به گزارش اکوایران، گمرک ایران، جزئیات صادرات و واردات محصولات شیلاتی در سال 1402 را تشریح کرد. براساس داده‌های منتشر شده، میزان وزنی محصولات شیلاتی صادر شده ۱۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1401 رشدی 12 درصدی را تجربه کرده بود. اما به لحاظ ارزشی رشد اندکی داشته در این مقطع 310 میلیون دلار سود ایران از صادرات محصولات شیلاتی بوده که نسبت به سال 1401، برابر ۳ درصد رشد کرده است.

در سال گذشته، میزان صادرات میگو  با ۹۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، ۳۲ درصد از ارزش کل صادرات را در بین محصولات شیلات به خود اختصاص داد. البته صادرات میگو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل به لحاظ ارزش ۲۶ درصد کاهش نشان می دهد. کشورهای روسیه، امارات متحده عربی و چین خریداران اصلی میگو صادراتی بودند. 

طبق اعلام گمرک، صادرات شیلات کمتر از ۷دهم درصد از کل صادرات کشور است و در این مدت امارات، چین، روسیه و عراق بزرگترین بازار صادراتی محصولات شیلات کشور بوده‌اند.

ایران از چه کشورهای خرید می‌کند؟‌

میزان واردات محصولات شیلات در سال ۱۴۰۲ به مقدار ۲۴ هزار تن  و به ارزش ۷۲ میلیون دلار بود که به لحاظ وزن ۱۲۱ درصد و از حیث ارزش ۱۱۳ درصد افزایش نشان داشته است.  ایران سال گذشته عمده محصولات شیلاتی را از کشورهای امارات، غنا و سشیل (کوچکترین کشور آفریقایی) خرید کرده است.

همچنین واردات ماهی تن (یلوفین) با رشد ۳۰۴ درصدی در ارزش به ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسید که ۴۲ درصد از کل واردات محصولات شیلات را در این مدت دارا بود.