hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصویر) پسر 11 ساله به صورت اتفاقی یک «گنج» رومی پیدا کرد

(تصویر) پسر 11 ساله به صورت اتفاقی یک «گنج» رومی پیدا کرد

یک پسر ۱۱ ساله در مزرعه‌ای نزدیک پَگِم در غرب ساسکس انگلستان، یک دستبند طلای کمیاب رومی کشف کرد. این دستبند از سوی مقامات مسئول رسما به عنوان «گنجینه» اعلام شد.

فرادید| این دستبند تزئین‌شده از نوع آرمیلا است که برای شجاعت به سربازان رومی اعطا میشد و متعلق به قرن اول پس از میلاد است. به عنوان یک شی طلا با بیش از ۳۰۰ سال قدمت، این کشف رسماً در تحقیقات پزشکی قانونی «گنج» اعلام شده است. 

به گزارش فرادید، روآن برانان دو سال پیش همراه مادرش آماندا، سگشان را برای پیاده‌روی بیرون برده بود که یک تکه فلز زرد براق به چشمش خورد و آن را برداشت. این کار برای روآن عجیب نیست. او دوست دارد زمین را برای یافتن چیزهای جالب جستجو کند، اما مادرش معمولاً یافته‌های او را رد می‌کند. این بار روآن دلسرد نشد و باور داشت چیزی که یافته طلاست، حتی وقتی مادرش به او گفت احتمالاً فقط یک تکه قدیمی از حصار یا چیزی شبیه به طلا را یافته است. 

وقتی روآن به خانه رسید، در مورد چگونگی تشخیص طلا بودن یک فلز تحقیق کرد و یافته‌اش تمام نشانه‌های طلا بودن را داشت. اگر یکی از دوستان مادرش که اهل جستجو با فلزیاب است به کمک روآن نمی‌آمد، احتمالاً او نیز از مرحله کنجکاوی فراتر نمی‌رفت. این خانم عقیده داشت روآن چیزی یافته که ارزش بررسی دارد، بنابراین تصویری از آن را برای رهبر گروه فلزیابی محلی ارسال کرد. 

رهبر گروه فلزیابی نیز با دیدن عکس پیشنهاد کرد آن را به افسر رابط اکتشافات محلی گزارش کنند. باستان‌شناسان این قطعه را بررسی و تایید کردند که یک جواهر طلای واقعی از دوران روم باستان است. 

این یافته قطعه بزرگی از یک دستبند به عرض ۸.۱ میلی‌متر و طول ۷۱.۳ میلی‌متر به صورت تاشده است. یکی از اضلاع تاشده حدود ۸ میلی‌متر کوتاه‌تر از دیگری است، بنابراین اگر باز می‌شد حدود ۱۳۵ میلی‌متر طول داشت. البته به دلیل برخی خم‌شدگی‌ها و موج‌های روی دستبند، اندازه‌گیری فعلی دقیق نیست. وزن کل طلا ۷.۶۹ گرم است. دستبند با پنج نوار موازی، سه شیار ساده و دو شیار به شکل طناب با خطوطی در زوایای مخالف تزئین شده است. یک انتهای دستبند نیز سوراخ دارد.

1

چندین نمونه از دستبندهای رومی با آلیاژ مس در بریتانیا یافت شده‌اند، اما نمونه‌های طلا بسیار نادرتر هستند. این تنها چهارمین مورد ثبت‌شده در پایگاه داده‌های آثار باستانی قابل‌حمل است. اقلام طلا همگی باریک‌تر از فلزات پایه هستند که معمولاً ۱۲ تا ۲۲ میلی‌متری هستند و با توجه به تعداد کم نمونه‌های طلا، باستان‌شناسان هنوز مطمئن نیستند آنها واقعاً به عنوان دستبند کاربرد داشتند. محققان معتقدند هر قدر فلز ارزشمندتر بوده، درجه افسری که آن را دریافت میکرده، احتمالاً بالاتر بوده است. 

آماندا گفته است این قطعه در موزه بریتانیا تجزیه و تحلیل شده و با بررسی‌های بیشتر قرار است اطلاعات بیشتری در مورد آن بدست آید. 

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-183699

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد