hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > آخرین خبر از مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام/ گروسی به ایران سفر می‌کند؟

آخرین خبر از مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام/ گروسی به ایران سفر می‌کند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران و احیای برجام، رفع تحریم‌ها و احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست. ایران ضمن پای‌بندی به منشور ملل متحد نسبت به عبور از خطوط قرمزش در هر مرحله، برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز محکم‌تر عمل خواهد کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدام دولت‌های غربی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران و قصد تحریم ایران گفت: رویکرد آنان مسئولانه نبوده و به ایران بدهی دارند. اما در ارتباط با هرگونه تحریم جدید، اگر قصدی داشته باشند، سازنده نخواهد بود و کمکی به روابط دوجانبه نخواهد کرد. ایران در موضوع هسته‌ای مسئولانه عمل کرده و تعهدات خودش را مبتنی بر توافق هسته‌ای و پادمان ادامه خواهد داد. در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی اروپا، ایران مایل به ارتقا روابط بر اساس احترام منقابل و منافع مشترک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مواضع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مرگ برجام گفت: اخیرا مصاحبه‌های آقای گروسی کمی زیاد شده است. این‌گونه اظهارنظرها که رگه‌های سیاسی در متحوای آن بیش از رگه‌های تخصصی است، کمکی به موضوع برجام نمی‌کند. انتظار است گروسی در چارچوب مسئولیت خود عمل کند.

او همچنین گفت : برجام سازوکارهای خاص خود را دارد.

او در خصوص سفر گروسی به تهران گفت: من اطلاعی در این ارتباط ندارم. سازمان انرژی اتمی به عنوان سازمان ذی‌ربط، در جریان است. در چارچوب ارتباطات مستمری که وجود دارد، در بازه زمانی‌ای که اقتضا کند، سفر گروسی هم می‌تواند به تهران انجام شود.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص «مذاکرات رفع تحریم‌ها و همچنین رایزنی‌های باقری و مگ‌کورگ به صورت غیرمستقیم در مسقط» گفت: عمان یکی از کشورهای نقش‌آفرین و دارای نقش مثبت در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود؛ سلطان عمان هم طرحی را داشتند؛ در همان چارچوب، تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. در چارچوب استقبال ایران از نقش‌آفرینی دولت‌های دوست برای گره‌گشایی مذاکرات رفع تحریم‌ها، مشورت‌هایی بین ایران و عمان ادامه دارد و این گفتگوها در سفر اخیر هم به عمان انجام شده است. در این ارتباط، تماس‌ها و مذاکرات در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با دیگر طرف‌های زیربط چه در اتحادیه اروپا چه از طریق واسطه‌ها با طرف‌های دیگر ادامه دارد.

کنعانی تاکید کرد:  ایران به میز مذاکره و دیپلماسی برای دستیابی به حقوق خود پایبند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در ارتباط با دیگر گفتگوها تماس‌ها و مذاکرات دیپلماتیک در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با طرف‌های ذی‌ربط، چه در اروپا و چه از طریق واسطه‌ها، با طرف‌های دیگر ادامه دارد. ایران همچنان به مسیر دیپلماسی پایبند است و استفاده حداکثری را خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «اگر در پی اقدام ایران در پاسخ به اسرائیل، اتحادیه اروپا اقدام به وضع تحریم‌های جدید اقتصادی  علیه ایران کند، ممکن است تهران اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کند؟»،  با بیان اینکه اقدام ایران در چارچوب حقوق ذاتی خود بوده و اقدامی مشروع بود، تصریح کرد: هرگونه تحریم جدیدی سازنده نخواهد بود و این موضوعات کمکی به روابط سازنده نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در ارتباط با موضوع هسته‌ای، ایران کاملاً متعهدانه عمل کرده است  و فعالیت‌های هسته‌ای خود را مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی، پادمان هسته‌ای و همکاری با آژانس به پیش برده و ادامه می‌دهد، تاکید کرد: ما مایل به گسترش ارتباطات با تمام کشورها از جمله اتحادیه اروپا در ارتباط با همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک هستیم و براساس تجربیات گذشته، اقدامات سلبی و رفتارهای تحریمی در مورد مسائل اقتصادی، کمکی به  پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای تحریم‌کننده نمی‌کند.

منبع: sharghdaily-926530

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد