به گزارش اکوایران؛ واردات قهوه در سال 1402 با رشدی 75 درصدی در ارزش به رقم 148 میلیون دلار رسید. این رقم در مقایسه با سال 1401 که 84 میلیون دلار بود، نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی در واردات این محصول است. میزان وزنی قهوه وارداتی به کشور هم در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

براساس گزارش گمرک، 5 کشور «امارات متحده عربی»، «ویتنام»، «هند»، «اندونزی» و «اوگاندا»، عمده‌ شرکای تجاری ایران در زمینه واردات قهوه در بازه زمانی مورد بررسی بوده‌اند و 95 درصد از ارزش قهوه وارداتی به ایران را تامین کرده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده وابستگی زیاد ایران به این کشورها در زمینه واردات قهوه است.

وابستگی زیاد به تعداد محدودی از کشورها برای تامین یک محصول استراتژیک، می‌تواند در بلندمدت چالش‌هایی را برای کشور ایجاد کند. تغییرات ناگهانی در قیمت یا سیاست‌های تجاری این کشورها می‌تواند به طور قابل توجهی بر بازار قهوه ایران تاثیر بگذارد.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور واردکننده قهوه به ایران «امارات متحده عربی» با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

براساس این گزارش تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی صورت گرفته است و پس از آن گمرکات «مشهد»، «بوشهر»، «بندرلنگه» و «تهران» در رده بعدی قرار گرفتند.  

روند تجارت جهانی قهوه

بر اساس این گزارش، این سوال مطرح می‌شود که روند تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ چگونه بوده است؟ داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد در این مدت ۴۵.۵ میلیارد دلار قهوه در دنیا مبادله شده است و در این میان بزرگترین صادرکنندگان این نوشیدنی محبوب، کشورهای «برزیل»، «کلمبیا» و «ویتنام» و بزرگترین واردکنندگان قهوه نیز کشورهای «آمریکا»، «آلمان» و «بلژیک» بوده‌اند و سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.