیده را جابه‌جا خواهد کرد. حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز در ابتدا خطاب به وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد تا موضوع تأمین مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر در اولویت برنامه‌های این وزارتخانه قرار گیرد. او با اشاره به گزارش این معاونت که در صحن امروز به‌صورت مکتوب به اعضای شورای شهر تهران اعطا شد، در انتقادی مبنی بر اینکه از ظاهر امر این‌طور استنباط می‌شود که اقداماتی مانند ساخت حوزه علمیه، مسجد، حسینیه و... از سوی این معاونت در حال رخ‌دادن است که با مأموریت‌های اصلی آن تفاوت دارد، افزود: اگر این موارد بر دوش این معاونت است، پس مرکز توسعه فضاهای فرهنگی و ورزشی با پیمانکاری یک شرکت خاص که مأموریت این قبیل کارها را بر دوش داشت چه فعالیتی دارد؛ این مدل حضور شبیه فیلم‌هایی است که می‌گوید «معاونت فنی اینجا، معاونت فنی اونجا، معاونت فنی همه‌جا». او با بیان اینکه بزرگراه شهید بروجردی، یادگار امام و شهید شوشتری پروژه‌هایی برای تمام مردم هستند، گفت: احداث پروژه‌های بزرگراهی یک کار فنی و تخصصی است و به‌عنوان خدمات عمومی برای مردم شهر تهران است اما ورود معاونت فنی و عمرانی به دیگر حوزه‌ها از جمله ساخت درمانگاه و حوزه علمیه و مواردی از این قبیل باعث می‌شود تا این معاونت از وظیفه اصلی خود که توسعه زیرساخت‌هاست، باز بماند و از مأموریت اصلی خود غافل شود.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم با تأکید بر اینکه ما از روز اول درخواست کردیم که روزشمار برای پروژه‌ها نصب شود، گفت: شهردار اعلام کرد که روزشمار نصب نمی‌شود و ماه‌شمار نصب خواهد شد اما این اقدام انجام نشده و درخواست داریم این سنت احیا شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا با بیان اینکه 150 کیلومتر از ساماندهی شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی باقی مانده است، تصریح کرد: به دلیل وجود معارضین در زیر زمین 550 کیلومتر اجرا شده نیز با مشکل روبه‌رو شده و تقاضا می‌شود این موضوع مورد توجه قرار بگیرد. در جلسه روز گذشته احمد صادقی برای چندمین بار به شهرداری تذکر داد که بر اساس مصوبه تعیین تکلیف املاک واگذار‌شده شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی، شهرداری موظف است اطلاعات املاک واگذار‌شده را از طریق سایت شفاف به اطلاع عموم شهروندان برساند و این موضوع به‌طور قطع یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری تهران در راستای افزایش شفافیت خواهد بود. او ادامه داد: طبق گزارش بیش از هزارو 900 ملک واگذارشده در ادوار گذشته در کارگروه شفافیت و تعارض منافع بررسی شده که تعداد اندکی از املاک به‌صورت قانونی و ذیل بند 6 ماده 55 واگذار شده، تعدادی املاک تحت فضای اجتماعی و فرهنگی در‌ حال بهره‌برداری توسط معاونت اجتماعی است. تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از املاک هم در سنوات گذشته و بدون طی مسیر قانونی به اشخاص یا مجموعه‌هایی تحویل داده شده و در‌حال‌حاضر هم دارای متصرف است.

عضو شورای شهر تهران گفت: آنهایی که در مسیر قانونی واگذار شده یا املاکی که تحت فضای اجتماعی و فرهنگی در‌ حال بهره‌برداری هستند، هیچ منعی در اطلاع‌رسانی ندارند. مانند سرای‌های محله و اتفاقا خوب است که این فضاها در راستای استفاده فرهنگی و اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. صادقی ادامه داد: اما متأسفانه به نظر می‌رسد اشخاصی هستند که نگران افشای اطلاعات املاکی هستند که بدون طی مراحل و مسیر قانونی واگذار شده‌اند. این اشخاص یا ذی‌نفع هستند یا املاک در تصرفشان است و با هر حیله و تزویری از انتشار اطلاعات جلوگیری می‌کنند. ضروری است تا شهرداری تهران به‌فوریت، انتشار اطلاعات این املاک مطابق مصوبه را در دست اقدام قرار دهد.

 

منبع: sharghdaily-928861

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد