به گزارش اکوایران، اعتماد به تجارت و کسب‌وکارها در آلمان به بالاترین سطح خود در یک سال اخیر رسیده است.

به نوشته بلومبرگ،‌ این نشانه‌ای از این موضوع است که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در حال خروج از چالشی است که دو سال درگیر آن بود. معیار مشخص‌کننده انتظارات و اعتماد کسب‌وکارها که توسط «موسسه ایفو» (Ifo institute) سنجیده می‌شود،‌ حاکی از افزایش آن به سطح 89/9 در ماه آوریل است که بالاتر از سطح 87/7 است که در ماه مارس ثبت شده بود. آمار ماه آوریل همچنین بالاتر از میانگین پیش‌بینی‌ها در نظرسنجی بلومبرگ است.

رئیس موسسه ایفو اعلام کرده: «شرکت‌های مستقر در آلمان از شرایط فعلی کسب‌وکار خود راضی‌تر هستند. همچنین انتظارات آن‌ها از بهبود شرایط، بالاتر رفته است. اقتصاد در حال به ثبات رسیدن است که عمده آن به دلیل فراهم‌آورندگان خدمات بوده است.»

اقتصاد جهانی قوی‌تر و چشم‌انداز کاهش نرخ بهره در منطقه یورو در حال کمک به آلمان برای بیرون آمدن از شرایط نامساعد اقتصادی است که به دنبال حمله روسیه به اوکراین آغاز شد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، هفته گذشته اعلام کرد که آلمان ممکن است ورق را برگردانده باشد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز از شرایط اقتصادی اظهار خوش‌بینی کرده و رکورد در میزان اشتغال و تورم رو به کاهش را برجسته کرده است.

در هفته‌های اخیر، تغییرات قابل توجهی در داده‌ها رخ داده است، به طوری که بوندس‌بانک - بانک مرکزی کشور آلمان - اکنون تخمین می‌زند که تولید اقتصادی در سه ماهه نخست 2024 افزایش یافته است. فقط یک ماه پیش، این بانک یک انقباض اقتصادی را پیش‌بینی کرده بود که باعث نخستین رکود اقتصادی آلمان از زمان همه‌گیری می‌شد.

نظرسنجی‌های ماهانه مدیران خرید در ماه آوریل باعث شادی بیشتر در این هفته شد زیرا آلمان برای نخسین‌بار از ژوئن 2023 به رشد اقتصادی بازگشت. با این حال، نقاط ضعف همچنان باقی مانده است - به ویژه در صنعت، که هنوز در رکودی است که اکنون با افزایش فعالیت بخش خدمات جبران می‌شود.

اس‌اندپی گلوبال اعلام کرده آلمان که تنها اقتصاد گروه هفت بود که در سال گذشته میلادی کوچک‌تر شد و کل منطقه یورو را تحت فشار قرار داد، به تقویت تولید بخش خصوصی در 20 کشور منطقه یورو در ماه جاری میلادی کمک کرده است.

پیش‌بینی‌های جدید روز چهارشنبه (5 اردیبهشت) از سوی دولت آلمان نیز حاکی از بازگشت اندکی قوی‌تر بود. این پیش‌بینی جدید شامل رشد 0/3 درصدی برای 2024 است که بالاتر از پیش‌بینی رشد 0/2 درصدی پیشین است. طبق برآوردها، تولید در آلمان همچنان 1 درصد در سال 2025 افزایش خواهد یافت.