hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > مصرف قهوه از دیدگاه طب سنتی ایرانی

یک طبیب طب سنتی مطرح کرد:

مصرف قهوه از دیدگاه طب سنتی ایرانی

قهوه یکی از نوشیدنی‌های پُرطرفدار در جوامع مختلف به شمار می‌رود که طی یک دهه اخیر شاهد افزایش تمایل شهروندان سراسر ایران به نوشیدن آن هستیم.

همزمان با رشد استقبال از مصرف انواع قهوه، شاهد طرح دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسانه و غیرکارشناسانه در مورد اثرات و شیوه‌های تهیه و مصرف این نوشیدنی هستیم.

یک عضو گروه طب سنتی ایران دانشکده پزشکی شیراز گفت: اثرات سلامتی قهوه بحث برانگیز بوده و با وجود آنچه ممکن است شنیده باشید، نتایج خوب زیادی در مورد قهوه وجود دارد.

دکتر محمدابراهیم زحلی‌نژاد با بیان اینکه در منابع طب سنتی ایرانی استفاده از قهوه برای رفع کسالت و خستگی توصیه شده است، گفت: منابع طب سنتی ایران، مزاج قهوه را سرد و خشک می دانستند و معتقد بودند که از آن می توان برای ترک اعتیاد به افیون هم استفاده کرد.

او با بیان اینکه قهوه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و سرطان ها مرتبط است، گفت:  نوشیدن قهوه ممکن است از مغز در برابر آلزایمر و پارکینسون محافظت کند.

این پزشک طب سنتی ایرانی گفت: بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری تخریب کننده عصبی در جهان و عامل اصلی زوال عقل است. مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان قهوه تا 65 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

او افزود: خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز در افرادی که قهوه می نوشند بسیار کمتر است. خطر ابتلا به بیماری های کبدی در افرادی که قهوه می نوشند کمتر است و مطالعات مختلف نشان داده است که خطر سیروز و سرطان کبد با مصرف قهوه کاهش می یابد.

زحلی‌نژاد گفت: افسردگی شایع ترین اختلال روانی در جهان است و منجر به کاهش قابل توجه کیفیت زندگی می شود و بر اساس مطالعات، خطر افسردگی و خودکشی در افرادی که قهوه می نوشند بسیار کمتر است.

او در عین حال نکاتی را در مورد این نوشیدنی مطرح و اضافه کرد: برای استفاده از قهوه برای نشاط و رفع کسالت، بهتر است همراه با شیرینی و روغن پسته مصرف شود. همچنین بهتر است همراه با شیر مصرف نشود، چون در این حالت احتمال بروز بیماری پیسی(نوعی بیماری خود ایمنی) وجود دارد.

زحلی‌نژاد خاطرنشان کرد: برای ایجاد اثرات مناسب قهوه بر قلب، بهتر است همراه با زعفران استفاده شود و از مواد خوشبو در زمان دم کردن آن استفاده شود.

این پزشک طب سنتی ایرانی با تاکید براینکه قهوه نباید ناشتا مصرف شود و بهتر آنست که یک وعده غذایی اندکی خورد، گفت: به طور کلی مصرف متعادل قهوه می تواند به افراد کمک کند که عمر طولانی تری داشته باشند.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد