به گزارش اکوایران، تورم ماهانه آرژانتین برای ماه مارس بیش از حد انتظار پایین آمد و برای سومین‌بار متوالی با کاهش همراه شد.

به نوشته بلومبرگ، آمارهایی که در روز جمعه (24 فروردین) منتشر شد، نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف‌کننده از فوریه تا مارس با رشد 11 درصدی همراه شد که کمتر از پیش‌بینی رشد 12/1 درصدی قیمت‌ها توسط اقتصاددانان بود. از یک سال پیش تاکنون تورم آرژانتین به 287/9 درصد افزایش پیدا کرده است که بالاترین سطح از اوایل دهه 1990 میلادی محسوب می‌شود که این کشور توانسته بود از تورم افسارگسیخته رها شود.

نمودار 1

تورم ماهانه آرژانتین در مارس و برای سومین ماه متوالی کاهش یافت


این اطلاعات تورمی یک روز پس از آن منتشر شد که بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به 70 درصد کاهش داد. این بانک در توضیح علت تصمیم خود اعلام کرد سرعت رشد ماهانه قیمت‌ها آهسته شده است، حتی با وجود اینکه نرخ سالانه تورم هنوز هم بسیار بالاتر از هزینه‌های استقراض است.

خاویر میلی - رئیس‌جمهور آرژانتین - که چهار ماه از حضورش در دفتر ریاست‌جمهوری می‌گذرد، کنترل‌های مربوط به قیمت را لغو کرده، ارزش پول ملی این کشور موسوم به پزو را کاهش داده و پس از در نظر گرفتن تورم،‌ از هزینه‌های دولت در بخش‌های امنیت اجتماعی و حقوق کارمندان بخش دولتی به‌شدت کاسته است. دستورالعمل‌های خاویر میلی برای اقتصاد، میزان فروش در مراکز خرید را به شکل قابل توجهی کاهش داده است؛ موضوعی که باعث شده کسب‌وکارها برای افزایش قیمت‌ها در تنگنا قرار بگیرند. همچنین انتظارات تورمی با کاهش همراه شده‌اند چراکه رئیس‌جمهور آرژانتین همچنان به سیاست ریاضت اقتصادی خود پایبند است.

نمودار 2

تورم سالانه آرژانتین به بالاترین سطح 30 ساله خود رسید
 

اقتصاددانانی که توسط بانک مرکزی آرژانتین مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، پیش‌بینی می‌کنند که تورم ماهانه در ماه می به کمتر از 10 درصد خواهد رسید که زودهنگام‌تر از برآوردهای پیشین است. انتظار می‌رود تورم سالانه آرژانتین در پایان سال جاری میلادی به 189 درصد کاهش یابد.