به گزارش اکوایران، نرخ تورم که نشان‌دهنده درصد تغییر قیمت سبد مصرف خانوارها است، علاوه بر اعلام به صورت کشوری برای هر دهک نیز به طور مجزا در پایان هر ماه ارائه می‌شود.

آخرین گزارش مرکز آمار از این نرخ نیز به اسفند 1402 مربوط می‌شود که صبح یکم فروردین 1403 روی درگاه این نهاد قرار گرفت. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که تورم ماهانه کل کشور در اسفند نسبت به بهمن بالاتر رفته است. علت این مسئله نیز می‌تواند ریشه در بالا رفتن تورم کالاهای خوراکی داشته باشد. این نرخ در بهمن منفی شده بود و دوباره در اسفند به مدار مثبت بازگشت و از این طریق باعث بالا رفتن تورم کل شد.

از میان دهک‌های هزینه‌ای، تورم ماهانه خوراکی‌ها در 9 دهک اول طی بهمن سال گذشته منفی بود اما در اسفند ماه مثبت شد. بالاترین تورم خوراکی نیز به نام دهک دهم و پایین‌ترین آن به نام دهک اول ثبت شده است.

برخلاف تورم ماهانه کالاهای خوراکی، این نرخ برای کالاهای غیرخوراکی در اسفند ماه کاهش یفاته است به طوری که تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در همه دهک‌ها طی اسفند ماه پایین‌تر از بهمن ماه بوده است.

تغییر جهت تورم خوراکی‌ها از منفی به مثبت

طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه کل کشور در اسفند سال گذشته 2 درصد بوده که نسبت به بهمن افزایش 0.6 واحد درصدی داشته است. این نرخ برای کالاهای خوراکی نیز 1.6 درصد شده در حالی که در بهمن ماه منفی 0.4 درصد بوده است. نرخ تورم هر زمان که مثبت باشد نشان می‌دهد که قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

زمانی که این نرخ منفی می‌شود، ارزان‌ترشدن قیمت این سبد را نشان می‌دهد. بنابراین تورم خوراکی منفی 0.4 درصدی در بهمن ماه حاکی از آن است که سبد خوراکی خانوارها در این ماه به همین میزان نسبت به دی ارزان‌تر شده است. با این حال این کاهش قیمت پایدار نبوده و سبد خوراکی کل خانوارهای کشور در اسفند ماه با افزایش 1.6 درصدی قیمت همراه بوده است.

البته کالاهای غیرخوراکی روند مشابهی نداشتند و تورم ماهانه آن‌ها در اسفند نسبت به بهمن کاهش یافته و از 2.3 درصد به 2.2 درصد رسیده است. تمامی این ارقام مربوط به میانگینی از کل کشور است. این نرخ‌ها به صورت مجزا برای هر دهک هزینه‌ای نیز اعلام می‌شود.

030118

1.8 درصد، سقف تورم خوراکی‌ها در اسفند سال قبل

اگر همه خانوارهای کشور را از کمترین هزینه سالانه به بیش‌ترین هزینه سالانه مرتب کرده و هر 10 درصد را در یک گروه قرار دهند، دهک‌های هزینه‌ای حاصل می‌شود. به این ترتیب، دهک اول نماینده 10 درصد از فقیرترین و دهک دهم نماینده 10 درصد از ثروتمندترین خانوارهای کشور است.

در اسفند ماه، تورم ماهانه خوراکی‌ها در دهک اول کمتر از سایر دهک ها بوده است. این نرخ از منفی 1.7 درصد در بهمن ماه به 1.1 درصد در اسفند ماه رسیده است. هر چه به سمت دهک‌های ثروتمند نزدیک‌تر می‌شویم این نرخ بالاتر می‌رود به طوری که در دهک دهم تورم ماهانه خوراکی‌ها به 1.8 درصد می‌رسد.

مثبت‌بودن تورم ماهانه این کالاها در همه دهک‌ها طی اسفند سال قبل از این جهت حائز اهمیت است که این نرخ در بهمن ماه برای 9 دهک منفی بوده است. یعنی ارزان‌شدن سبد خوراکی تنها در یک ماه در سال گذشته دیده شده و دوباره با نزدیک‌شدن به عید نوروز و پایان سال، این کالاها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند؛‌شدیدترین افزایش قیمت نیز برای ثروتمندان بوده است.

در مقابل، تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی برای همه دهک‌ها در اسفند نسبت به بهمن کاهش یافته است. برای مثال، در بهمن ماه کمترین تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها 2.1 درصد بوده و دهک‌های دوم تا ششم را در بر می‌گرفته و بالاترین سطح این نرخ 2.5 درصد بوده که مربوط به دهک دهم بوده است. اما در انتهای اسفند ماه، کمترین تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها برابر با 2 درصد بوده که معطوف به دهک‌های دوم تا پنجم بوده و بالاترین سطح این نرخ نیز به 2.4 درصد در دهک دهم رسیده است.

بنابراین به طور کلی در آخرین ماه از سال 1402، قیمت سبد خوراکی خانوارها در همه دهک‌ها نسبت به بهمن بالاتر رفته اما این سبد برای کالاهای غیرخوراکی با این که شاهد افزایش قیمت بوده اما سرعت این افزایش نسبت به بهمن ماه کمتر بوده است.

030118