به گزارش اکوایران، واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق سهام دو نوع ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک را به دوش می‌کشند. ریسک سیستماتیک موقعیت‌های سرمایه‌گذاری با متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری کاهش نمی‌یابد و به ریسک بازار نیز معروف است.

در شرایط این روز‌های بازار سهام؛ ریسک سیاسی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری که بخشی از ریسک سیستماتیک است؛ شدیدا افزایش یافته و باعث ریزش یک‌دست قیمت‌ها در بازار سهام شده است.

این در حالی است که با وجود قرمز پوشی 715 نماد در معاملات دیروز بازار سرمایه، 111 نماد افزایش قیمت داشتند و رشد قیمت 24 نماد بیش از 1 درصد بوده است. بازار سهام دیروز با وجود صف فروش 330 نماد، شاهد صف خرید 21 نماد نیز بوده است. حال این سوال مطرح می‌شود که افزایش ریسک سیستماتیک، چرا در برخی نماد‌ها تأثیر نداشته و حتی تأثیری معکوس به ثبت رسانده است؟

ریزش بورس عادی بود؟

ریسک به زبان ساده یعنی احتمال نوسانات پیش‌رو و افزایش ریسک به معنی افزایش احتمال نوسانات آتی است. رشد ریسک یه موقعیت سهامی احتمال ریزش شدید قیمت و یا افزایش شدید قیمت را بالا می‌برد. نکته‌ قابل توجه در شرایط فعلی بازار سهام که ریسک سیستماتیک را افزایش داده این است که برخی از نماد‌هایی که تأثیر مثبتی از این افزایش ریسک می‌گیرند با رشد قیمت همراه می‌شوند. حتی ریسک سیستماتیک موقعیت‌های سهامی با یکدیگر متفاوت است. برخی از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی افزایش کمتری نسبت به سایر نماد‌ها در ریسک سیستماتیک خود تجربه می‌کنند.

با این حال باید یک نکته را در معاملات روزهای آتی در خصوص افزایش ریسک سیاسی بازار در نظر گرفت. ریسک سیاسی از جمله ریسک‌های سیستماتیک به شمار می‌رود که در صورت تشدید و گذر از میزانی خاص، امکان تغییر روند ریسک تمامی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری را دارد.

دلهره جنگ در بازار جهانی

030125

030125

رکورد شدت فرار حقیقی‌ها از بازار سهام شکست!/ یک سوم معاملات به خروج سرمایه منتهی شد!