hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > با فشارهای بایدن؛ رؤسای سیا و موساد برای رایزنی درباره غزه به قاهره می‌روند

با فشارهای بایدن؛ رؤسای سیا و موساد برای رایزنی درباره غزه به قاهره می‌روند

وب‌سایت آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» و دیوید بارنیا، رئیس اطلاعات اسرائیل «موساد» برای مذاکراتی درباره پایان دادن جنگ غزه، به قاهره سفر خواهند کرد.

وب‌سایت آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» و دیوید بارنیا، رئیس اطلاعات اسرائیل «موساد» برای مذاکراتی درباره پایان دادن جنگ غزه، به قاهره سفر خواهند کرد.

به گزارش انتخاب، پیش از این، یک مقام آمریکایی اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۷ فروردین از رهبران مصر و قطر پیش از آغاز مذاکرات قاهره خواسته، حماس را برای موافقت با انعقاد توافقی با اسرائیل درباره زندانیان غزه متقاعد کنند.

چندین هفته است که آمریکا، قطر و مصر در تلاش برای انعقاد توافق آتش‌بس در نوار غزه که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی در ازای آزادی زندانیان فلسطینی منجر شود، مذاکراتی پشت پرده را پیش می‌برند.

هم‌زمان، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از یک مقام ارشد در دولت جو بایدن گزارش داد رئیس جمهوری آمریکا دو نامه به عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در خصوص این گفتگو‌ها فرستاده و از آنان خواسته تا «از حماس بخواهند به توافقنامه پایبند باشد.»

کاخ سفید نیز صبح روز جمعه اعلام کرد مذاکرات در آخر هفته جاری در قاهره با مشارکت ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، دیوید بارنیا، رئیس موساد، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر و عباس کامل رئیس اطلاعات مصر انجام خواهد شد

یک مقام ارشد دولت بایدن که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری «فرانسه» گفت بایدن روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: «برای اطمینان از آزادی گروگان‌ها، از جمله شهروندان آمریکایی که حدود شش ماه است در بند ترویست‌های حماس هستند، باید هر کاری صورت بگیرد.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده در پایان هفته در مذاکرات قاهره شرکت خواهد کرد».

اعلام این اقدام جدید آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده روز پنج شنبه از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواست تا «بدون تاخیر» با توافق آتش‌بس موافقت کند.

بر اساس آخرین پیشنهادات، اسرائیل و حماس با آتش‌بس شش هفته‌ای در ازای آزادی زندانیان بیمار، مسن و زخمی در دست حماس، موافقت خواهند کرد. اما اکنون هفته‌ها است پیشرفت انعقاد توافق متوقف شده است.

«رویترز» به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن اعلام کرد: «این حقیقت بدیهی و واقعی است. همین امروز توقف آتش‌‎ در غزه برقرار می‌شد، اگر حماس به سادگی با آزادی گروگان‌های آسیب‌پذیر، یعنی بیماران، مجروحان و سالمندان موافقت می‌کرد.»

این مقام افزود: «مسئولیت آزادی اسرا و کمک به ساکنان غزه از طریق آتش‌بس طولانی بر عهده حماس است.»

حماس در حمله غافلگیرانه ۷ اکتبر، حدود ۱۱۷۰ اسرائیلی و خارجی را کشت و ۲۵۰ اسیر را با خود به گروگان گرفت که حدود ۱۳۰ نفر آن‌ها هنوز در غزه هستند و به اعلام ارتش اسرائیل، ۳۴ نفر آن‌ها کشته شده‌اند.

در پی عملیات تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه، بیش از ۳۳ هزار فلسطینی که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند، کشته شدند.

منبع: etemadonline-656311

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد