hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > روزه‌داری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش پاسخ‌های التهابی می‌شود

روزه‌داری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش پاسخ‌های التهابی می‌شود

عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: روزه‌داری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش پاسخ‌های التهابی می‌شود.

فاطمه قنادی‌اصل با اشاره به بایدها و نبایدهای روزه‌داری در روزهای کرونایی، گفت: جامعه پزشکی متفق‌القول است که نخوردن غذا به طور متناوب در روزه‌داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند،  بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش پاسخ‌های التهابی می‌شود.
وی افزود: در واقع روزه‌ داری در شرایط شیوع بیماری کووید 19  متفاوت از سال‌های دیگر نمی‌باشد و کلیه افراد سالم زیر 65 سال با رعایت موارد تغذیه‌ای می‌توانند روزه بگیرند.
قنادی‌اصل تصریح کرد: بایستی توجه داشت در بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته‌اند، توصیه می‌شود حداقل تا شش هفته پس از بیماری اقدام به روزه‌داری نکنند.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی نان و غلات، سبزیجات، میوه‌ها، شیر و لبنیات و گوشت و جایگزین‌های آنها مواد مغذی مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن تامین می‌شود.
وی ادامه داد: در این ایام توجه کافی به مصرف پروتئین گیاهی و حیوانی برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی ضروری است و تعداد وعده‌های غذایی سه وعده شامل افطار، شام و سحری خواهد بود.
این استادیار گروه صنایع غذایی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در وعده افطار ضمن پرهیز از پرخوری، بایستی از غذاهای سبک و پرانرژی استفاده شود. مصرف آب گرم، شیر گرم و یا چای کم‌رنگ همراه با عسل یا خرما در شروع افطار توصیه می‌شود. در ادامه نیز استفاده از غذاهای سبک مثل سوپ کم‌چرب مناسب خواهد بود. مصرف وعده شام حدود یک ساعت بعد از افطار توصیه می شود. در این وعده می‌توان از گروه گوشت، نان و غلات و سبزیجات استفاده کرد.  در این وعده بایستی از نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کرد.
وی افزود: در افرادی که در طول روز فعالیت بدنی دارند، ترکیب وعده غذایی در وعده سحر اهمیت زیادی دارد. بنابراین استفاده از غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی، کم نمک، کم چرب و کم شیرین مناسب خواهد بود. همچنین استفاده از سبزیجات به تامین آب بدن و ریزمغذی¬ها کمک خواهد کرد.
قنادی‌اصل گفت: خوردن غذای چرب و شور موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و بایستی در مصرف آنها احتیاط کامل شود.  همچنین ضرورت دارد در این ایام شستشوی کامل و ضد عفونی میوه‌ها وسبزیجات با دقت انجام گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد