hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > خواص "اسطوخودوس" از زبان یک پزشک طب سنتی

خواص "اسطوخودوس" از زبان یک پزشک طب سنتی

یک پزشک طب سنتی با اشاره به اهمیت آگاهی درست از آثار گیاهان دارویی، به بیان نکاتی چند پیرامون "اسطوخودوس" و اثرات این گیاه بر عوارض برخی بیماری‌ها پرداخت.

دکتر محمدابراهیم زحلی‌نژاد گفت: "اسطوخودوس" از خوشبوترین گیاهان دارویی در جهان است که در مناطق مختلف ایران و هند و کانادا به شکل خودرو رشد می‌کنداین گیاه دارویی خوش رنگ و زیبا که مزاجی گرم و خشک دارد، در طب سنتی کاربرد بالایی دارد.

او با بیان اینکه اسطوخودوس برای آرامش جسم و روح و درمان سردرد استفاده می‌شود، افزود: اگر دم‌کرده این گیاه به همراه پنج قطره روغن و یک قاشق مرباخوری از گل خشک شده آن داخل یک کاسه آب داغ، به مدت 15 دقیقه و سه بار در روز مصرف شود، علائم شدید سرماخوردگی را کاهش می دهد.

زحلی‌نژاد اضافه کرد: مصرف به اندازه اسطوخودوس می تواند سرفه را از بین ببرد و به رفع علائم آسم کمک کند و التهاب و تورم دستگاه تنفسی را کاهش دهد. همچنین از گیاه اسطوخودوس می توان برای پیشگیری و درمان تهوع استفاده کرد.

عضو گروه طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از دمنوش این گیاه می توان برای تقویت معده و پاکسازی کبد استفاده کرد، اما مصرف بیش از اندازه آن، مثل هر گیاه و فرآورده سنتی یا صنعتی، می تواند برعکس عمل کرده و به جای پاکسازی کبد، باعث نابودی کبد شود.

او خاطرنشان کرد: امروزه محصولات آرایشی و بهداشتی مختلفی با اسطوخودوس تهیه شده، زیرا هم خواص ضد عفونی و ضد التهابی دارد و هم می توان به کمک آن از شر دانه های سر سیاه روی پوست بینی، خلاص شد.

زحلی‌نژاد با بیان اینکه از دیگر خواص این گیاه آرامبخش، تهیه ماسک برای پاکسازی پوست صورت و آرامش پوست است، گفت: افرادی که دچار اختلال خواب و بیخوابی شده و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، می توانند یک ساعت پیش از خواب یک فنجان دم کرده اسطوخودس بنوشند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد